Elektro, Zaujímavosti,

Elektromobily sú blízko k prekročeniu ďalšej hranice v Nórsku

12.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ElectricWheelers). V súčasnosti je 9 z 10 nových automobilov v Nórsku elektrických (BEV). Elektromobily na tamojších cestách pritom do konca tohto roka pravdepodobne predbehnú benzínové...

12.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ElectricWheelers).

V súčasnosti je 9 z 10 nových automobilov v Nórsku elektrických (BEV). Elektromobily na tamojších cestách pritom do konca tohto roka pravdepodobne predbehnú benzínové vozidlá, vypočítala agentúra Reuters.

Od roku 2025 bude Nórsko prvou krajinou na svete, ktorá zakáže predaj áut so spaľovacími motormi.
Foto: youtube.com/@ElectricWheelers

V súčasnosti je v Nórsku ešte stále možné kúpiť autá so spaľovacími motormi, ale ich podiel na trhu je veľmi skromný. Od roku 2025 bude táto škandinávska krajina prvou na svete, ktorá zakáže predaj takýchto vozidiel. V súčasnosti mnohí výrobcovia, ako napríklad Volkswagen, ponúkajú na miestnom trhu len elektromobily.

Cestu Nórska môžu zopakovať aj ďalšie krajiny, ale nebude to jednoduché. Treba pripomenúť, že transformácii Nórska pomohli štedré stimuly, ktoré čiastočne umožnilo obrovské bohatstvo, ktoré poskytujú ložiská ropy a zemného plynu, nižšie dane, rozsiahla nabíjacia infraštruktúra a veľký výber z modelovej ponuky. Vďaka týmto komponentom sa Nórsko stalo svetovým lídrom v oblasti elektrifikácie.

Nórsko: elektrina prenasleduje benzín

Na tomto mieste je vhodné pripomenúť, že tzv. bod zlomu, teda bod, keď je krajina pripravená na široké prijatie novej technológie, už prekročilo 31 krajín v prípade BEV.

V súčasnosti je 9 z 10 nových automobilov v Nórsku elektrických (BEV).
Foto: youtube.com/@ElectricWheelers

Ak bude príklad Nórska nasledovať viac krajín, celosvetový dopyt po rope by mohol dosiahnuť vrchol skôr, ako sa očakávalo. Medzinárodná energetická agentúra predpovedá, že tento vrchol nastane pred rokom 2030, keď budú osobné a dodávkové vozidlá predstavovať viac ako 25 % dopytu po rope,“ uvádza sa v analýze agentúry Reuters.

Agentúra Reuters s odvolaním sa na údaje Nórskej správy ciest (NPRA) vypočítala, že BEV tvorili v marci 24,3 % z 2,9 milióna áut v Nórsku v porovnaní s 26,9 % benzínových vozidiel.
To znamená, že na nórskych cestách je v súčasnosti o 76 000 áut s benzínovým pohonom viac. Ak si to dáte dokopy s počtom 104 590 nových BEV predaných v Nórsku v minulom roku (pri zanedbateľnom počte benzínových), ľahko dospejete k záveru, že k historickému prelomu musí dôjsť približne do niekoľkých mesiacov.

S dieselmi to nepôjde tak ľahko

Iná situácia je v prípade automobilov s naftovým motorom (práve tento pohon bol dotovaný pred elektrickým pohonom). Keďže na nórskych cestách ich jazdí takmer o 370 000 viac ako vozidiel BEV, bude pravdepodobne trvať najmenej štyri roky, kým elektrické vozidlá predbehnú aj vozidlá BEV.

Pripomeňme, že Nórsko s 5,5 milióna obyvateľov sa stane prvou krajinou na svete, ktorá prestane predávať nové benzínové a naftové autá (od roku 2025). Pre tamojších vodičov by to nemal byť veľký problém. Deväť z desiatich nových áut predaných začiatkom tohto roka boli elektromobily.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Vodiči nechcú elektromobily. Spoločnosť to už cíti a žiada o pomoc

Takmer polovica hodnoty za rok. Údaje elektromobiloch sú podnetom na zamyslenie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov