Elektro, Zaujímavosti,

Koľko energie získavajú elektromobily? Výsledky štúdie ADAC

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotorBlogCOM). Špecialisti ADAC sa vybrali na výlet do hôr. Tam overili, koľko energie skutočne získajú elektromobily z troch segmentov. BMW i7 na svojom vrchole rekuperuje...

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotorBlogCOM).

Špecialisti ADAC sa vybrali na výlet do hôr. Tam overili, koľko energie skutočne získajú elektromobily z troch segmentov. BMW i7 na svojom vrchole rekuperuje viac ako Dacia Spring na nabíjacej stanici.

Koľko energie skutočne získajú elektromobily z troch segmentov.
Foto: youtube.com/@MotorBlogCOM

Rekuperácia energie pri zjazde z hory v elektromobile môže byť nielen príjemným doplnkom, ale aj jedným z kľúčových prvkov, ktoré sa oplatí zvážiť pri plánovaní cesty do horskej oblasti.

Niektoré elektromobily rekuperujú naozaj veľa, zatiaľ čo iné sú v tomto ohľade veľkým sklamaním. Nemecký ADAC v tejto súvislosti uskutočnil zaujímavý test.

Nahor a nadol

S cieľom získať spoľahlivé podmienky na meranie sa výskumníci najprv vybrali do hôr – navštívili Kesselberg medzi Kochelom a Walchensee. Tam starostlivo zaznamenali parametre 5,5 km dlhej cesty vrátane jej sklonu. Potom ich zopakovali v testovacom centre. To všetko preto, aby výsledok neovplyvnili vonkajšie faktory, ako je počasie, vietor alebo doprava. Autá jazdili po trase hore a potom dole – s úsekmi so sklonom do 10 %.

Ktoré modely boli testované? Boli to Dacia Spring Extreme 65 (výkon 33 kW, pohotovostná hmotnosť 1180 kg, predný pohon), Tesla Model Y Performance (387 kW, 2186 kg, AWD) a BMW i7 xDrive 60 (400 kW, 2830 kg, AWD). Do úvahy sa teda brali vozidlá z rôznych tried.

Obnovenie energie: aký bol výsledok?

Podľa meraní ADAC získala Dacia Spring späť 35 % energie spotrebovanej do kopca, Tesla 40 % a BMW až 50 %. Rozdiely sú spôsobené najmä hmotnosťou vozidiel a ich výkonom.

Ľahký model Spring s malým akumulátorom nabíja pri jazde z kopca s maximálnym výkonom 15,9 kW. Tesla Model Y dosahuje 52,7 kW a BMW i7 až 55,1 kW. To je hodnota, ktorú Dacia nedosahuje ani na nabíjacej stanici.

Rumunské vozidlo spotrebuje na celej testovacej trase (t. j. pri vstupe a výstupe) v priemere 9,65 kWh/100 km, Tesla potrebuje 15,57 kWh/100 km a BMW 16,54 kWh/100 km. Z hľadiska spotreby elektrickej energie je teda situácia opačná – napriek najhoršiemu výsledku s rekuperáciou sa napriek tomu Spring ukazuje ako najúspornejší.

Kórejčania na čele regenerácie

ADAC uvádza aj údaje Green NCAP o rekuperácii. Tu už nehovoríme o meraniach, ktoré imitujú jazdu v horách. Do úvahy sa berú výsledky z meraní v rámci cyklu WLTP. Devätnásť vozidiel bolo testovaných za rovnakých podmienok (23 stupňov Celzia, nie úplne nabitá batéria).

Víťazom tejto súťaže sa stal automobil Nio ET7 100 kWh, ktorý v priemere zhodnotil 31 % spotrebovanej energie. Druhé miesto obsadil Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh (29 % získanej energie). Dobre si viedol aj Volkswagen ID.5 (26 %), za ktorým nasledovali vozidlá ako BMW i4 eDrive 45, XPeng G9 Long Range a Tesla Model S (po 24 %).

Čím viac sa brzdí, tým lepšia je rekuperácia energie – to je jeden zo záverov štúdie.
Foto: youtube.com/@MotorBlogCOM

Tesla Model 3 si polepšila o 23 % – rovnako ako Audi Q4 e-tron 50. Najhoršie sa darilo Dacii Spring (9 %). Cupra Born 58 kWh si naopak polepšila o 16 %, čím sa dostala na druhé miesto od konca.

Energetické zhodnocovanie: mesto zvyšuje pokrytie

Všetky testované vozidlá v priemere získali späť 22 % svojej energie. Najviac energie sa získava (v priemere 33 %) v mestskej fáze skúšky WLTP. Dokonca aj najhoršie vozidlo v teste stále získava 15 % energie v meste.

Na ceste je účinnosť rekuperácie v priemere 21 % a na diaľnici (s maximálnou rýchlosťou 130 km/h) je to len 12 %. Čím viac sa brzdí, tým lepšia je rekuperácia energie – to je jeden zo záverov štúdie ADAC a Green NCAP.
Vie to každý, kto jazdil s elektromobilom. Spotreba na ceste môže niekedy nepríjemne prekvapiť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prestavajú čerpacie stanice na nabíjačky. Odvážny krok giganta

Mercedes-Benz Vision EQXX dosiahol nový rekord v efektivite. Vozidlo na jedno nabitie prešlo viac ako 1 000 km


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Najdôležitejšia príručka pre každé astrologické znamenie. Čo si za vodiča?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). Horoskopy - sú len hlúpym prvkom na zadnej strane časopisov, alebo ponúkajú skutočný prehľad? Čo ak naše znamenia…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov