8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aranha1138).
Koľko vodičov, toľko názorov. To je pravda. Existujú však otázky, ktoré sú obzvlášť polarizujúce. A tá základná sa týka toho, či je hospodárnejšie priblížiť sa k semaforom na neutrál, alebo brzdiť motorom. Ktorý názor je správnejší?
Vodiči „starej školy“ trvajú na tom, že dochádzať na semafory na voľno je skvelý a ekologický nápad. Je za tým jednoduché presvedčenie. Motor, ktorý beží na voľnobeh, spáli menej paliva ako motor, ktorý beží na vyšších otáčkach.
Vodičov „starej školy“ dokonca učili zrýchľovať, zaradiť neutrál a takto sa otáčať. Potom zaradiť rýchlostný stupeň, opäť zrýchliť a opäť sa pretočiť. To bola technika jazdy na voľnobeh.
Príjazd na semafory s neutrálom oproti brzdeniu motorom. Čo je lepšie?
Je takýto názor vhodný? Je správny, ale za prísne vymedzených podmienok. Koniec koncov, vodiči „starej školy“ by mali vedieť, že voľnobeh bol skutočne úsporný. Ale len pri motoroch vybavených karburátormi. Motory, ktoré sa v showroomoch neponúkajú nadobro pravdepodobne od začiatku 90. rokov. Odvtedy na trhu dominuje vstrekovanie paliva. A to všetko mení.
Princíp fungovania vstrekovania je nasledovný. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora, záťaž pohonu piestov prevezme… kolesá a hnacie ústrojenstvo. V dôsledku toho riadiaca jednotka preruší prívod paliva do vstrekovačov. V dôsledku toho sa potreba paliva jednotky začne zaokrúhľovať na NULU. Na udržanie tohto efektu preto postačuje postupné preradenie na nižší stupeň. Až do zaradenia druhého prevodového stupňa a úplného zastavenia vozidla.
Systém nie je len o vyššom spaľovaní. Je to aj množstvo ďalších problémov
Z toho vyplýva len jeden záver. Pri motore vybavenom vstrekovaním a zaradenom na neutrál sa palivo do spaľovacej komory privádza neustále. Tento spôsob teda nemôže byť úspornejší ako brzdenie motorom (keď sa palivo vôbec nespaľuje). To je jedna vec. Po druhé, vznikajú aj niektoré ďalšie problémy. Vodiči si totiž musia uvedomiť, že voľnobeh znamená aj:
- vyšší počet cyklov spojky, a tým aj kratšiu životnosť spojky. To platí najmä vtedy, ak sa technikou jazdy stáva voľnobeh namiesto spomaľovania.
- vyššie opotrebovanie trecích komponentov brzdového systému.
- znížená schopnosť reagovať na meniace sa dopravné podmienky. Vodič nebude môcť náhle zrýchliť. Je to preto, že je potrebné najprv stlačiť spojku a zaradiť prevodový stupeň.
Jediná vec, ktorá je horšia ako voľnobeh, je chod spojky na prázdno
Príjazd na semafory s neutrálom je horší ako brzdenie motorom. To však ešte nepredstavuje najhorší scenár. Ten hovorí o približovaní sa k semaforu na spojku. Neustále škrtanie spojky nie je zdravé ani pre samotnú spojku, ani pre dvojhmotové koleso. Keď je pedál stlačený, systém pracuje, a čím dlhšie pracuje, tým rýchlejšie sa opotrebúva. Týmto spôsobom sa môže životnosť spojky skrátiť až na 50 – 60 000 km.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Križovatka vyznačená priebehom hlavnej cesty. Je potrebné zapnúť smerovku za značkou 302?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.