5.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotauk).
To sa stáva vodičom, ktorí nikdy nemenia pneumatiky: jeden pár pneumatík, ten na hnacej náprave, sa opotrebuje rýchlejšie. Ak potom vznikne myšlienka kúpiť len dve nové pneumatiky, nastáva dilema, či ich dať na prednú alebo zadnú nápravu. Správna odpoveď mnohých prekvapí.
Dve lepšie a dve horšie pneumatiky určite nie sú optimálnym riešením. Podvozok, ako aj stabilizačná elektronika vozidla sú navrhnuté a vyvážené tak, aby bola pri použití pneumatík s rovnakým výkonom zabezpečená najvyššia úroveň bezpečnosti. Teória je však teória a život je život – nie každý má možnosť kúpiť si štyri nové pneumatiky po tom, čo sa mu opotrebovali iba dve. Preto je potrebné rozhodnúť sa: nové predné alebo nové zadné pneumatiky?
Dobré vedieť: z právneho hľadiska nie je povolené miešať dve rôzne pneumatiky na kolesách tej istej nápravy, ale pneumatiky namontované na zadnej náprave sa môžu líšiť od pneumatík namontovaných na prednej náprave nielen z hľadiska opotrebovania, ale aj z hľadiska značky a ďalších vlastností – to je povolené, je to úplne legálne.
Záleží na type pohonu vozidla?
Táto otázka sa zdá byť zložitá, pretože každé auto je iné a vozidlá s pohonom predných kolies sa určite správajú inak ako vozidlá s pohonom zadných kolies alebo 4×4. V každom z týchto variantov budú dôsledky miešania pneumatík trochu iné, ale najdôležitejší dôsledok nesprávnej voľby je rovnaký bez ohľadu na typ pohonu.
Ak sú vpredu namontované horšie pneumatiky, predné kolesá vozidla pravdepodobne stratia priľnavosť. Ak sú horšie pneumatiky namontované vzadu, zadné kolesá skôr preklzávajú. Zostáva teda zodpovedať jedinú otázku: čo je potenciálne nebezpečnejšie?
Horšie pneumatiky vpredu, lepšie vzadu: aké sú dôsledky?
Negatívnym dôsledkom montáže horších pneumatík vpredu je horšia trakcia, t. j. nižšia priľnavosť pri rozjazde a zrýchľovaní (v prípade vozidiel s pohonom predných kolies, ktoré tvoria prevažnú väčšinu súčasných osobných vozidiel). Ďalšou je nižšia odolnosť vozidla voči aquaplaningu (odtrhnutie pneumatiky od vozovky na niekoľko milimetrov hrubej vrstve vody, čo znamená, že keď predná pneumatika nie je v kontakte s vozovkou, vozidlo nemôže zatočiť, predné kolesá neudávajú smer). Zhoršuje sa stabilita vozidla pri priamej jazde. Zhoršuje sa brzdný účinok na klzkom povrchu. Toto sú hlavné problémy spojené s horšími prednými pneumatikami – sú pôsobivé, ale neznamenajú, že by sa na prednú časť mali dať lepšie pneumatiky. Presný opak je pravdou a prečo – to už vysvetľujeme.
Prečo by mali byť lepšie pneumatiky vzadu bez ohľadu na pohon vozidla?
Jedným z najväčších rizík spojených so zlými pneumatikami na zadnej náprave vozidla je strata priľnavosti zadných kolies v zákrute, čo v drvivej väčšine prípadov vedie k úplnej strate kontroly nad vozidlom, opusteniu cesty, prevráteniu, bočnému nárazu do prekážky.
- Vodič vojde do zákruty a uvedomí si, že ide príliš rýchlo alebo si myslí, že ide príliš rýchlo.
- Prirodzenou reakciou na signál mozgu „bojím sa“ je ubratie plynu.
- Najmä v automobiloch s pohonom predných kolies je v tomto prípade zaťažená predná náprava a zadná náprava je odľahčená.
- Zadná časť vozidla stráca trakciu a začne sa zo zákruty pohybovať smerom von;
- V tomto okamihu je v 99,99 % prípadov príliš neskoro na to, aby vodič zareagoval. Okrem toho, že sa to stane neočakávane, aj keby vodič takýto scenár predvídal, bez náležitého výcviku nie je schopný nič urobiť. Pokus o brzdenie, ktoré je prirodzenou obrannou reakciou, len urýchľuje opustenie cesty.
- ESP v takejto situácii tiež nepomôže – preťaženie sa rýchlo zvyšuje a presahuje možnosti jeho korekcie brzdením jednotlivými kolesami, ani zníženie výkonu motora nie je receptom – ESP je bezmocné.
Horšie pneumatiky na zadnej náprave však zvyšujú citlivosť vozidla na takéto zmeny zaťaženia a sú spojené so zvýšeným rizikom nehody.
Lepšie pneumatiky vzadu a horšie vpredu je lepší nápad aj preto, že…
…máme problémy s rozjazdom, uvedomujeme si šmykľavosť povrchu vozovky a slabosť našich pneumatík, a tak intuitívne jazdíme pomalšie. Preklzávanie predných kolies pri prejazde zákrutou je ľahšie kontrolovateľné a tiež nás nabáda k pomalšej jazde.
Ak to zhrnieme…
- Ak sú namiesto štyroch dobrých pneumatík dve horšie a dve lepšie, lepšie pneumatiky by mali byť namontované vzadu.
- Musíme však vziať do úvahy, že pri takejto konfigurácii sa predĺži brzdná dráha, najmä na klzkom povrchu.
- Čím väčší je rozdiel medzi výškou/kvalitou dezénu pneumatík na rôznych nápravách vozidla, tým väčšie je nebezpečenstvo a tým menšia je šanca, že ESP bude účinne fungovať.
- Aby sa predišlo takýmto dilemám, pneumatiky by sa mali striedať – buď každých 10 000 km, alebo každú sezónu výmenou predných pneumatík za zadné.
- Pri vozidlách s pohonom 4×4, kde sú zadná a predná náprava mechanicky spojené, je striedanie kolies/pneumatík dokonca povinné a montáž nižších/vyšších pneumatík na jednu nápravu je absolútne neprípustná, pretože vedie k mechanickému poškodeniu medzinápravového diferenciálu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako správne nahustím pneumatiky svojho vozidla? Jedna vec je kľúčová
Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.