Pravidlá, Zaujímavosti,

Odbočovanie doľava – bez kolízie

7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Bezpecnecesty-official). Teoreticky jednoduchý manéver, ktorý v praxi spôsobuje vodičom veľa problémov. Nepomáhajú ani predpisy. Odbočenie vľavo – elektronickí pomocníci Výrobcovia vozidiel si uvedomujú riziká pri...

7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Bezpecnecesty-official).

Teoreticky jednoduchý manéver, ktorý v praxi spôsobuje vodičom veľa problémov. Nepomáhajú ani predpisy.

Jednoduchý manéver, ktorý v praxi spôsobuje vodičom veľa problémov.
Foto: youtube.com/@Bezpecnecesty-official

Odbočenie vľavo – elektronickí pomocníci

Výrobcovia vozidiel si uvedomujú riziká pri odbočovaní doľava. Asistent odbočovania vľavo pomáha bezpečne dokončiť tento manéver. Hneď ako vodič aktivuje ukazovateľ, radarové senzory a kamera začnú monitorovať protismerný jazdný pruh. Systém sa aktivuje automaticky hneď po rozjazde vozidla a zvyčajne funguje pri pomerne pomalej jazde. Počas manévru asistent automaticky zabrzdí, keď rozpozná iné vozidlo prichádzajúce z protismeru. Tým sa zabráni zablokovaniu cesty a kolízii. Žiaľ, takýto elektronický asistent nenájdete v každom aute.

Vodičom pomáhajú aj výrobcovia navigačného softvéru. Automapa umožňuje používateľovi pri mapovaní cesty vybrať možnosť navádzania „jednoduchá trasa“. Tým sa čo najviac obmedzia náročnejšie manévre vrátane snahy vyhnúť sa ľavotočivým zákrutám a vyhnúť sa odbočovaniu.

Pravidlo pravej ruky.

Odbočenie vľavo – žiadne formálne požiadavky

Vodič, ktorý má v úmysle odbočiť doľava, povinný priblížiť sa k stredu vozovky alebo na jednosmernej ulici k ľavému okraju vozovky. Samozrejme, že sme povinní dať vopred a zreteľne znamenie o úmysle zmeniť smer jazdy a po vykonaní manévru okamžite zastaviť. Pri odbočovaní podľa „pravidla pravej ruky“ musíme nechať vozidlá prichádzajúce z opačného smeru prejsť.

Otáčajte sa ako ostatní, najlepšie bez kolízií

Účastníci cestnej premávky zvyčajne dávajú vodičom voľnú ruku pri odbočovaní vľavo. Upozornenie: Žlté značky, ktoré sa niekedy používajú na označenie spôsobu odbočenia vľavo, sú len návrhom, nie príkazom (takáto značka nie je v predpisoch stanovená). Preto, ak značky na vozovke neuvádzajú inak alebo konštrukcia križovatky takúto možnosť nevylučuje, je najlepšie zvoliť bezkolízny spôsob odbočenia. Uľahčuje to prejazd križovatkou, pretože dráhy vozidiel prichádzajúcich z opačného smeru a odbočujúcich doľava sa nekrižujú.

Ak však ide o veľkú križovatku, oddelenú zeleným pásom, alebo ak to naznačujú vodiace čiary na asfalte, mali by ste zvoliť cestu – kolíziu (prekrytie). Nie je to optimálne, pretože odbočujúce vozidlá z opačných smerov si budú navzájom blokovať cestu. Je potrebné si uvedomiť, že musíte dávať pozor na ostatných odbočujúcich doľava. Ak sa budete správať inak ako ostatní vodiči, dokončenie manévru bude ťažšie.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Aký je rozdiel medzi zákazom vjazdu a zákazom vjazdu pre všetky vozidlá? Rozdiel je zásadný

Značka 267 „Koniec viacerých zákazov“, ale sú to všetky zákazy? Vodiči to nevedia a riskujú pokuty


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Exkluzívne: Objavte dizajnovú víziu, ktorá prepisuje históriu Jaguaru!

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Jaguar). Štvordverový grand tourer na batérie sa predstaví 2. decembra a bude prvým modelom s novým dizajnovým jazykom. Filozofiu v…

Majitelia týchto áut ich nechcú predať. Jazdia s nimi už 15 rokov

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JustinsCarReviews). Podľa najnovšieho prieskumu analytikov trhu je jedna značka nesporným lídrom v rebríčku vozidiel, ktoré najčastejšie zostávajú vo vlastníctve prvého…

120 000 zamestnancov čaká na verdikt: Budú platy znížené už tento rok?

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aljazeeraenglish). Svetlá v rokovacej sále zostali rozsvietené do neskorého večera, keď Volkswagen a IG Metall, dominantný nemecký odborový zväz pracovníkov…

Kia EV9 GT oficiálne predstavená s výkonom viac ako 500 koní a až 7 miestami na sedenie

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kia). Vrchol ponuky elektrických modelov značky Kia dostal novú verziu. EV9 GT je najvýkonnejší variant veľkého SUV. Kia EV9 GT…

SUV, ktoré zmení vaše očakávania: Spoznajte hybridnú RAV4, ktorá nepotrebuje zásuvku!

23.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@evrenozgunspysketch). V dobe, keď elektrifikácia automobilov získava v Európe takmer povinný charakter, hybridné modely od Toyoty sa stali mimoriadne populárnymi.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov