Tipy, Zaujímavosti,

Oplatí sa v lete „dojazdiť“ staré zimné pneumatiky?

1.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoGuide). Keď sú začiatkom jari vaše zimné pneumatiky tak opotrebované, že na nich nechcete jazdiť ďalšiu zimu, vzniká pokušenie: čo tak jazdiť na nich aj...

1.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoGuide).

Keď sú začiatkom jari vaše zimné pneumatiky tak opotrebované, že na nich nechcete jazdiť ďalšiu zimu, vzniká pokušenie: čo tak jazdiť na nich aj v lete? Pokušenie je obzvlášť veľké, keď nemáte dobré letné pneumatiky a museli by ste do nich investovať peniaze, ktoré by ste radšej ušetrili. Takže: celé leto na zimných pneumatikách – oplatí sa to?

Oplatí sa v lete „dojazdiť“ staré zimné pneumatiky?
Foto: youtube.com/@AutoGuide

Pokiaľ ide o cestné predpisy, používaním typických zimných pneumatík na kolesách v letných podmienkach nič neriskujeme. Žiadny slovenský predpis nepredpisuje používanie letných pneumatík lete, ani neuvádza, kedy a či vôbec sme povinní prestať používať zimné pneumatiky, ak ich máme.

Pneumatiky musia mať minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm, a ak sú vybavené indikátormi opotrebenia, nesmú ukazovať hranicu opotrebenia – to je všetko. Aj v ostatných európskych krajinách je možné jazdiť na zimných pneumatikách v lete. (s niekoľkými výnimkami, ktoré sú opísané nižšie) Bez rizika pokuty, hoci v prípade kolízie sa situácia komplikuje.

Zimné pneumatiky v lete – je škoda ich zničiť, ak sú dobré!

Keďže zimné pneumatiky sú vyrobené zo zmesi, ktorá je odolnejšia voči tvrdnutiu pri nízkych teplotách, a ich behúň je tiež poddajnejší, keď sa oteplí, sú jednoducho príliš mäkké. Štruktúra začne pracovať ťažko, zvýši sa trenie. To vedie k zrýchlenému opotrebovaniu zimných pneumatík. Čím vyšší je dezén, tým väčšie je trenie a tým rýchlejšie je opotrebovanie. Ak máte dobré zimné pneumatiky a používate ich pri teplotách nad 20 stupňov Celzia, je to úplne nehospodárne!

Ak používate dobré zimné pneumatiky počas celej letnej sezóny, je veľmi pravdepodobné, že v nasledujúcej zimnej sezóne už budú na hranici opotrebovania. Ich výkonnosť nebude zďaleka optimálna. To je, samozrejme, irelevantné, ak v letných podmienkach „doplníme“ už opotrebované zimné pneumatiky, ktoré aj tak nie sú vhodné na nasledujúcu zimu.

Zimné pneumatiky v lete – koľko môžete ušetriť?

Výpočet je jednoduchý: ak sa rozhodneme nevymieňať pneumatiky na leto, môžeme odložiť investíciu do nových pneumatík (napr. celoročných) o šesť mesiacov. Možno si predstaviť situáciu, keď to má význam. Na druhej strane šanca, že tieto pneumatiky budú vhodné na ďalšiu zimnú sezónu a my sa opäť môžeme bezpečne vyhnúť výdavkom, je absolútne zanedbateľná.

Zimné pneumatiky v lete: výkon a bezpečnosť

Nielen niektorí slovenský vodiči radia „dojazd“ na zimných pneumatikách v letnej sezóne, preto by nemalo byť prekvapením, že nemecký automobilový klub ADAC vykonal porovnávacie testy zimných pneumatík v letných podmienkach v závislosti od stupňa ich opotrebovania a teploty okolia. Tu sú závery.

  • Zimné pneumatiky brzdia v letných podmienkach horšie ako zimné pneumatiky.
  • Najväčší rozdiel v brzdnej dráhe v neprospech zimných pneumatík sa prejavil na suchej vozovke a dosiahol 16 metrov pri brzdení z rýchlosti 100 km/h pri teplote 35 stupňov Celzia.
  • Čím menej opotrebovaná bola zimná pneumatika, tým dlhšia bola brzdná dráha v letných podmienkach – a naopak. Pri hĺbke dezénu len 4 mm sa však rozdiel oproti zimným pneumatikám pri brzdení zo 100 km/h znížil na 5 metrov. To je však stále veľa.
  • Rozdiely v stabilite v zákrutách boli menej extrémne, ale zvyšovali sa so zvyšujúcou sa teplotou a zaťažením vozidla.
Nevymeniť zimné pneumatiky za letné je na úkor bezpečnosti.
Foto: shutterstock.com/Minerva Studio

Preto ak majú naše zimné pneumatiky dezén 4 mm alebo menej, ich používanie v lete môže byť opodstatnené. Je to však na úkor dlhšej brzdnej dráhy a zníženej stability vozidla, čo má negatívny vplyv na bezpečnosť.

Valivý odpor: v teplom počasí na zimných pneumatikách je vyšší!

Plastická štruktúra pneumatiky, ktorá sa prejavuje pri vyšších teplotách, zvyšuje trenie a valivý odpor, a tým aj spotrebu paliva. Opäť platí: čím nižší je dezén pneumatiky, tým nižší je odpor. Čím menej sú zimné pneumatiky opotrebované, tým negatívnejšie sú dôsledky ich používania v lete.

Zimné pneumatiky v lete: v Európe môžete aj vy, ale…

V európskych krajinách neexistuje priamy zákaz používania zimných pneumatík v lete, ale existujú obmedzenia. Napríklad v Taliansku platí pravidlo, ktoré povoľuje používanie zimných pneumatík so zníženým rýchlostným indexom v zime len od 15. októbra do 15. mája nasledujúceho roka. To znamená, že od 16. mája do 14. októbra je povolené jazdiť na zimných alebo celoročných pneumatikách. Platí to len ak je ich rýchlostný index prispôsobený maximálnemu výkonu vozidla.

Okrem toho napríklad v Nemecku, ak ste účastníkom dopravnej nehody a polícia zistí, že stav vašich pneumatík prispel k nehode. Vtedy môžete byť braný na zodpovednosť ako spoluvinník – aj keď je priamym vinníkom niekto iný.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov

Meníte pneumatiky? Predtým si skontrolujte jeden detail


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov