31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotorBlogCOM).
Špecialisti ADAC sa vybrali na výlet do hôr. Tam overili, koľko energie skutočne získajú elektromobily z troch segmentov. BMW i7 na svojom vrchole rekuperuje viac ako Dacia Spring na nabíjacej stanici.
Rekuperácia energie pri zjazde z hory v elektromobile môže byť nielen príjemným doplnkom, ale aj jedným z kľúčových prvkov, ktoré sa oplatí zvážiť pri plánovaní cesty do horskej oblasti.
Niektoré elektromobily rekuperujú naozaj veľa, zatiaľ čo iné sú v tomto ohľade veľkým sklamaním. Nemecký ADAC v tejto súvislosti uskutočnil zaujímavý test.
Nahor a nadol
S cieľom získať spoľahlivé podmienky na meranie sa výskumníci najprv vybrali do hôr – navštívili Kesselberg medzi Kochelom a Walchensee. Tam starostlivo zaznamenali parametre 5,5 km dlhej cesty vrátane jej sklonu. Potom ich zopakovali v testovacom centre. To všetko preto, aby výsledok neovplyvnili vonkajšie faktory, ako je počasie, vietor alebo doprava. Autá jazdili po trase hore a potom dole – s úsekmi so sklonom do 10 %.
Ktoré modely boli testované? Boli to Dacia Spring Extreme 65 (výkon 33 kW, pohotovostná hmotnosť 1180 kg, predný pohon), Tesla Model Y Performance (387 kW, 2186 kg, AWD) a BMW i7 xDrive 60 (400 kW, 2830 kg, AWD). Do úvahy sa teda brali vozidlá z rôznych tried.
Obnovenie energie: aký bol výsledok?
Podľa meraní ADAC získala Dacia Spring späť 35 % energie spotrebovanej do kopca, Tesla 40 % a BMW až 50 %. Rozdiely sú spôsobené najmä hmotnosťou vozidiel a ich výkonom.
Ľahký model Spring s malým akumulátorom nabíja pri jazde z kopca s maximálnym výkonom 15,9 kW. Tesla Model Y dosahuje 52,7 kW a BMW i7 až 55,1 kW. To je hodnota, ktorú Dacia nedosahuje ani na nabíjacej stanici.
Rumunské vozidlo spotrebuje na celej testovacej trase (t. j. pri vstupe a výstupe) v priemere 9,65 kWh/100 km, Tesla potrebuje 15,57 kWh/100 km a BMW 16,54 kWh/100 km. Z hľadiska spotreby elektrickej energie je teda situácia opačná – napriek najhoršiemu výsledku s rekuperáciou sa napriek tomu Spring ukazuje ako najúspornejší.
Kórejčania na čele regenerácie
ADAC uvádza aj údaje Green NCAP o rekuperácii. Tu už nehovoríme o meraniach, ktoré imitujú jazdu v horách. Do úvahy sa berú výsledky z meraní v rámci cyklu WLTP. Devätnásť vozidiel bolo testovaných za rovnakých podmienok (23 stupňov Celzia, nie úplne nabitá batéria).
Víťazom tejto súťaže sa stal automobil Nio ET7 100 kWh, ktorý v priemere zhodnotil 31 % spotrebovanej energie. Druhé miesto obsadil Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh (29 % získanej energie). Dobre si viedol aj Volkswagen ID.5 (26 %), za ktorým nasledovali vozidlá ako BMW i4 eDrive 45, XPeng G9 Long Range a Tesla Model S (po 24 %).
Tesla Model 3 si polepšila o 23 % – rovnako ako Audi Q4 e-tron 50. Najhoršie sa darilo Dacii Spring (9 %). Cupra Born 58 kWh si naopak polepšila o 16 %, čím sa dostala na druhé miesto od konca.
Energetické zhodnocovanie: mesto zvyšuje pokrytie
Všetky testované vozidlá v priemere získali späť 22 % svojej energie. Najviac energie sa získava (v priemere 33 %) v mestskej fáze skúšky WLTP. Dokonca aj najhoršie vozidlo v teste stále získava 15 % energie v meste.
Na ceste je účinnosť rekuperácie v priemere 21 % a na diaľnici (s maximálnou rýchlosťou 130 km/h) je to len 12 %. Čím viac sa brzdí, tým lepšia je rekuperácia energie – to je jeden zo záverov štúdie ADAC a Green NCAP.
Vie to každý, kto jazdil s elektromobilom. Spotreba na ceste môže niekedy nepríjemne prekvapiť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prestavajú čerpacie stanice na nabíjačky. Odvážny krok giganta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.