10.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/David Tadevosian).
Auto bude samo o sebe bezchybné. Veľkú úlohu zohráva vodič, resp. jeho prevádzkové návyky. Ktoré z nich sú najrizikovejšie a ktoré môžu znamenať náklady na opravu vo výške niekoľkých stoviek eur?
Životnosť vozidla úzko súvisí s jeho prevádzkovými nákladmi. Čím menej sa vozidlo kazí, tým menej stojí jeho prevádzka. Najmä teraz, keď na vlne inflácie mechanici zvýšili ceny svojich služieb až na strop. Životnosť však nie je daná výrobcom. Koniec koncov, do veľkej miery závisí od prevádzkových návykov jednotlivých vodičov. Čomu sa treba vyhnúť?
Slováci radi zahrievajú svoje motory. To je chyba!
V súčasnosti na trhu dominujú motory s turbodúchadlom. Slováci, ktorí sa starajú o turbo, preto ráno naštartujú motor a potom počkajú dobrých pár minút, kým naštartujú. Aký to má účel? Ide o to, aby olej chytil trochu tepla, rozložil sa v mazacom systéme a zaručil bezproblémový chod preplňovania. Nanešťastie sa hneď po naštartovaní vo výfukových plynoch vyzráža veľké množstvo sadzí. Tým sa doslova upchá EGR ventil, výtlačná časť turba, ale aj filter pevných častíc. To je obzvlášť nebezpečné pri dieselových motoroch.
Lepšie ako niekoľkominútové zahrievanie je naštartovať motor a niekoľko sekúnd počkať. Po tomto čase sa dá ľahko pohnúť. Mazací systém bude mať chvíľu na to, aby začal pracovať. Zároveň vodič štartovaním z pokoja skráti reálny čas potrebný na zahriatie motora. Motor sa totiž pri zaťažení zahreje rýchlejšie ako pri státí. A potom budú výfukové plyny menej toxické pre životné prostredie, ale aj pre technológiu používanú výrobcom vozidla.
Na červenej je lepšie stáť na spojke. Znamená to rýchlejší štart
Jedným z drahších komponentov v konštrukcii vozidla, ktorý je potrebné vymeniť, je spojka. Najmä preto, že v novších vozidlách je takmer vždy kombinovaná s dvojhmotovým kolesom. Nie je zriedkavé, že nová súprava stojí viac ako 500 eur. A spojka nič neznáša tak veľmi ako neustále stláčanie ľavého pedálu.
Čím častejšie vodič stláča spojku, tým viac cyklov musí systém vykonať. To ju veľmi zaťažuje a skracuje jej životnosť. Nie menej nebezpečné je aj tzv. pálenie spojky pri rozjazde, jazda s polovičnou spojkou na dlhú vzdialenosť alebo jemné stláčanie spojkového pedála počas zrýchľovania. Tieto chyby dokážu skrátiť životnosť mechanizmu až o 40 000 až 50 000 km.
Vymeniť olej? Ale aký to má zmysel…
Každý má vo svojom okolí človeka, ktorý tvrdí, že s autom jazdí už 6 rokov a nič s ním nerobí. Dokonca ani výmenu oleja. Veľmi často to však nie je spôsobené tým, že takýto vodič má mimoriadne odolné auto. Ide skôr o to, že na aute je niekoľko porúch, ale majiteľ ich neopravuje. Koniec koncov, motor štartuje a kolesá sa točia.
Uvedená situácia je dôsledkom nízkej automobilovej kultúry a nízkeho povedomia o fungovaní automobilu. Okrem toho je často aj výsledkom sloganov o tom, že napríklad výmena oleja je spôsob, ako oklamať vodičov, a je propagandou veľkého biznisu. Ľudia, ktorí takto prevádzkujú auto, však musia vedieť, že päť alebo šesť rokov bezproblémovej jazdy je len predohrou k neskorším poruchám. Keď sa totiž vozidlo konečne začne kaziť, náklady na opravu sa stanú astronomickými.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Motor si vyžaduje olej. Ako ho skontrolovať a čo robiť?
Takto poškodíte selektor a synchronizátory. Zlý jazdný návyk môže byť nákladný
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.