16.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ibesip).
Zips je síce povinný, no vodiči v zablokovaných jazdných pruhoch sa často násilne tlačia do voľných jazdných pruhov. Takéto správanie však nie je vždy v súlade so zákonom a niekedy môže znamenať aj vytváranie nebezpečných situácií.
Od 1. apríla 2020 je jazda na zips na Slovensku povinná. Táto požiadavka je jasne definovaná v zákone o cestnej premávke a pre vodičov je ľahko pochopiteľná.
„Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu. Tam, kde sa jazdné pruhy v jednom smere jazdy zbiehajú, vodič idúci v priebežnom jazdnom pruhu je pri súbežnej jazde povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, ktorý sa zaraďuje do priebežného jazdného pruhu, preradenie do priebežného jazdného pruhu, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri zaraďovaní sa do priebežného jazdného pruhu pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom jazdnom pruhu“.
Menej zrejmé však je, že tento spôsob správania nie je vždy povinný. Existuje najmenej päť výnimiek z jazdy na zips.
Kedy jazda na zips nefunguje? Päť výnimiek
Jazda zip sa neuplatňuje:
- Vozidlo nemá prednosť v miznúcom alebo blokovanom jazdnom pruhu, kým nedosiahne koniec jazdného pruhu. Až pri samotnom zúžení vzniká povinnosť jazdiť na zips. To je myšlienka tohto riešenia.
- Odbočovací pruh nie je zužujúcim sa pruhom. Označuje špecifický manéver a často má na svojom konci súvislú čiaru. Ten zabraňuje manévru zmeny jazdného pruhu.
- Jazda v odbočovacom pruhu z odpočívadla neznamená, že sa dáva prednosť vozidlám jazdiacim v susednom pruhu.
- Ustanovenie odkazujúce na „jazdu výrazne zníženou rýchlosťou“ sa vzťahuje iba na kolóny, nie na spomalenie premávky napríklad zo 100 na 30 km/h. Vynucovanie prednosti pri vyššej rýchlosti nie je zipsovaním, ale vytváraním nebezpečenstva pre bezpečnosť cestnej premávky.
- Na ceste s dvoma pruhmi v rovnakom smere sa zipsovanie neuplatňuje, ak je v zápche len jeden z pruhov. Zápcha sa musí týkať oboch. V opačnom prípade si tlačiace sa auto vynucuje prednosť a vytvára nebezpečenstvo.
O čom je zipsovanie?
Jazda na zips môže mať dve podoby. Všetko závisí od toho, koľko jazdných pruhov je v danom smere na vozovke vyznačených. Prípady sú vlastne dva.
- V danom smere sú dva jazdné pruhy, z ktorých jeden končí alebo je zablokovaný. V tomto prípade musí vozidlo jazdiace v pruhu s možnosťou pokračovať v jazde pustiť jedno vozidlo pred sebou z blokovaného pruhu.
- V danom smere sú tri jazdné pruhy a krajné dva končia alebo sú zablokované. V tomto prípade musí vozidlo jazdiace v pruhu s možnosťou pokračovať v jazde pustiť pred seba jedno vozidlo z blokovaného pravého pruhu a jedno vozidlo z blokovaného ľavého pruhu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ide o značku, ktorá sa dodáva v dvoch verziách. Je medzi nimi dôležitý rozdiel
Zelená šípka doprava, zaobchádzate s ňou ako so zeleným svetlom? Pokuta
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.