Tipy, Zaujímavosti,

Jarné/letné cestné výzvy. Prečo majú letné pneumatiky zmysel?

15.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Goodyear). Mnohí vodiči si myslia, že pneumatiky zohrávajú kľúčovú úlohu v bezpečnosti jazdy, najmä v zime, keď sú cesty zasnežené a klzké – a práve...

15.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Goodyear).

Mnohí vodiči si myslia, že pneumatiky zohrávajú kľúčovú úlohu v bezpečnosti jazdy, najmä v zime, keď sú cesty zasnežené a klzké – a práve vtedy venujú osobitnú pozornosť výberu kvalitných pneumatík. Nepremýšľame o tom, že letné pneumatiky nie sú na ceste vôbec ľahšie a musia sa vyrovnať aj s rôznymi výzvami, ako sú horúčavy, silný dážď alebo veľké zaťaženie počas dynamickej jazdy. Na začiatku sezóny sa oplatí dať letné pneumatiky do pozornosti.

Automobilové technológie sa rýchlo vyvíjajú a výrobcovia takmer každý rok prekvapujú trh novými inováciami
Foto: Goodyear

Automobilové technológie sa rýchlo vyvíjajú a výrobcovia takmer každý rok prekvapujú trh novými inováciami, či už v oblasti multimédií a komfortu, alebo automatizácie jazdy a bezpečnostných systémov. Z generácie na generáciu získavajú modely väčšie obrazovky, ktoré ukrývajú pokročilé informačno-zábavné systémy alebo umelú inteligenciu. A pohony? Takmer všetci výrobcovia už do svojich radov zaradili elektrické a hybridné vozidlá. Okrem elektrifikácie sa naše autá stávajú aj výkonnejšími a ťažšími. To znamená, že kladieme aj čoraz väčšie nároky na pneumatiky, ktoré musia nielen efektívne prenášať vysoký krútiaci moment, ale aj zabezpečovať účinné brzdenie ťažších vozidiel s lepšou stabilitou a odolnosťou. Inžinieri v inovačných centrách majú preto veľa práce.

Jazda v lete a v zime

Vodiči vedia, že v zime, keď sú cesty šmykľavé, musí byť vozidlo vybavené pneumatikami, ktoré si poradia so snehom alebo kašou pri nízkych teplotách. Jazdia tiež opatrnejšie, pretože zimné počasie ich nabáda, aby dali nohu z plynu. Pneumatiky majú vtedy paradoxne o niečo ľahšiu úlohu, pretože musia zvládnuť menšie sily, ktoré na ne pôsobia.

V lete priaznivé poveternostné podmienky podporujú rýchlejšiu jazdu, čo znamená, že pneumatiky musia znášať väčšie zaťaženie. Vyššia priľnavosť asfaltu znamená aj väčšie sily pôsobiace na pneumatiku pri rozjazde a brzdení. Na jar a v lete sa vyskytujú aj náhle a silné dažde, počas ktorých musí pneumatika odvádzať značné množstvo vody, aby si udržala priľnavosť k vozovke. Aké to má dôsledky? Hoci je to protichodné, práve letné pneumatiky sú často odsúdené na jazdu v extrémnych podmienkach. Preto má výber kvalitných pneumatík na leto zmysel.

Čo nám poskytne špičková letná pneumatika?

Prémiové pneumatiky sa vyznačujú tým, že výrobcovia do nich vkladajú svoje najnovšie technológie. Práve v nich sa objavujú inovatívne riešenia podporené dôkladným testovaním. Overme si to na príklade prémiovej pneumatiky Eagle F1 Asymmetric 6 od jedného z popredných svetových výrobcov, spoločnosti Goodyear.

