5.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@qatarairways).
Spoločnosť Qatar Airways na marcovom veľtrhu ITB v Berlíne predstavila prvú palubnú posádku na svete s umelou inteligenciou. Letecká spoločnosť predstavila Sama 2.0 – letušku, ktorá odpovedá na otázky cestujúcich prostredníctvom svojho telefónu, aplikácie Qatar a metaverse Qverse. Zainteresovaní nielen počujú hlas, ale aj vidia volajúceho na veľkej obrazovke. Inovácie v oblasti umelej inteligencie zavádzajú aj ďalšie letecké spoločnosti vrátane holandskej KLM a španielskej Iberie.
Stevardka Sama 2.0, čo v arabčine znamená nebo سماء (samā‘), čiže označuje oblohu, vesmír a všetko, čo sa v ňom nachádza. Bola skonštruovaná spoločnosťou MetaHuman Creator. Má bezchybnú uniformu a úsmev a je rovnako zdvorilá ako zvyšok posádky. Letecká spoločnosť tvrdí, že jej vytvorenie „spája technológiu s empatiou a personalizáciou“ a ponúka „pohlcujúce interakcie pripomínajúce ľudskú konverzáciu„.
Ide o míľnik v synergii medzi technológiou a kontaktom medzi ľuďmi, a to nielen pre Qatar Airways, ale pre celé odvetvie, ubezpečil Babar Rahman, viceprezident pre marketing spoločnosti Qatar Airways, na prezentácii v nemeckom hlavnom meste.
Sama 2.0 sa vyvíja
Spočiatku bola služba Sama 2.0 určená na chatovanie s cestujúcimi prostredníctvom QVerse, interaktívnej virtuálnej platformy služieb zákazníkom spoločnosti Qatar Airways. Prešla však metamorfózou a teraz môže chatovať v reálnom čase. Záujemcov informuje o prípustných množstvách batožiny, odbavení a dokonca aj o tom, ako môžu stráviť čas počas cesty a na tranzitných letiskách. Tvorcom išlo o to, aby cestujúci čo najkratšie čakali na informácie. Išlo aj o to, aby odpovede, ktoré dostanú, boli úplne spoľahlivé a dôveryhodné.
Ďalším krokom, ktorý plánuje spoločnosť Qatar Airlines, je využiť Sama na odporúčanie letov, informovanie zákazníkov o stave ich rezervácie a dostupných možnostiach výberu sedadla. Virtuálna letuška zatiaľ hovorí len po anglicky. Neskôr v tomto roku by mala hovoriť viacerými jazykmi vrátane arabčiny.
Letecký priemysel vsádza na IA
Prezentácia v Berlíne bola v tomto odvetví označená za dôležitý krok pri zavádzaní umelej inteligencie v letectve. Tento cieľ bol označený za jednu z priorít. V posledných rokoch nám umelá inteligencia prišla veľmi vhod. Vidíme, že nám pomáha zlepšovať služby zákazníkom, pretože umožňuje personalizovanejší vzťah,“ tvrdí Ferrán García Rigau, riaditeľ pre údaje a vzťahy so zákazníkmi španielskej leteckej spoločnosti Iberia, ktorého cituje Pressreader.
Virtuálni pomocníci sa dostali aj na lety spoločnosti KLM. Holandský dopravca uvádza, že sa hodia okrem iného počas nepriaznivého počasia. Počas zamračených a daždivých dní pomáha umelá inteligencia zostaviť letový poriadok tak, aby spoločnosť KLM mohla vybaviť čo najviac letov. Vďaka AI je letecká spoločnosť udržateľnejšia, pretože plytvá menej potravinami. Virtuálni pomocníci totiž v reálnom čase vypočítavajú, koľko jedál je potrebné každý deň pripraviť. Investície do digitálnych technológií sú prioritou, ubezpečil nedávno Marjan Rintel, generálny riaditeľ spoločnosti KLM.
Podľa zástupcov odvetvia bude umelá inteligencia čoskoro kľúčom k zvýšeniu produktivity dopravcov. Preto letecké spoločnosti vsádzajú na umelú inteligenciu. Ubezpečujú, že prispieva k lepšiemu poznaniu zákazníkov a reagovaniu na ich potreby v reálnom čase.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Bude to najväčšie letisko na svete. Pojme 250 miliónov cestujúcich.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.