3.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@adin).
Od januára do marca 2024 klesla hodnota akcií spoločnosti Tesla takmer o tretinu, pričom analytici bijú na poplach, že štatistiky predaja za spomínaný prvý štvrťrok nebudú prinajmenšom rekordné. Dostali sa Američania do problémov?
Bez ohľadu na to, aký má kto názor na Teslu, každý musí uznať, že za posledných niekoľko rokov sa značka na čele s Elonom Muskom stala skutočným fenoménom vo svete automobilov. Nikdy predtým sa totiž žiadnemu výrobcovi zameriavajúcemu sa výlučne na tvorbu elektromobilov nepodarilo dosiahnuť taký gigantický úspech.
Rok 2023 sa určite zapíše do histórie nielen Američanov, ale aj celého automobilového priemyslu. Práve vtedy sa totiž Tesla Model Y stala prvým elektromobilom v histórii, ktorý sa stal celosvetovo najpredávanejším automobilom v kalendárnom roku. Hoci Toyota má na to trochu iný názor.
Zdá sa, že Elon Musk a spoločnosť sú na dobrej ceste udržať si dynamiku a vybudovať si pozíciu jedného z najväčších hráčov na svetovom trhu. Realita je však trochu iná a prvý štvrťrok roku 2024 nebol pre Teslu mimoriadne úspešný. Potvrdzuje to aj nálada okolo spoločnosti.
Kontroverzia okolo samotného Muska, útok na subberlínsku továreň, silná konkurencia zo strany čínskych výrobcov a narušenie rastu v sektore elektromobilov priniesli na burzu nepokoj. Od 1. januára 2024 klesli ceny akcií spoločnosti Tesla o takmer 28 %.
V marci 2024 sa hodnota akcií prepadla na najnižšiu úroveň od prelomu rokov 2022 a 2023, a hoci väčšinu otrasov zjavne spôsobili problémy v továrni Gigafactory pri Berlíne, samotné štatistiky predaja nie sú vôbec optimistické.
Podľa amerického portálu CarScoops väčšina analytikov predpovedá predaj automobilov Tesla v prvom štvrťroku 2024 na úrovni približne 457 000 kusov. Zatiaľ čo v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka by to mal byť nárast o 8 %, v rokoch 2022 až 2023 bol skok až 36 %.
Cenová vojna si vyberá svoju daň? Tesla v neľahkej pozícii
Zníženie cien automobilov spôsobené cenovou vojnou v Číne a zdvihnutím hodenej rukavice sa dlhodobo neprejavuje ani v predaji. V skutočnosti sa očakáva, že Tesla v Číne a USA, t. j. na svojich dvoch najväčších trhoch, sa bude pripravovať na pokles približne o 5 %.
Situáciu treba zachrániť v Európe, kde sa očakáva trvalý rast počtu predaných kusov, ale niektorí odborníci prezentujú pesimistickú víziu. Podľa nich by 1. štvrťrok 2024 mohol byť prvým od roku 2020, kedy Tesla ukončí takéto obdobie v červených číslach v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.
A tým to nekončí – Tesla už stratila titul najobľúbenejšej značky elektromobilov, ktorý na konci roka 2023 získa čínsky gigant BYD. Okrem neho stojí za zmienku aj Xiaomi, ktorého sedan SU7 vyzerá na papieri a v cenníku naozaj zaujímavo. A pritom to nie sú jediné značky z ríše stredu, ktoré túžia po globálnom úspechu.
V súčasnosti situácia nevyzerá o nič lepšie. Odborníci však nemusia biť na poplach, ale konštatujú, že „vo vode je krv a žraloky začínajú krúžiť“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový produkt v ponuke spoločnosti Tesla. Je to kladivo na nepriateľov
Spoločnosť Tesla je pripravená používať humanoidné roboty na výrobných linkách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.