16.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chrisfix).
Mnohé poruchy moderných automobilových motorov môžu byť dôsledkom nedostatočného servisu. Nanešťastie sa niekedy takýto servis riadi odporúčaniami výrobcov. Používatelia si často ani neuvedomujú, že robia chybu a poškodzujú svoje auto.
Podľa predchádzajúcich odporúčaní výrobcov automobilov sa mal motorový olej meniť v priemere každých 10 000 až 15 000 km. Od istého času sa pri nových automobiloch zaznamenáva najazdenie až 30 000 km. To znamená dvoj- až trojnásobné predĺženie životnosti oleja.
Tento postup síce prináša benefity pre životné prostredie – znižuje sa produkcia použitého oleja a menej častá údržba znamená aj nižšie servisné náklady. Vplyv na motor však nie je taký priaznivý. Mechanici a odborníci krútia hlavami nad autami s takto nastaveným režimom „dlhej životnosti“ oleja, ktorý zahŕňa jeho menej častú výmenu. Poukazujú na škodlivé následky tohto prístupu.
Kontrola hladiny oleja
Ešte horšie je, že vodiči, ktorí dnes veria vo vysokú kvalitu výkonu motora, zriedka kontrolujú hladinu oleja, čo bolo kedysi pravidlom. Výrobca olejov Castrol uskutočnil štúdiu, z ktorej vyplýva, že len 41 % majiteľov automobilov kontroluje hladinu motorového oleja aspoň raz za mesiac. Pritom nezabezpečenie vždy správnej hladiny oleja v motore môže viesť k drobným poškodeniam, ktoré sa časom môžu rozvinúť do nákladných porúch.
Motorový olej by sa mal meniť častejšie, ako odporúča výrobca. To platí pre staršie aj moderné modely automobilov. V každom z nich je tiež potrebné pravidelne kontrolovať hladinu oleja a podľa potreby ho dopĺňať.
Vzhľadom na špecifický štýl jazdy alebo vonkajšie podmienky je vhodné meniť olej častejšie. Nemusíte siahnuť po oleji presne tej značky, ktorú odporúča výrobca vášho vozidla. Dôležité je vybrať si olej, ktorý spĺňa požiadavky kvality uvedené v návode na obsluhu.
Režim dlhej životnosti. Čo sa môže v motore pokaziť?
- Jednou z oblastí, ktoré sú najviac náchylné na predčasné opotrebovanie a nákladné opravy, je reťazový pohon rozvodov. Odborníci odporúčajú častejšie výmeny oleja v konštrukciách, kde môže dôjsť k poruche napínača, čo spôsobuje chrastenie a rozťahovanie reťaze.
- Starý olej spôsobuje problémy s mazaním aj v bežných turbodúchadlách a dokonca podporuje tvorbu karbónu, čo vedie k znečisteniu motora, výfukového systému alebo citlivého EGR ventilu.
- Navyše v motoroch, ktoré pracujú so systémom dodatočného spracovania pevných častíc (DPF/GPF), dochádza k degradácii oleja ešte rýchlejšie v dôsledku miešania oleja s palivom. Takýto olej stráca svoje mazacie vlastnosti.
- Ďalším komponentom náchylným na predčasné opotrebovanie je fázové koliesko vačkového hriadeľa (alebo niekoľko, v závislosti od motora).
Neodporúčam kupovať ojazdené vozidlo, ktorého servisná história by naznačovala, že výmena oleja bola vykonaná v režime dlhej životnosti. Tieto typy olejov majú viac aditív a sú odolnejšie, ale nikdy nevydržia dlhé skúšky prevádzky v náročných podmienkach.
Najlepšie je meniť olej každých 10 000 km až 15 000 km. Ak sa pozriete na prácu servisov, ktoré riešia „záhadné“ problémy s modernými motormi, uvidíte jednu zákonitosť. Pri riešení problému niekde na konci cesty je zvyčajne príčinou problém príliš zriedkavej výmeny oleja. Týka sa to najmä agregátov s rozvodovou reťazou.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
90 sekúnd. To je všetko, čo potrebujete na ochranu vášho auta pred poruchou
Už sa za to nehanbím. V aute nosím hygienickú vložku. Účinok trvá celé mesiace
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.