18.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Energy).
Elektromobilita napreduje z roka na rok a to, čo sa donedávna zdalo nemožné, dnes existuje. Bezdrôtové nabíjacie systémy pre elektromobily sú len začínajúcou technológiou a ich výroba je strašne drahá. To však nič nemení na skutočnosti, že mnohé spoločnosti na celom svete sa ňou vážne zaoberajú. Aké je toto riešenie a v akom štádiu vývoja sa nachádza?
Kto by nechcel prísť domov po náročnom pracovnom dni, zaparkovať auto (samozrejme, elektrické), vystúpiť, zabuchnúť dvere a ísť si oddýchnuť bez toho, aby sa musel starať o jeho zapojenie do zásuvky na nabíjanie? Takto bude batéria na druhý deň ráno stále plná.
Toto je len jedna z mnohých každodenných vymožeností, ktoré ponúka bezdrôtový nabíjací systém. Poďme ešte ďalej – elektrické taxíky by nestrácali čas státím na staniciach, pretože by sa mohli dobíjať na vyhradených zastávkach, kým čakajú na zákazníkov. Mestské autobusy by sa mohli dobíjať na slučkách, medzi jazdami.
Bezdrôtové nabíjanie: technológia je už tu
To všetko šetrí čas, a teda aj peniaze. V priebehu rokov by sa technológia bezdrôtového nabíjania stala riešením nielen pre stojace, zaparkované vozidlá. Už bol vyvinutý prototyp cesty budúcnosti, ktorý vďaka zabudovaným panelom generujúcim magnetické pole dokáže nabíjať vozidlo počas jazdy.
Aj keď sú náklady zatiaľ nepredstaviteľné a rozsiahlosť tohto podniku ohromujúca, treba pripomenúť, že rovnako dopadli takmer všetky rozsiahle riešenia, ktoré dnes považujeme za základné, ako napríklad elektrická sieť alebo kanalizácia.
Systém bezdrôtového nabíjania elektromobilov je založený na princípe indukčného prenosu elektrickej energie medzi dvoma komponentmi: vysielačom a prijímačom. Vysielač po umiestnení do zeme na parkovacom mieste určenom na nabíjanie vytvára magnetické pole. Prijímač inštalovaný v elektrickom vozidle je zvyčajne umiestnený na spodnej strane vozidla.
Keď je v správnej vzdialenosti od vysielača, elektrická energia sa prenáša bezdrôtovo prostredníctvom magnetického poľa. Nabíjanie je možné len vtedy, keď sú dve magnetické cievky navzájom rovnobežné a vzdialenosť medzi nimi nie je väčšia ako približne 25-30 cm.
Počas tohto procesu vysielač a prijímač navzájom komunikujú a určujú príslušné parametre nabíjania, ako je nabíjací výkon a stav nabitia batérie vozidla. Prijímač vo vozidle premieňa prijatú elektrickú energiu na energiu použitú na nabíjanie batérií vozidla. Celý proces je monitorovaný, aby sa zabezpečila bezpečnosť a účinnosť, a vysielač a prijímač môžu neustále komunikovať, sledovať priebeh nabíjania a v prípade potreby riadiť tok energie.
Vďaka inštalácii nabíjacieho systému do zeme dokáže toto riešenie odolať poveternostným podmienkam, ako je silný dážď alebo sneh, ktoré môžu byť pre vodičov bežne problémom.
Bezdrôtové nabíjanie: ako funguje?
V súčasnosti sú na čele vývoja bezdrôtových nabíjacích systémov Spojené štáty, avšak takéto nabíjačky nájdeme aj v Ázii a Európe. Podľa agentúry Bloomberg využíva v Los Angeles dopravný podnik Antelope Valley Transit Authority na napájanie svojho vozového parku elektrických autobusov indukčné systémy poskytované spoločnosťou Wave Charging.
Agentúra má 15 bezdrôtových nabíjacích staníc Wave, z ktorých jedna sa nachádza v sídle a ďalších 14 je rozmiestnených pozdĺž autobusových liniek. Krátkodobé nabíjanie pomocou nabíjačiek s výkonom 250 kW v trvaní do piatich minút zvyšuje dojazd v priemere o 10 míľ. To umožňuje autobusom zachovať prevádzku počas celého dňa bez toho, aby sa museli vrátiť na základňu.
Spoločnosť WiTricity, známa svojimi inovatívnymi riešeniami v tejto oblasti, plánuje zaviesť svoj systém Halo pre golfové vozíky E-Z-GO a ICON EV, ako aj ľahké vozidlá. Technológia už bola demonštrovaná na upravených vozidlách vrátane Fordu Mustang Mach-E.
Podporujú ju takí významní investori ako Mitsubishi a Siemens AG. WiTricity tiež spolupracuje s juhokórejskou spoločnosťou KG Mobility na demonštrácii bezdrôtového nabíjania v jej vozidlách. Vďaka tejto technológii môžu osobné vozidlá získať dojazd až 35 míľ (približne 56 km) za hodinu.
Indianapolis používa bezdrôtové nabíjanie aj na svojich elektrických autobusoch, ktoré vyrába čínsky gigant BYD. V roku 2019 mesto nadviazalo spoluprácu so spoločnosťou InductEV (vtedy pod názvom Momentum Dynamics Corp.) so sídlom v Pensylvánii.
A brooklynský startup Hevo Inc. vyvíja technológiu bezdrôtového nabíjania v spolupráci s Oak Ridge National Laboratory DOE a spoločnosťou Stellantis NV. Testuje 50-kilowattový bezdrôtový systém na hybride Chrysler Pacifica. Okrem toho Hevo pracuje na vývoji 300-kilowattovej rýchlej bezdrôtovej nabíjačky, tiež v spolupráci s Oak Ridge.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nikdy predtým to nebolo také rýchle. Tu je najvýkonnejšia nabíjačka na svete
Myslíte si, že elektromobil sa nemení? Nový Zeekr 001 sa nabije na 80 percent za 11 minút
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.