15.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@canadianproduction7107).
Čína nedotuje svojich výrobcov automobilov? Nič také, uvádza Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo, ktorý vo svojej štúdii uvádza, že najmä spoločnosti BYD venujú tamojšie úrady osobitnú starostlivosť.
Kielský inštitút pre svetové hospodárstvo je nezávislá nezisková organizácia založená v roku 1914 so sídlom v nemeckom Kieli. Zameriava sa na ekonomický a hospodársky výskum a v roku 2017 bol zaradený medzi 50 najvplyvnejších výskumných centier na svete.
Nedávny výskum Kielského inštitútu pre svetové hospodárstvo poukazuje na masívne dotácie čínskej vlády na zelené technológie. „Peking výrazne dotuje svoj domáci priemysel, najmä v odvetviach, ako sú zelené technológie, veterná energia a elektromobilita,“ uvádza sa v tlačovej správe.
Obrovské dotácie od čínskej vlády
Podľa odhadov inštitútu sú celkové dotácie v Číne pre uvedené odvetvia 3 až 9-krát vyššie ako v Nemecku alebo USA. BYD, ktorý je najväčším svetovým výrobcom elektromobilov a plug-in hybridov, zostáva jedným z hlavných príjemcov.
„Čínska dotačná politika je už roky kontroverzná. Európsky priemysel má často problém konkurovať čínskym partnerom cenou. Bez čínskych dotovaných technológií by sa však výrobky, ktoré sú kľúčové pre ekologickú transformáciu Nemecka, tiež stali drahšími a vzácnejšími,“ hovorí Dirk Dohse, riaditeľ výskumu inštitútu.
Podľa údajov Kielského inštitútu pre svetové hospodárstvo sa v roku 2022 vládne dotácie vzťahovali na viac ako 99 % kótovaných spoločností. Okrem toho „Čína často strategicky využíva dotácie na modernizáciu kľúčových technológií, aby boli pripravené na trh“. – uvádza sa v brífingu inštitútu.
Akoby to nestačilo, Ríša stredu si svoju ďalšiu výhodu buduje aj prostredníctvom iných faktorov. Patrí k nim prístup ku kritickým surovinám, vynútený transfer technológií od zahraničných investorov a priaznivé zaobchádzanie s miestnymi výrobcami v rámci verejného obstarávania a administratívnych postupov.
Dotácie čínskej vlády pre spoločnosť BYD
Podľa informácií z Inštitútu pre svetové hospodárstvo v Kieli dostáva spoločnosť BYD masívnu podporu od čínskej vlády. V roku 2020 to bolo približne 200 miliónov eur, ale v roku 2022 už 2,1 miliardy eur!
Okrem toho tento čínsky výrobca „dostáva oveľa vyššie prémie za nákup elektromobilov v Číne. Najmä v porovnaní s inými domácimi výrobcami, ako je GAC, alebo zahraničnými spoločnosťami, ktoré vyrábajú na miestnej úrovni. Medzi ne patria spoločné podniky Tesla alebo Volkswagen,“ uvádza inštitút.
To však nie je všetko. Spoločnosť BYD, ktorá sa pri výrobe svojich automobilov takmer nespolieha na subdodávateľov, okrem iného stále profituje z dotácií pre výrobcov batérií. Vďaka tomu má napríklad prístup k lacnejším surovinám.
Antisubvenčné prešetrovanie
Ako všetci vieme, vyšetrovanie Európskej komisie už nejaký čas prebieha. Týka sa možných dotácií čínskej vlády pre tamojších výrobcov elektromobilov. V súvislosti s ním EK zatiaľ začiatkom marca tohto roku začala s colnou registráciou všetkých automobilov vyrobených v Číne a dovezených do Spoločenstva.
V konečnom dôsledku sa má na čínske autá vstupujúce do Európy uložiť dodatočné clo, ak Európska komisia preukáže subvencovanie. Takéto oznámenie sa už stretlo s odporom úradov v Strednom kráľovstve, ako aj nemeckých výrobcov .
Kielsky inštitút pre svetové hospodárstvo navrhuje, aby Európska únia nevyvolávala obchodnú vojnu, ale aby začala rokovania s čínskou vládou.
„Vzhľadom na súčasnú makroekonomickú slabosť Číny, jej relatívnu silu v odvetviach zelených technológií a napätie s USA vidia autori reálnu šancu na úspešné rokovania,“ uvádza inštitút.
„Cesta kancelárky do Číny, ktorá sa uskutoční budúci týždeň, predstavuje vynikajúcu príležitosť pripraviť pôdu pre takéto rokovania,“ dodáva Dohse.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
BYD. Nepodceňujte čínskeho draka. Dokonca aj Elon Musk sa prestal smiať
Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.