Tipy, Zaujímavosti,

Dve lepšie a dve horšie pneumatiky: ktorá dopredu a ktorá dozadu?

5.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotauk). To sa stáva vodičom, ktorí nikdy nemenia pneumatiky: jeden pár pneumatík, ten na hnacej náprave, sa opotrebuje rýchlejšie. Ak potom vznikne myšlienka kúpiť len...

5.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotauk).

To sa stáva vodičom, ktorí nikdy nemenia pneumatiky: jeden pár pneumatík, ten na hnacej náprave, sa opotrebuje rýchlejšie. Ak potom vznikne myšlienka kúpiť len dve nové pneumatiky, nastáva dilema, či ich dať na prednú alebo zadnú nápravu. Správna odpoveď mnohých prekvapí.

Dve lepšie a dve horšie pneumatiky: ktorá dopredu a ktorá dozadu?
Foto: youtube.com/@toyotauk

Dve lepšie a dve horšie pneumatiky určite nie sú optimálnym riešením. Podvozok, ako aj stabilizačná elektronika vozidla sú navrhnuté a vyvážené tak, aby bola pri použití pneumatík s rovnakým výkonom zabezpečená najvyššia úroveň bezpečnosti. Teória je však teória a život je život – nie každý má možnosť kúpiť si štyri nové pneumatiky po tom, čo sa mu opotrebovali iba dve. Preto je potrebné rozhodnúť sa: nové predné alebo nové zadné pneumatiky?

Dobré vedieť: z právneho hľadiska nie je povolené miešať dve rôzne pneumatiky na kolesách tej istej nápravy, ale pneumatiky namontované na zadnej náprave sa môžu líšiť od pneumatík namontovaných na prednej náprave nielen z hľadiska opotrebovania, ale aj z hľadiska značky a ďalších vlastností – to je povolené, je to úplne legálne.

Záleží na type pohonu vozidla?

Táto otázka sa zdá byť zložitá, pretože každé auto je iné a vozidlá s pohonom predných kolies sa určite správajú inak ako vozidlá s pohonom zadných kolies alebo 4×4. V každom z týchto variantov budú dôsledky miešania pneumatík trochu iné, ale najdôležitejší dôsledok nesprávnej voľby je rovnaký bez ohľadu na typ pohonu.

Jedným z najväčších rizík spojených so zlými pneumatikami na zadnej náprave vozidla je strata priľnavosti zadných kolies v zákrute
Foto: shutterstock.com/DD2020

Ak sú vpredu namontované horšie pneumatiky, predné kolesá vozidla pravdepodobne stratia priľnavosť. Ak sú horšie pneumatiky namontované vzadu, zadné kolesá skôr preklzávajú. Zostáva teda zodpovedať jedinú otázku: čo je potenciálne nebezpečnejšie?

Horšie pneumatiky vpredu, lepšie vzadu: aké sú dôsledky?

Negatívnym dôsledkom montáže horších pneumatík vpredu je horšia trakcia, t. j. nižšia priľnavosť pri rozjazde a zrýchľovaní (v prípade vozidiel s pohonom predných kolies, ktoré tvoria prevažnú väčšinu súčasných osobných vozidiel). Ďalšou je nižšia odolnosť vozidla voči aquaplaningu (odtrhnutie pneumatiky od vozovky na niekoľko milimetrov hrubej vrstve vody, čo znamená, že keď predná pneumatika nie je v kontakte s vozovkou, vozidlo nemôže zatočiť, predné kolesá neudávajú smer). Zhoršuje sa stabilita vozidla pri priamej jazde. Zhoršuje sa brzdný účinok na klzkom povrchu. Toto sú hlavné problémy spojené s horšími prednými pneumatikami – sú pôsobivé, ale neznamenajú, že by sa na prednú časť mali dať lepšie pneumatiky. Presný opak je pravdou a prečo – to už vysvetľujeme.

Prečo by mali byť lepšie pneumatiky vzadu bez ohľadu na pohon vozidla?

Jedným z najväčších rizík spojených so zlými pneumatikami na zadnej náprave vozidla je strata priľnavosti zadných kolies v zákrute, čo v drvivej väčšine prípadov vedie k úplnej strate kontroly nad vozidlom, opusteniu cesty, prevráteniu, bočnému nárazu do prekážky.

  • Vodič vojde do zákruty a uvedomí si, že ide príliš rýchlo alebo si myslí, že ide príliš rýchlo.
  • Prirodzenou reakciou na signál mozgu „bojím sa“ je ubratie plynu.
  • Najmä v automobiloch s pohonom predných kolies je v tomto prípade zaťažená predná náprava a zadná náprava je odľahčená.
  • Zadná časť vozidla stráca trakciu a začne sa zo zákruty pohybovať smerom von;
  • V tomto okamihu je v 99,99 % prípadov príliš neskoro na to, aby vodič zareagoval. Okrem toho, že sa to stane neočakávane, aj keby vodič takýto scenár predvídal, bez náležitého výcviku nie je schopný nič urobiť. Pokus o brzdenie, ktoré je prirodzenou obrannou reakciou, len urýchľuje opustenie cesty.
  • ESP v takejto situácii tiež nepomôže – preťaženie sa rýchlo zvyšuje a presahuje možnosti jeho korekcie brzdením jednotlivými kolesami, ani zníženie výkonu motora nie je receptom – ESP je bezmocné.

Horšie pneumatiky na zadnej náprave však zvyšujú citlivosť vozidla na takéto zmeny zaťaženia a sú spojené so zvýšeným rizikom nehody.

Lepšie pneumatiky vzadu bez ohľadu na pohon vozidla.
Foto: youtube.com/@toyotauk

Lepšie pneumatiky vzadu a horšie vpredu je lepší nápad aj preto, že…

…máme problémy s rozjazdom, uvedomujeme si šmykľavosť povrchu vozovky a slabosť našich pneumatík, a tak intuitívne jazdíme pomalšie. Preklzávanie predných kolies pri prejazde zákrutou je ľahšie kontrolovateľné a tiež nás nabáda k pomalšej jazde.

Ak to zhrnieme…

  • Ak sú namiesto štyroch dobrých pneumatík dve horšie a dve lepšie, lepšie pneumatiky by mali byť namontované vzadu.
  • Musíme však vziať do úvahy, že pri takejto konfigurácii sa predĺži brzdná dráha, najmä na klzkom povrchu.
  • Čím väčší je rozdiel medzi výškou/kvalitou dezénu pneumatík na rôznych nápravách vozidla, tým väčšie je nebezpečenstvo a tým menšia je šanca, že ESP bude účinne fungovať.
  • Aby sa predišlo takýmto dilemám, pneumatiky by sa mali striedať – buď každých 10 000 km, alebo každú sezónu výmenou predných pneumatík za zadné.
  • Pri vozidlách s pohonom 4×4, kde sú zadná a predná náprava mechanicky spojené, je striedanie kolies/pneumatík dokonca povinné a montáž nižších/vyšších pneumatík na jednu nápravu je absolútne neprípustná, pretože vedie k mechanickému poškodeniu medzinápravového diferenciálu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ako správne nahustím pneumatiky svojho vozidla? Jedna vec je kľúčová

Prečo by ste v lete nemali používať zimné pneumatiky? Odpovedáme


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov