8.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@myfuturecar).
Spotreba paliva je pre mnohých vodičov jedným z najdôležitejších parametrov vozidla. Nie je však tajomstvom, že oficiálne údaje sú v tomto ohľade niekedy nespoľahlivé. Preto sa britská webová stránka „WhatCar?“ rozhodla zostaviť rebríček najúspornejších automobilov, pričom zohľadnila skutočnú spotrebu nameranú počas testov.
Prečo autá spaľujú viac, ako sa uvádza v oficiálnych údajoch?
O otázke oficiálneho merania spotreby paliva sa diskutuje už mnoho rokov. Každý si uvedomuje, že spaľovanie ovplyvňuje mnoho faktorov, nielen štýl jazdy vodiča, a oficiálny postup sa musí štandardizovať. Určité rozdiely medzi údajmi z brožúry a reálnymi výsledkami sú preto pochopiteľné.
S nástupom downsizingu sa však tieto rozdiely začali zväčšovať. Malý objem kompenzovaný preplňovaním znamenal, že bolo možné dosiahnuť výrazne nižšie spaľovanie ako v starších agregátoch, ale ak sa neuplatňovali zásady ekologickej jazdy, malo tendenciu sa výrazne zvýšiť. Výrobcovia tiež začali navrhovať svoje motory čoraz viac s cieľom čo najviac sa prispôsobiť postupu merania, a nie reálnym podmienkam na ceste. Jedným z prejavov toho bolo rozšírenie systémov štart-stop.
Aby boli výsledky realistickejšie, rozhodlo sa upustiť od postupu NEDC v prospech novšieho postupu WLTP. Testovací cyklus, ktorý simuluje jazdu v mestskej, mimomestskej a diaľničnej premávke, sa predĺžil z 20 na 30 minút a vozidlá za tento čas prejdú nie 11, ale 23 kilometrov. Tieto a ďalšie zmeny spôsobili, že spotreba paliva v oficiálnych brožúrach sa výrazne zvýšila a priblížila sa k spotrebe, ktorú vodiči dosahujú v reálnom živote, ale stále existujú jasné rozdiely.
Aké je najúspornejšie auto?
Redaktori webovej stránky „WhatCar?“ sa rozhodli zostaviť zoznam najúspornejších automobilov na základe meraní spotreby paliva, ktoré sami získali pri ich testovaní. Ako zdôrazňujú, tieto výsledky dosiahli opatrnou jazdou a dodržiavaním rýchlostných limitov, ale bez použitia akýchkoľvek techník ekologickej jazdy. Cieľom nebolo dosiahnuť najnižšie možné spaľovanie, ale také, ktoré môže dosiahnuť každý vodič pri bežnom každodennom používaní.
Pozornosť púta pomerne málo modelov Suzuki. Je to pravdepodobne spôsobené tým, že všetky tri sú malé, ľahké vozidlá, poháňané malým objemom a výkonnými motormi a niektoré aj podporené mäkkým hybridným systémom. Veľkým prekvapením je víťazstvo Toyoty Yaris Cross nad bežným Yarisom, ktorý je menší a ľahší (a podľa oficiálnych údajov aj výrazne úspornejší). Oba modely sú príbuzné a používajú identické pohonné ústrojenstvo. Vysvetlením môžu byť mierne odlišné poveternostné podmienky, iná premávka počas testu a iný človek za volantom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Obľúbené auto Slovákov sa zmenilo, ale nikto neprotestuje
Vybrané autá pre seniorov. K dispozícii je zoznam najlepších
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.