Pravidlá, Zaujímavosti,

Značka so zelenou vlnou uľahčí dopravu v každom meste. Ako to funguje?

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Kerleem). Takzvaná zelená vlna je pre vodičov veľmi obľúbeným fenoménom. V skratke ide o to, aby ste prešli cez jeden semafor za druhým bez zastavenia....

31.3.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Kerleem).

Takzvaná zelená vlna je pre vodičov veľmi obľúbeným fenoménom. V skratke ide o to, aby ste prešli cez jeden semafor za druhým bez zastavenia. V Nemecku dokonca existujú interaktívne značky, ktoré to uľahčujú.

Zelená vlna v meste je fenomén, ktorý má všetky výhody – sprehľadňuje dopravu…
Foto: youtube.com/@Kerleem

Zelená vlna v meste je fenomén, ktorý má všetky výhody – sprehľadňuje dopravu, znižuje stres vodičov a znižuje emisie a hluk. Problémom je, že svetelná signalizácia nie je vždy správne koordinovaná a navyše vodiči nevedia, ako rýchlo musia ísť, aby dodržali časový limit a prešli ďalšiu križovatku na zelenú. Preto sa v uliciach nemeckých miest, ako sú Drážďany a Heidelberg, objavili elektronické informačné tabule so symbolom vlny a konkrétnou rýchlosťou. Pomáhajú vodičom získať predstavu o tom, ako majú jazdiť, aby využili zelenú vlnu.

Elektronické informačné tabule so symbolom vlny a konkrétnou rýchlosťou.
Foto: Súkromný archív

Zelená vlna – ako funguje?

Po prvé, tieto typy znakov sú len návrhom, nie absolútnym príkazom. Navyše značky s navrhovanou rýchlosťou zobrazujú hodnoty len vtedy, keď to doprava umožňuje (nie je príliš hustá) a sú vhodné podmienky. Zvyčajne sú značky „napojené“ na systém riadenia svetelnej signalizácie, takže úpravy zobrazovaných hodnôt sa môžu vykonávať v reálnom čase. V predchádzajúcich verziách boli značky tradičné (nie elektronické), takže pri zmene podmienok mohli skôr zmiasť, ako pomôcť.

Pri pohľade na dianie v uliciach slovenských miest, kde sa fenomén zelenej vlny často vyskytuje v stopových množstvách, by používanie takýchto interaktívnych tabúľ mohlo potešiť vodičov a predovšetkým zabezpečiť plynulosť a bezpečnosť premávky.

Aj cyklistov môže informovať zelená vlna.
Foto: youtube.com/@BicycleDutch

Zelená vlna aj pre cyklistov

Zaujímavé je, že cyklistov môžu informovať aj značky informujúce o zelenej vlne a rýchlosti vhodnej na to, aby sa na nej udržali. Príklady miest, v ktorých bola zelená vlna pre cyklistov úspešne zavedená, sú napr:

  • Kodaň: Na dopravnej tepne Nørrebrogade toto riešenie zlepšuje plynulosť dopravy pre 30 000 cyklistov denne a umožňuje im udržiavať konštantnú rýchlosť 19,3 km/h na vzdialenosti 2,5 km.
  • Amsterdam: Cyklisti môžu jazdiť bez zastavenia rýchlosťou 15 až 18 km/h.
  • San Francisco: Semafory na ulici Valencia boli v roku 2009 zmenené tak, aby cyklistom poskytovali zelenú vlnu v oboch smeroch.

Okrem tradičnej zelenej vlny sa používajú aj iné riešenia:

Zobrazenie informácií o rýchlosti: Vo Viedni na cyklotrase na Lassellestrasse môžu cyklisti na displeji vidieť svoju aktuálnu rýchlosť a rýchlosť, ktorú musia dodržiavať, aby na ďalšej križovatke „chytili“ zelenú. Cyklisti tak nemusia čakať na červenú, ak na križovatke nie sú žiadne iné vozidlá.

Ostáva len popriať všetkým vodičom a cyklistom na Slovensku, aby sa tento typ značenia objavil aj v našich uliciach a aby systémy riadiace semafory dokázali v reálnom čase reagovať na zmeny hustoty premávky a podľa toho upravovať frekvenciu zmien svetiel.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Pravidlo pravého uhla. Prečo vodiči tak často platia pokutu až 300 eur?

Kedy môže ísť žiak do školy na bicykli sám?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Bugatti sa nezastaví na 490 km/h. Výrobca chce prekonať hranicu 500 km/h

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autovisie). Bugatti Chiron Chiron Super Sport 300+ prekonal rekord najrýchlejšieho sériovo vyrábaného auta na svete, ale výrobca sa pri tom…

Objavte slobodu bez káblov: Displej pre motorku, ktorý vám spríjemní každú jazdu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotoCheez). Displej EVKEY prináša technológie Android Auto a Apple CarPlay na vašu motorku jednoduchým a praktickým spôsobom. Je tiež vodotesný…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov