10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ACAvalanche).
Tlačidlo s nápisom AC je záchranou v aute v aktuálnych poveternostných podmienkach. Najmä v takom, ktoré dlho stálo na slnku. Čo má však vodič robiť, ak zistil, že klimatizácia v jeho aute mu v horúčavách neposkytuje úľavu?
Teploty na Slovensku sa stále viac šplhajú nad hranicu 20 stupňov nad nulou. A to znamená jediné. Sezóna používania klimatizácie v aute sa práve začína. Je to teda aj moment, keď vodiči môžu smutne zistiť, že chladenie nezvláda alebo vôbec nefunguje.
Chladivo klimatizácie. Prvý a často hlavný dôvod
V plne funkčnom klimatizačnom systéme sa každý rok stratí až 10 až 15 % objemu chladiva. V dôsledku toho sa už po troch alebo štyroch rokoch môže výkon chladiča drasticky znížiť. Výsledok? Pri prvých horúčavách vodič zapne klímu, ale namiesto studeného vzduchu fúka do kabíny vlažný vzduch. Jeho účinnosť je príliš nízka.
Na zlepšenie výkonu klimatizácie je potrebné doplniť chladivo. Hoci ide o mentálnu skratku. Nejde ani tak o doplnenie chladiva, ale o jeho odsatie zo systému a nahradenie novým. Je hygroskopické. Ak sa nadmerne spotrebuje, nie je už vhodné na použitie a môže napríklad odvlhčovač len poškodiť.
Kompresor klimatizácie. Málo chladiva znamená zlé mazanie
Chladivo nie je zodpovedné len za znižovanie teploty vzduchu vo ventilačnom systéme vozidla. V uzavretom okruhu je zodpovedné aj za mazanie komponentov, ako je napríklad kompresor. Nízke množstvo chladiva preto znamená horšie mazanie. Časom to môže viesť až k poruche mechanizmu. Oprava je v tomto prípade o to problematickejšia, že zahŕňa nielen nákladnú výmenu kompresora, ale aj vyčistenie systému, naplnenie systému chladivom a výmenu sušiča.
Netesná klimatizácia. Nie je ani tak opotrebovaná, ako skôr netesný
Proces úbytku chladiva môže byť spôsobený netesnosťami. Problémom v tejto situácii je, že zistenie poruchy je prekvapením. Únik môže odhaliť mechanik počas tlakovej skúšky chladiča. Niekedy je únik zavinený jedným z potrubí, niekedy ventilom a niekedy chladičom. Bez ohľadu na zdroj úniku je potrebné systém po opätovnom utesnení vyčistiť a naplniť chladivom.
Chladič nemusí byť deravý. Môže byť špinavý
Chladič bol nedávno doplnený. Jeho úroveň je správna. Kompresor sa spúšťa, ale klimatizácia stále nechladí. Čo ďalej? Presne tak… Vodiči v tomto prípade často rozhadzujú rukami. Riešenie problému však môže byť jednoduchšie, ako si myslíte. Niekedy nie je nízka účinnosť chladiča spôsobená poruchou alebo potrebou servisu. Príčinou môže byť znečistený chladič. Ten sa nachádza hneď za mriežkou. Pri jazde sa preto naň dostáva piesok, nečistoty, ale aj hmyz. To obmedzuje prúdenie vzduchu a znamená, že kondenzátor si nevymieňa teplo v plnom rozsahu.
Čo sa dá robiť v prípade problémov s prevádzkou klimatizácie?
V situácii, keď klimatizácia v aute nefunguje správne, musí vodič urobiť niekoľko krokov. Základným z nich je kontrola. Počas nej mechanik skontroluje hladinu chladiacej kvapaliny, preverí tesnosť a okrem toho odvlhčí vzduchové kanály a vymení vzduchový filter. Ak kontrola odhalí akúkoľvek poruchu chladiča, servis ponúkne jeho opravu a cenovú ponuku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo je dvojzónová klimatizácia v aute a ako funguje?
Ako neochorieť z klimatizácie?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.