3.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carwow).
Trh s elektromobilmi v Európe sa trochu ochladil, stále mu dominuje Tesla, ale podiel automobilov vyrobených v Číne rastie. Vyniká najmä jeden hráč, ale „Made in China“ nemusí vždy znamenať čínsku značku.
Podľa analytickej spoločnosti JATO Dynamics bolo vo februári na 28 európskych trhoch zaregistrovaných celkovo 988 116 nových osobných automobilov, čo je o 10 % viac ako pred rokom. Podobná situácia bola aj v januári (+11 %).
Elektromobily však už nie sú motorom rastu v takej miere ako predtým, do popredia sa opäť dostali autá so spaľovacím motorom, ktoré vo februári tvorili 61 percent registrácií. Spaľovacie motory tak dosahujú svoj predpandemický podiel (62 % registrácií vo februári 2019), ale európski zákazníci sa zjavne odvrátili od dieselov, ktoré teraz zaznamenávajú len 15-percentný podiel na registráciách, zatiaľ čo pred piatimi rokmi dosahovali ešte 35 %.
Nárast počtu registrácií nových automobilov v Európe je okrem iného spôsobený ofenzívou automobilov z Číny. Vo februári 2024 sa na cesty nášho kontinentu dostalo až o 45 % viac áut z ríše stredu ako v predchádzajúcom roku. Autá čínskej výroby sa vo februári v Európe predávali lepšie ako autá z tovární v Taliansku (Stellantis), Kórei (Hyundai, Kia), Maroku (Dacia) alebo Rumunsku (Dacia, Ford).
Z Číny prichádzajú hlavne elektromobily
Medzi automobilmi vyrábanými v Číne dominujú elektromobily, pričom až 66 % z nich je poháňaných batériami. V prvých dvoch mesiacoch tohto roka pochádzal každý piaty elektromobil registrovaný v Európe z čínskej továrne. Made in China však nie je synonymom pre čínsku značku: podľa JATO Dynamics len 16 % automobilov, ktoré sa tento rok dostali k európskym zákazníkom, malo pôvodnú čínsku značku.
Nesporným lídrom je MG, ktorý má britský rodokmeň (a teda aj najlepšie uznanie a vnímanie v Európe), ale vlastní ho čínsky konglomerát SAIC, autá sa navrhujú a vyrábajú v Číne. Na MG pripadá až 40 % registrácií automobilov z Číny v Európe. Západné značky, medzi ktoré patria okrem iného Tesla, Volvo, Dacia a BMW, sú zodpovedné za 44 % registrácií automobilov „Made in China“.
MG4 bol vo februári štvrtým najobľúbenejším elektromobilom v Európe. Značka vďačí za svoj zvýšený trhový podiel predovšetkým svojim spaľovacím modelom. Od začiatku tohto roka bolo v 28 európskych krajinách zaregistrovaných 32 366 vozidiel MG. Pre porovnanie, všetkých ostatných čínskych značiek je to 13 646 automobilov. Vo februári si Európania častejšie vyberali MG ako Cupru, Mazdu alebo Jeep.
V rebríčku modelov sa vo februári na vedúcu pozíciu vrátila Dacia Sandero, ktorá odsunula Teslu Model Y na druhé miesto. Tretí Volkswagen Golf zaznamenal výrazný nárast: zaregistrovaných bolo až o 45 % viac vozidiel ako pred rokom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový model MG3 vyrovná konkurenciu. Ceny v zahraničí boli práve zverejnené
Čínske vozidlo má spotrebu 4,4 l/100 km. Okrem toho je oveľa lacnejšie
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.