1.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNAInsider).
Zástupcovia nemeckých výrobcov automobilov sa vo svojich vyhláseniach postavili proti zavedeniu ciel na autá z Kráľovstva stredu. K šéfom Mercedesu a Volkswagenu sa práve pridal aj šéf BMW.
Prílev lacných čínskych elektromobilov do Európy neunikol Európskej komisii. Jej šéfka Ursula von der Leyenová začala minulý rok protisubvenčné vyšetrovanie. Jeho cieľom je zistiť, či ich nízke ceny nie sú výsledkom dotácií od vlády Ríše stredu.
A hoci predstavitelia mnohých európskych automobiliek majú s autami „made in China“ hlavolam, najväčší nemeckí výrobcovia sa prakticky jednotne stavajú proti prípadnému zvýšeniu ciel na ne. Mimochodom, majú na to svoje dôvody.
Nemeckí výrobcovia proti
Šéf spoločnosti Mercedes dokonca nedávno vyzval na zníženie ciel na autá z Číny. „Nezvyšujme clá. Som proti takémuto kroku. Myslím si, že by sme mali urobiť opak a znížiť ich,“ uviedol Ola Kallenius v denníku Financial Times.
Teraz sa v podobnom duchu vyjadril aj šéf BMW Oliver Zipse (viac informácií nájdete TU). Ten je zase proti zavedeniu dodatočných ciel na autá z kráľovstva stredu.
„Európsky automobilový priemysel, aspoň pokiaľ ide o BMW Group, nebol dovozom čínskych automobilov výrazne poškodený. Nie je v záujme Európskej únie zavádzať dodatočné clá na tieto výrobky,“ povedal Zipse na výročnej konferencii o výkonnosti BMW.
Aj šéf skupiny Volkswagen Oliver Blume priznal, že s obavami vníma rastúci protekcionizmus vlád Európskej únie a Spojených štátov.
Ďalší hlas zaznel od generálneho riaditeľa spoločnosti Renault – Luca de Meo. Vo svojom otvorenom liste (viac informácií nájdete TU) varoval pred prílevom čínskych elektromobilov na európske trhy. Podľa neho kompaktné auto vyrobené v Číne stojí v dobrý deň o 6 000 – 7 000 eur menej ako auto vyrobené v Európe.
Napriek tomu de Meo zdôrazňuje, že vzťahy s ríšou stredu sa musia riadiť veľmi opatrne.
Obchodná vojna neprospieva nikomu
Všeobecne sa predpokladá, že na prípadnej obchodnej vojne s Čínou najviac stratia nemeckí výrobcovia. V ich prípade polovica čistého zisku pochádza z tamojšieho trhu. Koniec koncov, v posledných desaťročiach investovali v Ríši stredu veľké množstvo peňazí.
Ak by Európska komisia zaviedla clá na čínske autá, pre značky Volkswagen, Mercedes a BMW by to prakticky znamenalo koniec predaja v Kráľovstve stredu. Posledný menovaný si tam minulý rok našiel 825 000 kupujúcich, čo predstavuje 32 % jeho produkcie.
Je isté, že ak sa Európska komisia rozhodne zaviesť dodatočné clá na autá z Číny (v súčasnosti 10 %), tamojšia vláda sa na to nebude pozerať „zdvorilo“. Ba, krátko po spomínanom prejave von der Leyenovej sa k tejto záležitosti vyjadrilo aj čínske ministerstvo obchodu.
Vyšetrovanie Európskej komisie je „čisto protekcionistickým aktom. Vážne naruší globálny automobilový priemysel a jeho dodávateľské reťazce, a to aj v EÚ. Bude mať negatívny vplyv na hospodárske a obchodné vzťahy medzi Čínou a EÚ,“ – napísal vo vyhlásení zástupca čínskeho ministerstva obchodu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Šéf Mercedesu chce znížiť clá na autá z Číny
Úder pre autá z Číny. EÚ uskutočňuje revolučné zmeny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.