Tipy, Zaujímavosti,

Tento cicavec vyzerá priateľsky a dokáže znehybniť auto. Ako brániť svoje auto pred kunami?

11.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Skowis-Foto). Kuny vyzerajú na fotografiách celkom sympaticky. Sympatické však nie sú. Majú zuby ako ihly. A práve s nimi dokážu pod kapotou auta narobiť poriadnu...

11.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Skowis-Foto).

Kuny vyzerajú na fotografiách celkom sympaticky. Sympatické však nie sú. Majú zuby ako ihly. A práve s nimi dokážu pod kapotou auta narobiť poriadnu spúšť. Výsledkom je, že vozidlo ráno nenaštartuje. Ako brániť svoje auto pred týmto cicavcom?

Majú zuby ako ihly. A práve s nimi dokážu pod kapotou auta narobiť poriadnu spúšť.
Foto: shutterstock.com/Skowis-Foto

Kuna je malý cicavec. Zvyčajne váži okolo pol kilogramu a má telo dlhé až 70 cm. Je to klasický chlpáč. Trochu sa podobá na fretku. Preto u niektorých pozorovateľov prírody vyvoláva príjemné asociácie.

Každoročne kuny spôsobia veľké škody

Žiaľ, nie každý sa pri pohľade na tohto chlpatého tvora usmieva. Kuny doteraz nenávideli najmä ľudia, ktorí chovali napríklad sliepky. Dusili ich. Teraz sa však do radov odporcov pridávajú aj vodiči. Práve tieto malé zvieratá môžu spôsobiť skutočné škody.

Pre slovenský trh nie sú k dispozícii žiadne výpočty. Prípady útokov kún na autá však konkretizovalo Združenie nemeckého poisťovníctva (GDV). Podľa tejto organizácie je v Nemecku každoročne nahlásených približne 200 000 poistných udalostí súvisiacich s kunami. Celkové náklady na ich likvidáciu sa odhadujú na približne 90 miliónov eur. Prečo také vysoké náklady? Kuny môžu doslova roztrhať káble elektrickej inštalácie alebo napríklad potrubia chladiacej kvapaliny. Tým znehybnia vozidlo.

Ako ochrániť auto pred kunami?

Tento problém je teda skutočný a v súčasnosti sa stáva čoraz akútnejším. Na jar sa totiž začína obdobie párenia kún. Stávajú sa skutočne aktívnymi a sú odvážne najmä v noci. Čo sa teda dá robiť? Predovšetkým garáže – uzavreté garáže – sú proti kunám odolné. Žiaľ, máloktorý Slovák ich má. Pre tých, ktorí si v noci nechávajú auto pred panelákom, môže byť skutočne niekoľko spôsobov. Lenže ich účinnosť je rôzna:

Kuny môžu doslova roztrhať káble elektrickej inštalácie alebo napríklad potrubia chladiacej kvapaliny. Tým znehybnia vozidlo.
Foto: shutterstock.com/Skowis-Foto
  • montáž zariadenia pod kapotu, ktoré vydáva zvuky na odradenie kuny. Nechýbajú však ani vodiči, ktorí tvrdia, že kuny sa „pípačov“ neboja.
  • napríklad montáž záchodových blokov v motorovom priestore. Kuny nemajú rady ostré pachy. Tie sú navrhnuté tak, aby ich odpudzovali. V tejto úlohe preto dobre fungujú aj éterické oleje alebo naftalín. Táto metóda je niekedy úspešná (pomohla môjmu priateľovi) a niekedy nie.
  • zmestenie pod kapotu vrecka so psou srsťou. Kuny nemajú rady psov. Môžu sa preto zľaknúť zápachu. Opäť môžu, ale nemusia… Rovnaký princíp platí aj pre chemické repelenty na ich odradenie.

Boja sa kuny svetla? No, presne asi nie…

Niektorí ľudia radia postaviť auto na noc napríklad pod stĺp verejného osvetlenia. Zo skúsenosti vám však môžem povedať, že je to len sídliskový mýtus. Parkovisko pred mojím panelákom je skvele osvetlené. Presne ako pódium na koncerte. A kuny sa tam večer cítia veľmi príjemne. Až tak, že som dokonca našiel bagetu pod kapotou testovacieho vozidla Nissan Ariya. Takmer celú! Auto našťastie okrem „darčeka“ neneslo žiadne známky prítomnosti malých chlpáčov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Autobatéria: Ako môžete otestovať, či batéria vydrží

Auto u mechanika – kto nesie zodpovednosť


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov