6.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MercedesBenz).
Spoločnosť iSeeCars zverejnila štúdiu, v ktorej vypočítala, akú hodnotu má každé auto po roku. Mercedes EQS stratil ekvivalent 60 000 eur v americkom vyjadrení. To je takmer polovica jeho počiatočnej ceny.
Zostatková hodnota, teda to, akú hodnotu má vozidlo po určitom čase, je v dnešnej realite mimoriadne dôležitým parametrom. Záleží na ňom nielen zákazníkom, ktorí si kupujú auto a neskôr chcú vedieť, koľko peňazí zaň dostanú späť po jednom, dvoch, troch alebo piatich rokoch, ale predovšetkým financujúcim inštitúciám.
Ceny dlhodobého prenájmu sa určujú na základe odhadov budúcej hodnoty vozidla. Zákazník totiž každý mesiac spláca len amortizáciu hodnoty vozidla a potom musí spoločnosť s vozidlom výhodne naložiť.
Znevýhodnenie elektrikárov: staré poriadky sa vracajú
Pandemické časy narušili odveký poriadok na trhu s ojazdenými vozidlami. Problémy s dostupnosťou nových vozidiel spôsobili, že „mladé“ ojazdené vozidlá mohli stáť viac, ako sú katalógové ceny.
Teraz sa pomaly vracajú staré poriadky a ojazdené autá po opustení showroomu opäť jednoducho strácajú hodnotu.
Strata hodnoty elektrikárov nie je malá
Elektromobily zatiaľ strácajú pomerne veľa. Prečo? Dôvodov môže byť niekoľko. Hlavným z nich je rýchly vývoj technológií. To znamená, že modely, ktoré boli ešte pred niekoľkými rokmi považované za najmodernejšie, už nedokážu držať krok so svojimi konkurentmi, napríklad pokiaľ ide o dojazd alebo rýchlosť nabíjania. K strate hodnoty prispieva aj znižovanie cien nových elektromobilov. Modely z druhej ruky, ktoré sa v showroomoch kupujú drahšie, musia byť primerane lacnejšie.
Americkí odborníci z iSeeCars vypočítali, koľko stratia rôzne modely áut po jednom roku používania. Ktoré autá majú pre svojich majiteľov najmenší pokles hodnoty? Sú to predovšetkým hybridy, ako napríklad Ford Maverick, Toyota RAV4, Sequoia alebo Corolla. Každý z nich stráca 4 – 5 %.
Dobre sa darí aj Mercedesu triedy G (pokles len o 2,3 %) alebo Kii Rio (pokles o… 0,1 %, čo je 21 USD, v prepočte 83 Sk). Na druhej strane Range Rover je po roku drahší ako nové auto na americkom trhu (o 2,8 %), čo je pravdepodobne spôsobené vysokým dopytom a obmedzenou dostupnosťou nových áut.
Strata o polovicu
Elektromobily sa nachádzajú na druhom konci tabuľky. Neslávnym rekordérom sa stal Mercedes EQS. Takéto auto stratí za rok 47,8 % svojej hodnoty. To znamená, že z počiatočnej ceny 136 000 USD (125 300 eur) na americkom trhu zostane po roku 71 000 USD (65 400 eur). Strata hodnoty je teda približne rovnaká ako cena… nového Mercedesu triedy E.
Cena Nissanu Leaf sa znížila o 45,7 %. Strata hodnoty modelu Kia EV6 je 33,3 %. Slabé výsledky dosahujú aj Hyundai Ioniq 5 alebo Volkswagen ID.4 (po 32,9 %). Na konci rebríčka sú aj modely s naftovým motorom – Jaguar F-Pace (35,4 %), Alfa Romeo Giulia (33,4 %), Alfa Romeo Stelvio (32,3 %), ako aj Nissan Murano a Mercedes triedy S.
Pri čítaní výsledkov je dôležité mať na pamäti, že sa týkajú amerického trhu, ktorý sa riadi trochu inými pravidlami ako slovenský trh. Dopyt po elektromobiloch v našej krajine stále rastie. Za zmienku stojí aj to, že Tesla Model X sa umiestnila na 11. mieste z hľadiska najnižšieho znehodnotenia (-6,9 %) a Tesla Model Y na 16. mieste (-8,3 %).
Nemožno preto predpokladať, že každý elektromobil má nízku hodnotu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Koľko energie získavajú elektromobily? Výsledky štúdie ADAC
Nová Kia EV9 je svetovým autom roka 2024
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.