Tipy, Zaujímavosti,

Ako viete, že vaše pneumatiky nie sú „plešaté“? Nájdite záhadný „hrb“

8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NokianTyresCom). Na väčšine automobilových pneumatík výrobcovia umiestňujú špeciálne značky na posúdenie stupňa opotrebovania pneumatík. Tieto „hrbolčeky“ sú však rôzne – nemajú vždy rovnaký význam. Existujú...

8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@NokianTyresCom).

Na väčšine automobilových pneumatík výrobcovia umiestňujú špeciálne značky na posúdenie stupňa opotrebovania pneumatík. Tieto „hrbolčeky“ sú však rôzne – nemajú vždy rovnaký význam. Existujú aj pneumatiky, ktoré majú dva typy indikátorov – jeden s čisto formálnym významom a druhý, ktorý sa oplatí brať vážne.

Ako viete, že vaše pneumatiky nie sú „plešaté“?
Foto: youtube.com/@NokianTyresCom

Keď sa dezén pneumatiky znižuje, znižuje sa jej schopnosť odvádzať vodu a v prípade zimných pneumatík aj sneh. Čím menší je dezén, tým väčšia je náchylnosť pneumatiky na aguaplaning, ktorý môže viesť k strate kontroly nad vozidlom pri jazde v daždi. Napríklad pneumatika, ktorá sa pri jazde cez vrstvu vody oddelila od povrchu vozovky, nebude zatáčať.

Čo hovoria predpisy o hĺbke dezénu pneumatík vozidla?

Je pravda (aj keď nie úplne), že minimálna hĺbka dezénu pneumatík osobných automobilov je 1,6 mm. No zákon vo väčšine európskych krajinách stanovuje, že vozidlo nemôže byť vybavené pneumatikami, ktorých indikátor opotrebenia ukazuje hraničné opotrebenie. Ak indikátor opotrebenia nie je uvedený, platí minimálna hodnota 1,6 mm.

Indikátory opotrebovania behúňa (TWI).
Foto: Súkromný archív

Indikátory opotrebovania behúňa (TWI) sa však používajú na väčšine pneumatík osobných automobilov. Zvyčajne majú podobu malých „hrbolčekov“ umiestnených v drážkach pneumatiky. Tieto hrbolčeky sú umiestnené na viacerých miestach pneumatiky (zvyčajne na šiestich), aby indikovali opotrebenie v rôznych oblastiach behúňa. Aby sa tento hrboľ ľahšie našiel a aby bolo jasné, že „toto je ten“, výrobcovia umiestňujú TWI alebo iný symbol na bočnú hranu behúňa. Napríklad spoločnosť Michelin umiestňuje na toto miesto miniatúru svojho „mužíka“, ktorý označuje, kde sa nachádza „hrb“.

Michelin umiestňuje miniatúru svojho „mužíka“, ktorý označuje, kde sa nachádza „hrb“.
Foto: Súkromný archív

Indikátory opotrebenia pneumatík sú vo všeobecnosti „nastavené“ na 1,6 mm – ak je hrboľ v drážke pneumatiky na úrovni dezénu, pneumatika je „ojazdená“.

Väčšina výrobcov však pripúšťa, že opotrebovanie behúňa do 1,6 mm je absurdné. Väčšina z nich vyhlasuje, že zimná pneumatika by nemala mať menší dezén ako 4 mm a letná pneumatika 3 mm.

Indikátory opotrebenia môžu byť rôzne a ukazovať rôzne veci

Keďže väčšina výrobcov odporúča vymeniť letné pneumatiky, keď dezén dosiahne hĺbku 3 mm, a zimné pneumatiky, keď sa opotrebuje na 4 mm, môže sa zdať zvláštne, že ukazovatele opotrebenia sú „nastavené“ na 1,6 mm. No – taký je zákon.

Medzitým však výrobcovia dávajú na svoje pneumatiky „konkurenčné“ ukazovatele opotrebenia. Napríklad spoločnosť Continental umiestňuje na svoje pneumatiky dva ukazovatele: jeden, ktorý informuje o „zákonnej“ výške dezénu, a vedľa neho ďalší, ktorý sa riadi odporúčaním výrobcu: letný (3 mm) na letných pneumatikách a zimný (4 mm) na zimných pneumatikách.

Spoločnosť Nokian okrem iného používa aj alternatívny indikátor k TWI a nazýva ho DSI (Driving Safety Indicator) v podobe číslic vyrazených do rebier behúňa: Keď je pneumatika nová, vidíte osmičku, časom osmička zmizne a je viditeľná šestka, časom zostane štvorka. Keď štvorka zmizne, je jasné, že behúň má menej ako 4 mm.

Čo celoročné pneumatiky? Napríklad spoločnosť Continental na svojich nových celoročných pneumatikách All Season Contact 2 uvádza bežnú klasifikáciu TWI (1,6 mm) a vedľa nej „zimnú“ klasifikáciu (4 mm). „V zimných podmienkach odporúčame vymeniť celoročné pneumatiky práve s touto hĺbkou dezénu. Keď sa používanie celoročných pneumatík skončí v letnej sezóne, môžu sa úspešne používať až do hĺbky dezénu 3 mm.“

Meranie hĺbky dezénu.
Foto: youtube.com/@Kaxlsro

Samozrejme, hĺbku dezénu pneumatiky možno merať pomocou špeciálneho meracieho pásu, kalibra alebo dokonca pravítka, ale ak má pneumatika „skutočný“ indikátor opotrebenia, pravítko a merací pás nebude potrebný.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Celoročné pneumatiky – rozumná úspora alebo pasca? Každý sa nad tým musí zamyslieť

Najlepšie letné pneumatiky 2024: Test, rebríček a rady odborníkov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov