6.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/arda savasciogullari).
Autá z Číny sa predávajú čoraz lepšie. Podľa údajov, ktoré zverejnila spoločnosť JATO Dynamics, dominovali vo februári na európskom trhu v jednom ohľade, hoci to má háčik.
Počet registrácií automobilov v Európe vo februári tohto roka podľa JATO Dynamics dosiahol 988 116 (+10 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom). To znamená, že starý kontinent absorboval za prvé dva mesiace tohto roka 2 milióny nových automobilov (+11 % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023).
Najväčší počet registrácií v druhom mesiaci tohto roka tvorili benzínové modely, ktoré dosiahli 61 % celkového objemu. „Napriek citeľnému prechodu na elektromobily mnohí európski spotrebitelia nie sú pripravení vzdať sa spaľovacích vozidiel,“ – uvádza sa v správe spoločnosti JATO Dynamics.
Autá z Číny: obrovský nárast predaja
Dôležitejší aspekt, proti ktorému sa mimochodom Európska komisia tak rada bráni, sa týka automobilov z Číny. Tie zaznamenali dvojciferné tempo rastu, čím prekonali svojich nemeckých a španielskych konkurentov. Na druhej strane v segmente elektromobilov sa nimi nechalo zlákať 20 % zákazníkov.
V januári a februári sa registrácie automobilov z krajiny stredu zvýšili o 45 %, resp. 43 %. Pre porovnanie, v prípade spomínaných nemeckých a španielskych vozidiel to bolo len 6 %.
Podľa spoločnosti JATO Dynamics však napriek tomu zostáva podiel automobilov „made in China“ na trhu skromný. Zatiaľ čo vo februári 2023 predstavoval 3 %, v tomto roku je to 4 %.
Autá z Číny: veľký podiel elektrických vozidiel
Situácia sa však dramaticky zmení, ak sa zameriame výlučne na elektromobily. Takéto autá čínskeho pôvodu tvorili v prvých dvoch mesiacoch tohto roka až 20 % všetkých registrácií v tomto segmente.
Zaujímavé je, že najviac elektromobilov si kupovali Nemci, ktorých 33 % všetkých nových registrácií pochádzalo z Číny. Akoby to nestačilo, elektromobily tvoria 66 % všetkých vozidiel prichádzajúcich do Európy z Číny.
„Tento nárast možno čiastočne vysvetliť opatreniami niektorých čínskych výrobcov na urýchlenie dovozu pred rozhodnutím Európskej únie o antidumpingovom prešetrovaní,“ uvádza JATO Dynamics.
Z Číny neznamená, že „made in China“
Čínska invázia do Európy však do veľkej miery súvisí so značkami z iných krajín. V skutočnosti 44 % automobilov dovážaných na starý kontinent tvoria okrem iného výrobky Tesla, Volvo a Dacia.
Z tohto počtu sa 40 % týka britsko-čínskej značky MG, ktorú teraz vlastní čínsky konglomerát SAIC. Napriek tomu je v mnohých západoeurópskych krajinách umiestňovaná ako britská.
Preto medzi elektromobilmi v skutočnosti len 16 % registrácií v Európe v období január-február 2023 patrilo značkám z Číny.
„Čínske značky majú pred sebou ešte dlhú cestu, kým získajú významné postavenie na európskom trhu. Napriek pokroku v oblasti výkonu a pohodlia si zvyšovanie povedomia a zmena dlhodobo zaužívaného vnímania vyžiada čas,“ uzatvára JATO Dynamics.
Autá z Číny: problém s krajinou pôvodu?
Ako vnímate autá z Číny? To ukázala štúdia, ktorú v Belgicku uskutočnila spoločnosť GfK/NIQ – jedna z najväčších svetových spoločností zaoberajúcich sa prieskumom trhu. Táto krajina je výbornou výskumnou vzorkou už len preto, že nemá vlastný automobilový priemysel. V dôsledku toho v nej chýba takzvaný silný „lokálny patriotizmus“.
Z prieskumu vyplýva, že 42 % respondentov považuje Čínu za najmenej žiaducu krajinu pôvodu pre svoje budúce auto. Z nich 47 % uvádza, že je to spôsobené všeobecným nedostatkom dôvery v Čínu, zatiaľ čo 40 % uvádza, že „Čína má zlú povesť“. 37 % zase poukazuje na zlú kvalitu automobilov „Made in China“.
„Čína je v drvivej väčšine najmenej žiadanou krajinou pôvodu automobilu. Žiadna iná krajina nie je taká nepopulárna,“ hovorí Bert Lijnen, expert na automobily a mobilitu v spoločnosti GfK.
30 % respondentov nepozná žiadnu značku automobilov z ríše stredu, 26 % sa obáva ich vysokej nespoľahlivosti a 22 % tvrdí, že „nie sú bezpečné“. O 1 % menej respondentov uviedlo, že nikdy nekupujú výrobky z Číny. 20 % opýtaných uvádza, že „nie je veľa predajcov, ktorí predávajú autá z Číny“.
Medzi ďalšie obvinenia voči výrobcom z Kráľovstva stredu patria:
- autá nevyzerajú pekne: 14 % odpovedí
- autá z Číny nemajú správny status (11 %)
- kupujem len autá zo svojho regiónu (8 %)
- autá z Číny majú príliš vysoké emisie (7 %)
- autá z Číny sú príliš drahé (3 %)
- autá z Číny nie sú vybavené najnovšími technológiami (3 %)
„Stereotypy spojené s označením Made in China určite zohrávajú veľkú úlohu. Práve povesť, ktorú má Čína, je v súčasnosti najväčšou prekážkou pre zákazníkov,“ – Lijnen dodáva.
Zbrane proti stereotypom
Ako Číňania bojujú proti škodlivým stereotypom? Predovšetkým je to nečakane dobrá kvalita povrchových úprav a materiálov čínskych vozidiel, ktoré sme testovali. Bolo to tak v prípade nízkonákladového MG, ako aj Pekingu 5 od BAIC, a tiež Voyaha Free, ktorý chce konkurovať prémiovým zákazníkom.
Okrem toho čínske značky ponúkajú veľmi dobrú popredajnú starostlivosť. Tu vedie MG, ktoré poskytuje 7-ročnú mechanickú záruku s limitom do 150 000 km, 7 rokov bezplatnej asistenčnej služby a 7 rokov bezplatného servisu.
Spoločnosť MG tiež nedávno oznámila, že otvorila vlastné distribučné centrum náhradných dielov na starom kontinente. Centrum sa nachádza v Maďarsku a očakáva sa, že sa vďaka nemu skráti čakacia doba na komponenty pre modely výrobcu na maximálne sedem dní.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske autá už nie sú „Made in China“. Čína stavia továrne po celom svete
Európska značka, ale auto z Číny. Predáva sa vo veľkom meradle
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.