13.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@unsunghistory9018).
Málokto si to uvedomuje, ale pravostranná premávka platí vo Švédsku už pomerne krátko. Posledná zmena organizácie dopravy na švédskych cestách sa uskutočnila pred necelými 57 rokmi. Presne 3. septembra 1967 o 5.00 h ráno museli všetci vodiči zmeniť svoje návyky. Prečo bolo toto rozhodnutie prijaté a aké boli jeho dôsledky?
Zmena organizácie dopravy vo Švédsku bola témou, ktorú parlament presadzoval dlho. Už v roku 1955 bolo zorganizované referendum, ale viac ako 80 % občanov bolo proti zavedeniu nových právnych predpisov. Nakoniec, po niekoľkých veľkých verejných kampaniach, sa o 8 rokov neskôr úrady rozhodli uskutočniť veľkú zmenu. Občania boli na zmenu ľavostrannej premávky na pravostrannú pripravovaní štyri roky. S pomocou psychológov prebiehal vzdelávací program, ktorý mal vodičov presvedčiť a ukázať im, čo to obnáša.
Najväčšia zmena v organizácii dopravy za posledných 57 rokov
Značka smerujúca z ľavého do pravého jazdného pruhu. Na prvý pohľad nič nevzbudzuje podozrenie – vyzerá ako symbol, ktorý môžete nájsť na cestách v rekonštrukcii. Do očí však udrie jeden dôležitý detail – je modrá, a teda skôr informuje, než varuje. Táto značka už dlho nedáva švédskym vodičom spať.
Zmena organizácie dopravy z ľavej na pravú cez noc? Znie to ako nápad šialenca, ale Švédi nemali na výber. Presne o 5:00 ráno v nedeľu 3. septembra 1967 bol vo Švédsku zavedený „dagen H“ (deň H) – vtedy sa začala pravostranná premávka. Vodiči sa tejto zmeny obávali a protestovali, ale nakoniec parlament rozhodol o zmene organizácie dopravy. Ako sa neskôr ukázalo, vodiči sa s touto skutočnosťou vyrovnali celkom dobre. Vodičov na nové predpisy upozorňoval čierny šesťuholník so žltým okrajom a písmenom „H“ nakloneným zľava doprava.
Prečo Švédsko prešlo na pravostrannú premávku?
Zmena z ľavostrannej na pravostrannú premávku bola podmienená dvoma faktormi. Po prvé, všetky susedné krajiny Švédska mali pravostrannú premávku, takže zmena by uľahčila cestovanie nielen občanom, ale aj návštevníkom. Druhým dôležitým bodom bolo, že v roku 1967 bolo takmer 90 % áut na cestách z dovozu, takže mali tiež volant vľavo.
Rozhodnutie bolo odôvodnené obavami o bezpečnosť cestnej premávky, keďže vodič, ktorý sedí na ľavom sedadle, má pri predbiehacom manévri obmedzený výhľad. Aby sa uistili, že z protismeru neprichádza iné vozidlo, museli sa nakloniť takmer celým vozidlom alebo sa spoľahnúť na svojich spolujazdcov. Ako teda môžete tušiť, riziko spôsobenia vážnej nehody bolo pomerne vysoké.
Vodiči mali len chvíľu na to, aby zmenili svoje zvyky
Postoj parlamentu bol pochopiteľný, ale občania mali zo zmien veľké obavy. Sotva ich to prekvapilo, keďže návrh stanovil, že v nedeľu o 4:50 mali všetky autá na ceste zastaviť a presunúť sa do pravého jazdného pruhu. Po 10 minútach mala byť premávka obnovená podľa nových pravidiel. Na uľahčenie tejto zmeny sa zaviedol zákaz jazdy medzi 1:00 a 6:00, s výnimkou nevyhnutných ciest. Náročnú úlohu mali aj cestári, ktorí museli čo najrýchlejšie premiestniť značky z ľavej strany vozovky do pravej.
Zmena na pravostrannú premávku. Koľko nehôd sa stalo?
Napriek takejto drastickej zmene organizácie dopravy sa na cestách nakoniec nestalo viac nehôd ako zvyčajne. Podľa štatistík sa počas dňa na švédskych cestách stalo 130 až 198 nehôd. V deň H sa stalo 157 menších nehôd, nasledujúci deň ich bolo zaznamenaných 125. Zdanlivo komplikované opatrenie sa prejavilo vo zvýšení bezpečnosti na cestách za 628 miliónov švédskych korún. Po 3. septembri 1967 ešte žiadna taká veľká krajina nevykonala také rozsiahle zmeny v organizácii dopravy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Značka 267 „Koniec viacerých zákazov“, ale sú to všetky zákazy? Vodiči to nevedia a riskujú pokuty
Nová značka na diaľniciach v Európe. Jej ignorovanie znamená pokutu až do výšky 135€
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.