  1. lepší výkon bez zníženia komfortu – technológia Dry Contact Plus poskytuje adaptívny kontaktný povrch a optimalizovanú konštrukciu, ktorá sa prispôsobuje zmenám zaťaženia. Čo to znamená v praxi? Počas bežnej pokojnej jazdy má pneumatika menší kontakt povrchu s vozovkou, čo znižuje odpor a hluk. Keď však vodič začne vykonávať dynamické manévre, kontaktná plocha sa zväčší, čím sa zabezpečí lepšia priľnavosť a zvýši sa tolerancia voči extrémnym pohybom riadenia. Neobetujú sa teda ani praktické aspekty, ani výkon.
  2. isté ovládanie na mokrej vozovke – renomovaní výrobcovia pneumatík majú rozpočet na vývoj nových technológií a výskum s cieľom nájsť optimálnu zmes. Technológia Wet Braking Pro v pneumatike, o ktorej hovoríme, je vlastne inovatívna živicová zmes, ktorá zabezpečuje lepší mikrokontakt medzi pneumatikou a vozovkou. To znamená lepšiu priľnavosť na mokrých a vlhkých cestách, a teda kratšiu brzdnú dráhu.
  3. skúsenosti a technológie z pretekárskej trate – pretekárske trate sú miestom len pre tie najlepšie pneumatiky a špičkové technológie. Nie každý výrobca si ich môže dovoliť vyvíjať. Preto sa oplatí stavať na dedičstve značky, ako je Goodyear, ktorá prenáša riešenia z pretekárskych pneumatík UUHP (Ultra Ultra High Performance) na cestné pneumatiky.
  4. tiché a úsporné – pri vývoji pneumatík Eagle F1 Assymetric 6 sa venovala značná pozornosť zníženiu hlučnosti a valivého odporu. Špeciálny dezén behúňa znížil hladinu hluku až o 1 dB. Vďaka týmto vlastnostiam sú tieto pneumatiky vhodné pre elektrické vozidlá, hluk valenia pneumatík je menej citeľný a znížený odpor poskytuje vozidlu dlhší dojazd. Navyše, elektromobily majú často veľký výkon, ktorý ide na kolesá okamžite, takže vynikajúca priľnavosť je kľúčová.
Dobré pneumatiky vám umožnia využiť potenciál vášho vozidla
Foto: Goodyear

Oplatí sa investovať do prémiových pneumatík pre moje vozidlo?

Dobré pneumatiky vám umožnia využiť potenciál vášho vozidla, ale to neznamená, že potrebujete športové auto, aby ste pocítili výhody špičkových pneumatík. Priľnavosť na ceste sa počíta nielen pri dynamickej jazde, ale aj v situáciách náhleho brzdenia alebo vyhýbania sa prekážke, a to aj v meste. A ak so svojím vozidlom najazdíte veľa kilometrov, je to o dôvod viac, aby ste pneumatiky považovali za investíciu do bezpečnosti.

Prémiové pneumatiky šetria peniaze


Prémiové pneumatiky sú síce drahšie, ale z dlhodobého hľadiska umožňujú skutočné úspory. Paradoxom je, že aj napriek vyššej cene sa vám v konečnom dôsledku oplatia. Tento nezjavný aspekt nám často uniká, pretože pri kúpe – pneumatiky alebo čohokoľvek iného – sa zo zrejmých dôvodov zameriavame na cenu. V prípade pneumatík sa oplatí dať tento jednorazový výdavok do súvislosti s ich životnosťou.

Na štítku nie je uvedený žiadny parameter životnosti a výrobcovia pneumatík neuvádzajú maximálny počet najazdených kilometrov. Ako vieme, ktorý model vydrží dlhšie? Pozrite si testy, ktoré vykonal napríklad renomovaný nemecký časopis Auto Bild. V najnovšom rebríčku letných pneumatík porovnával 20 modelov z hľadiska kilometrovej životnosti. Na prvom mieste sa umiestnila pneumatika Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 s počtom 63 200 kilometrov. Je to dvojnásobok kilometrov, ktoré najazdil model, ktorý sa v teste umiestnil ako posledný.

Na to, aby sme zistili, či bude konkrétny model úspornejší alebo menej úsporný, je potrebné porovnať dosiahnutý počet kilometrov s cenou. V tomto ohľade si najlepšie počínala opäť spoločnosť Goodyear s modelom Eagle F1 Asymmetric 6 a výsledkom 8,70 EUR na 1 000 kilometrov. To je približne o 50 % menej ako priemerná cena za 1 000 km posledných siedmich pneumatík v rebríčku (16,14 €).

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prečo zimné pneumatiky zlyhávajú pri dvojciferných teplotách?

Celoročné pneumatiky – rozumná úspora alebo pasca? Každý sa nad tým musí zamyslieť


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov