14.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).
Slovenské zákony nezakazujú jazdu na zimných pneumatikách počas celého roka, ale je povinné používať zimné pneumatiky v zime, za určitých podmienok. Otázkou však je, či takáto úspora stojí za cenu, ktorú zaplatíme za bezpečnosť jazdy.
Pneumatiky sú jednou z najdôležitejších súčastí bezpečnej jazdy – zdanlivo známe klišé, ale stále sa nájdu vodiči, ktorí túto súčasť zanedbávajú, nevymieňajú ju včas atď. A pritom zo všetkých komponentov vozidla sú len pneumatiky v kontakte s vozovkou.
Zimné pneumatiky v lete
Vo všeobecnosti platí, že zimné pneumatiky v lete by sa mali používať len na jeseň a v zime. Ich dezén je iný (agresívnejší) ako dezén letných pneumatík a okrem toho má zmes gumy iné vlastnosti, ktoré zabezpečujú lepšiu priľnavosť pri nízkych teplotách. Slovenské predpisy však nevyžadujú výmenu pneumatík v lete.
Ako je to s poistením v prípade kolízie? Teoreticky môže poisťovňa považovať vodiča, ktorý jazdil po zasnežených cestách s nevhodnými pneumatikami, za vinníka nehody a odmietnuť vyplatiť poistné plnenie. Pneumatiky môže skontrolovať aj policajt a hoci vás nemôže pokutovať za jazdu na zimných pneumatikách v lete, môže vás pokutovať za ich stav. Pripomeňme, že minimálna hĺbka dezénu, ktorú zákon na Slovensku vyžaduje, je 1,6 mm. Je to však veľmi nízka hranica; odporúča sa, aby bol dezén hlboký aspoň 3 mm.
Niektorí vodiči používajú zimné pneumatiky v lete, aby ich „dojazdili“ po zime. Je to nesprávny prístup, pretože zloženie zmesi, a teda aj vlastnosti samotnej pneumatiky, sú odlišné a nie sú prispôsobené vysokým teplotám. Takáto zimná pneumatika (aj s menším dezénom) sa na suchom asfalte nechová ako letná pneumatika. Bočnica pneumatiky je pružnejšia, čo môže viesť napríklad k nedotáčavosti v zákrutách alebo k dojmu, že pneumatika nejazdí po suchej, ale po mokrej ceste. Na druhej strane, brzdná dráha sa môže predĺžiť až o niekoľko metrov.
Ďalšie nevýhody používania zimných pneumatík v lete ovplyvňujú hospodárnosť a komfort jazdy. Jazda na zimných pneumatikách v lete spôsobuje nadmerné opotrebovanie dezénu, čo skracuje ich životnosť – mäkká zmes je menej odolná voči teplu. Zimné pneumatiky sú tiež hlučnejšie ako letné a rozdiel vo valivom hluku je cítiť už pri nižších rýchlostiach. Okrem toho mäkká zmes behúňa zimných pneumatík zvyšuje valivý odpor, čo následne zvyšuje spotrebu paliva.
Pokuta za pneumatiky
Pokutu môžete dostať len vtedy, ak:
- Jazdíte na letných pneumatikách v období, keď sú zimné pneumatiky povinné. V tomto prípade vám hrozí pokuta do 60 EUR.
- Vaše zimné pneumatiky nie sú v dobrom technickom stave. Pneumatiky musia mať dostatočnú hĺbku dezénu a nesmú byť poškodené.
- Jazdíte na zimných pneumatikách s nesprávnym označením. Zimné pneumatiky musia mať označenie „M+S“, „M.S.“ alebo symbol snehovej vločky.
Od 1. apríla do 14. novembra nemá jazda na zimných pneumatikách žiadne zákonné obmedzenia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prečo zimné pneumatiky zlyhávajú pri dvojciferných teplotách?
Dve lepšie a dve horšie pneumatiky: ktorá dopredu a ktorá dozadu?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.