7.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DongshengNews).
Nedávne rozhodnutie Európskej komisie uložiť retroaktívne clo na čínske elektromobily vyvoláva veľké vzrušenie. Niet pochýb o tom, že ak nové pravidlá vstúpia do platnosti, výrazne ovplyvnia automobilový trh v Európe a Číne.
Podľa Európskej komisie existujú presvedčivé dôkazy o tom, že čínska vláda dotuje spoločnosti vyrábajúce elektromobily, ktoré sa vyvážajú do Európy. Vyplýva to zo záverov vyšetrovania, ktoré sa začalo v októbri 2023 a ktoré zahŕňalo inšpekcie v závodoch veľkých východných korporácií.
Je to koniec lacných áut z Číny? EÚ má presvedčivé dôkazy
Cieľom vyšetrovania Európskej komisie bolo zistiť, či dotácie a výhody, ktoré ponúka čínska vláda, priamo súvisia so snahou poškodiť európskych výrobcov elektromobilov. Ako informovali médiá v marci 2024, Európska komisia mala oficiálne potvrdiť existenciu dôkazov v tomto prípade. Zároveň bolo uvedené, že vzhľadom na zistené nezrovnalosti budú všetky čínske elektromobily predávané v Európe zaregistrované colnými orgánmi pre prípadné spätné clo.
To znamená, že Európska komisia by mohla v budúcnosti uložiť clá na všetky vozidlá, ktoré vstúpili na európsky trh od 7. marca 2024. Hoci výška, ktorej by podliehali čínske automobily, nie je v súčasnosti známa, odborníci už teraz upozorňujú, že rozhodnutie EÚ by mohlo byť pre väčšinu výrobcov z kráľovstva stredu veľkou prekážkou. Zároveň sa účinky takéhoto opatrenia prejavia na celom európskom automobilovom trhu.
Opatrenia EÚ ovplyvnia celý automobilový trh
Uloženie dodatočného cla sa totiž premietne do vyššej ceny čínskych elektromobilov, čo bude znamenať zníženie konkurencieschopnosti východných výrobcov. Nie je tajomstvom, že mimoriadne priaznivé ceny sú hlavným faktorom vysokého predaja modelov vyrábaných v kráľovstva stredu. Hrozba zníženia predaja v Európe by mohla mať výrazný vplyv aj na príjmy z vývozu, čo zasa bude znamenať potrebu nových, často nákladných strategických riešení.
Zavedenie ciel na čínske elektromobily pravdepodobne ovplyvní aj medzinárodné obchodné vzťahy. Čína už oznámila, že opatrenie Európskej komisie možno chápať ako „hrubý protekcionistický čin, ktorý by mohol výrazne narušiť a deformovať globálny automobilový priemysel“. Pokračovanie agresívnej politiky Európskej komisie by mohlo viesť k eskalácii napätia, pričom by viedlo k obchodným nezhodám a hospodárskym problémom aj mimo automobilového sektora.
Najviac to pocítia zákazníci
Analytici tiež upozorňujú, že priamym dôsledkom politiky EÚ bude zvýšenie spotrebiteľských nákladov. Zvýšené ceny čínskych elektrických modelov sa premietnu najmä do samotných zákazníkov, ktorí budú čeliť vyšším výdavkom. Táto eskalácia nákladov by mohla znížiť dopyt po elektrických vozidlách v EÚ, čo by vytvorilo problémy pre rozvoj celého regionálneho trhu. Odborníci varujú, že z dlhodobého hľadiska by to mohlo mať negatívny vplyv na revolúciu v elektromobilite.
Táto hrozba je o to väčšia, že elektromobily v Európe sú drahé a po ukončení dotačných programov v mnohých krajinách ich predaj klesá. Analytici už teraz rátajú s tým, že predaj v roku 2024 bude nižší ako v roku 2023, zatiaľ čo viacročné plány počítali s dynamickým medziročným nárastom v nasledujúcich rokoch.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čína chce zaplaviť Európu lacnými autami. Tento rok bude prekročená dôležitá hranica
Úder pre autá z Číny. EÚ uskutočňuje revolučné zmeny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.