Pravidlá, Zaujímavosti,

Vidíte kruhový objazd a chcete odbočiť doľava? Nemusíte myslieť na smerovku

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@buildthelanes). Radi diskutujeme o kruhových objazdoch a hádame sa, ktorý ukazovateľ by sa mal použiť. Máme však pre vás riešenie. Jednoduché a užitočné. Koľko Slovákov,...

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@buildthelanes).

Radi diskutujeme o kruhových objazdoch a hádame sa, ktorý ukazovateľ by sa mal použiť. Máme však pre vás riešenie. Jednoduché a užitočné.

Problematický na kruhovom objazde môže byť najmä manéver odbočovania vľavo.
Foto: youtube.com/@buildthelanes

Koľko Slovákov, toľko spôsobov, ako prekonať kruhový objazd – o tom sa často vtipkuje, pretože len málo vecí je tak podnetných a vyvolávajúcich diskusiu. Problematický môže byť najmä manéver odbočovania vľavo, pretože existujú dva spôsoby, ktoré sa navzájom ostro sporia o tom, ako vtedy používať smerovky. My sa budeme venovať obom a ukážeme vám najlepšie riešenie. Nezabudnite, že na ceste je najdôležitejší zdravý rozum.

Odbočujem doľava. Musím zapnúť smerovku?

Ak čítate predpisy doslovne, potom nie. Pri odbočovaní doľava na kruhovom objazde nemusíte zapínať ľavý smerový ukazovateľ, čo už viackrát potvrdili správne súdy v niekoľkých závažných situáciách. Prečo sa súdy vôbec obťažovali? Napríklad raz skúšajúci neuspel pri skúške z vedenia motorového vozidla, pretože nezapol ľavú smerovku na kruhovom objazde, a práve na súd sa skúšajúci odvolal. Pri vjazde na kruhový objazd teda nie je potrebné zapínať žiadny smerovník.

Povinné je to len pri výjazde z kruhového objazdu, vtedy sa zapína pravý smerový ukazovateľ.
Druhý spôsob, ktorý má mnoho zástancov, hovorí, že do kruhového objazdu treba vchádzať so zapnutým ľavým smerovým ukazovateľom. Má to jasne signalizovať, aký manéver vodič vykonáva. Nie raz sme na slovenských cestách videli vodičov, ktorí takto jazdili, a hoci teoreticky konajú nesprávne, netreba ich kritizovať ani sa s nimi púšťať do vojny. Koniec koncov, robia to v dobrej viere a ich správanie nevedie k nebezpečným situáciám. Práve naopak.

Ako sa signalizujú manévre na kruhových objazdoch?

Ak máte pochybnosti o tom, ktorý ukazovateľ na kruhovom objazde použiť, vžite sa do situácie druhého vodiča. Zvážte, ako by ste na jeho mieste chceli, aby druhé vozidlo (vy) signalizovalo váš manéver. To je predsa najdôležitejšie. Ukazovateľ má ostatným vodičom ukázať, čo robíte, aby sa ním mohli riadiť a bezpečne pokračovať v jazde. Najdôležitejšie je použiť akúkoľvek smerovku, pretože to ostatným výrazne pomôže. Efektívna komunikácia medzi vodičmi je kľúčom k bezpečnosti.

Ako sa signalizujú manévre na kruhových objazdoch.

Ktorý smerovník by ste teda mali používať? Ten, ktorý najlepšie vyjadruje vaše zámery. Presne tak by ste mali postupovať aj na komplikovaných križovatkách s prerušenou prednosťou. Na nich sa môžete stratiť, a práve vtedy používame toto pravidlo. Nikomu sa nič nestane, ak použijete ukazovateľ, pokiaľ jasne signalizujete, čo chcete urobiť. Na ceste je najdôležitejší zdravý rozum a myslenie na ostatných.

Diskusie o ľavom smerovníku na kruhových križovatkách sú skôr čisto akademické a len veľmi zriedkavo sa stretávame s tým, že by niekto dostal pokutu za nesprávne použitie smerovky. Pravdepodobnejšie je, že ju dostanete, ak smerovku nepoužijete vôbec a svojím manévrom vytvoríte nebezpečnú situáciu na kruhovom objazde.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Kto má prednosť na kruhovom objazde? Ako určiť poradie

Cyklisti sa vrátili na cesty. Čo môžu a čo je zakázané?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov