16.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SDADanCars).
Nová Škoda Kodiaq. Benzín, diesel, plug-in hybrid – jazdil som v každej verzii, ale vybral by som si len jednu. A najradšej by som ju videl výlučne zvnútra.
Pamätám si, že keď Škoda v roku 2016 predstavila prvý Kodiaq, informovala, že je pomenovaný po medveďovi Kodia a v showroomoch sa predávali maskoti s menom Kodi. Toto meno malo autu sedieť, pretože bolo veľké, silné a malo si skvele poradiť aj mimo asfaltu – ako ostrovný medveď z okolia Aljašky. Dnes si už na medvedie korene a terénne schopnosti nikto nespomína a značka do druhej generácie Kodiaq v komunikácii vkladá slová „loft“, „lounge“ a „suite“.
Pre mňa mal prvý Kodiaq určitý charakter. Vynikal ostrými líniami, odvážnou siluetou. Teraz, keď Škoda ukázala model druhej generácie, už túto odvážnosť nevidím. Postavený vedľa Renaultu Espace alebo Kia Sorento, nehovoriac o čínskych novinkách ako Peking 7, by pôsobil skôr konzervatívne. Ale možno práve to je jeho výhoda? Pretože ak niekoho zaujme, pri bližšom pohľade môže len získať.
Aká veľká je nová Škoda Kodiaq?
Je dlhý 4758 mm, široký 1864 mm a vysoký 1679 mm. Je teda až o 61 mm dlhší ako jeho predchodca, čo sa prejavuje najmä v batožinovom priestore, ktorý má teraz objem 910 litrov. Okrem toho je vzadu nad hlavami cestujúcich o 15 mm väčšia svetlá výška strechy. Tak ako predtým, aj vo vnútri je Kodiaq obrovský. Keď som sedel na lavici, rozmýšľal som, či skutočne potrebujem toľko miesta.
Auto zostáva rovnako funkčné ako predchádzajúca generácia modelu. Má trojzónovú klimatizáciu s reguláciou teploty vzadu, vyhrievané bočné sedadlá lavice, dve zásuvky USB a odnímateľný organizér na drobnosti na stredovom tuneli. Zmizli zbytočné sklápacie stolíky z operadiel sedadiel a namiesto nich sú tu dvojité vrecká.
Kokpit vozidla vyzerá elegantnejšie ako predtým. Brilantným krokom bolo presunutie páky voliča smeru jazdy za volant a spínača ručnej brzdy na ľavú stranu volantu. To umožnilo prepracovať stredový tunel, na ktorý sa teraz zmestí množstvo drobných predmetov. Našťastie, roletky ich umožnia skryť. Vpredu sa nachádzajú dve bezdrôtové nabíjačky s výkonom po 15 W (s chladením) a dve zásuvky USB-C, ktoré nabíjajú telefóny výkonom 45 W. Vyššie – inteligentné ovládače umožňujúce vybrať si, čo chcú ovládať. K nim mám malú pripomienku – hoci vyzerajú ako hliníkové, sú vyrobené z plastu a nezdajú sa mi veľmi pevné.
Nad nimi sa nachádza 13-palcová obrazovka pre efektívny a ľahko ovládateľný multimediálny systém. Na doplnenie je tu aj obrazovka nahrádzajúca hodiny za volantom a nad ňou head-up displej HUD. Ten má v modeli Kodiaq svoju premiéru a v zásade platí, že ak ho človek používa, obrazovka za volantom sa stáva zbytočnou. Našťastie sa dá rozhodnúť, čo bude zobrazovať, a minimalizovať počet zobrazovaných položiek, aby ich HUD neduplikoval.
Interiér pôsobí veľmi dobrým dojmom, Škoda našla rovnováhu medzi modernosťou vyjadrenou „obrazovkovitosťou“ a jednoduchosťou ovládania. V každej verzii, ktorú som šoféroval, pôsobila kabína „prémiovým“ dojmom. To však nie je prekvapujúce – na to, aby zákazník utratil za české SUV okolo 36 170 eur a vyššie, už nestačí mať vo dverách dáždnik a pod viečkom palivovej nádrže škrabku. Na zdôraznenie nových ambícií nazvali Česi rôzne verzie výbavy interiéru Loft, Loung a Suite.
Je motor 1.5 pre Škodu Kodiaq dostatočný?
Škoda ponúka Kodiaq v piatich verziách pohonu. Najlacnejšia je benzínová 1,5 TSI mHEV – má výkon 110 kW, krútiaci moment 250 Nm a pohon predných kolies. Zrýchľuje na 100 km/h za menej ako 10 sekúnd – takéto auto stojí minimálne 38 470 eur. Jazdí … dostatočne. Keď som s ním jazdil sám, spotreboval v priemere 6,3 litra paliva na 100 km a na bežné, každodenné používanie mi celkom vyhovoval. Sedemstupňová prevodovka DSG vo svojom štýle oneskoruje zmenu prevodových stupňov, dlho ženie motor do vysokých otáčok a je cítiť, že auto by chcelo ísť rýchlejšie, ale nemá na to silu. Obzvlášť citeľné to bolo napríklad na diaľnici, keď sa do auta posadili traja ďalší chlapi primeranej veľkosti. Človek by chcel mať niečo viac pod nohami. A tým viac by mohol byť napríklad dvojlitrový TSI s výkonom 204 kW a pohonom oboch náprav.
Ako jazdí nová Škoda Kodiaq diesel?
V ponuke sú dve dieselové jednotky – s výkonom 110 alebo 142 kW. Oba majú dvojlitrový objem, silnejší poháňa všetky kolesá. Jazdil som s ním na prezentácii – takéto auto stojí minimálne 41 270 eur. Ako iste tušíte, pôsobí oveľa lepším dojmom ako 1,5 na 100 km/h zrýchľuje o dve sekundy rýchlejšie, nemusí sa vytáčať a pri pokojnej jazde po ceste spotrebuje približne 6 litrov. Pre niekoho, kto často jazdí dlhé trasy po diaľniciach a bezpodmienečne chce SUV, asi ťažko nájdete lepšiu voľbu. Jediné, čo mi vadilo, bolo vrčanie naftového motora. Mám dojem, že naftové motory v osobných autách dnes znejú…. starý. Ale stále fungujú dobre. Som rád, že takéto auto nepotrebujem.
Oplatí sa kúpiť Kodiaq vo verzii plug-in?
Ak mesačne nenajazdíte tisíce kilometrov a takéto veľké auto používate denne na poflakovanie sa okolo domu, je to najlepšia možnosť. S kapacitou batérie 25,7 kWh (využiteľná 19,7 kWh) by malo vozidlo na jedno nabitie prejsť viac ako 100 km. Overil som si to – je to možné. Z obyčajnej 230 V zásuvky sa cez noc nabije a ráno bude opäť pripravené prejsť ďalšiu stovku bez štartovania spaľovacieho motora. Znie to ako skvelá možnosť pre niekoho, kto má napríklad elektrinu z fotovoltickej inštalácie. Vozidlu nechýba dynamika, vďaka výkonu 204 koní a krútiacemu momentu 350 Nm sa vozidlo pohybuje oveľa efektívnejšie ako mHEV varianta. Zatiaľ však nie je známe, koľko bude takýto automobil stáť.
Pokročilá výbava nového modelu Škoda Kodiaq
Ako sa na rodinné SUV sluší, nový Kodiaq je viac než pohodlný bez ohľadu na verziu motora. Adaptívne odpruženie DCC Plus, v ktorom má každý tlmič dva nezávisle ovládané ventily oddeľujúce odskokový a kompresný stupeň odpruženia, okamžite reaguje na nerovnosti na ceste a výber režimov umožňuje nastaviť jeho tvrdosť podľa preferencií vodiča.
Kodiaq je vybavený celým radom najmodernejších bezpečnostných systémov a jazdných asistentov. Vylepšený asistent pre jazdu vedie vozidlo v zákrutách, rozpoznáva dopravné značky a podľa toho upravuje rýchlosť. Traffic Jam Assist umožňuje vozidlu automaticky sa rozbehnúť, zastaviť a riadiť v preplnenej premávke a funguje do rýchlosti 60 km/h, pričom „sleduje“ vozidlá pred sebou, za sebou aj vedľa seba. Všetko o robí z cestovania v najväčšom českom SUV skutočne pohodový zážitok.
Prinajmenšom – uvedením nového modelu Kodiaq si Škoda udomácnila svojho medveďa. Z dobrodružného dravca z Aljašky sa stal priateľský medveď. A túto úlohu rodinného priateľa plní veľmi dobre.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Škoda chce rozšíriť svoju ponuku SUV. V roku 2026 uvedie na trh nový 7-miestny model
Test Škody Kodiaq: 5 dôvodov, prečo sa stále oplatí kúpiť prvú generáciu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.