18.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@1001cars).
Nová Škoda Superb dostala prepracovaný systém Travel Assist, ktorý je zodpovedný za poloautonómnu jazdu na diaľniciach a v mestských zápchach. Toto riešenie kombinuje adaptívny a prediktívny tempomat s asistentom udržiavania v jazdnom pruhu. Mal som možnosť zistiť, v akú úroveň automatizácie možno dúfať.
Systém Travel Assist sa nachádza vo vozidlách Škoda, Volkswagen, Seat a Cupra. V Audi sa používa iný názov (aj keď často, napr. A4/A6/A8/Q5/Q7/Q8, nejde o rovnaký systém). Pre Škodu Superb 2024 (a teda aj pre najnovší Passat) bola vyvinutá nová verzia systému Travel Assist, ktorú som mal možnosť vyskúšať na portugalských cestách počas prezentácie prvého z uvedených vozidiel.
Nová Škoda Superb a nový Travel Assist?
Travel Assist v novej Škode Superb sa skutočne radikálne líši od toho, čo bolo predtým k dispozícii napríklad v Kodiaqu (už v predchádzajúcej generácii) – video z testov tohto riešenia – hoci to nie je zrejmé zo všeobecných predpokladov uvedených v tlačových správach. Oba systémy majú adaptívny tempomat fungujúci v celom rozsahu rýchlostí (od 0 do viac ako 200 km/h), ktorý sa nielen prispôsobuje predchádzajúcim, pomalšie idúcim vozidlám, ale má aj schopnosť prevziať rýchlostný limit pre daný úsek ako nastavenú rýchlosť, čo sa deje automaticky, ako aj vopred (prediktívny/prediktívny tempomat). Asistent udržiavania v jazdnom pruhu skutočne plynulo vedie vozidlo v po sebe idúcich zákrutách v snahe simulovať dráhu človeka-vodiča (výrazne lepšie ako predtým). V novom Superbe je volant, samozrejme, kapacitný, čo znamená, že sa ho stačí dotknúť (alebo ho stále držať) ako potvrdenie, že máte vozidlo pod kontrolou. Nie je potrebné – sem-tam – ním pohybovať vľavo-vpravo.
Škoda v praxi
V praxi sa však takmer každá funkcia upravila a často rozšírila. Napríklad nová Škoda Superb sa teraz „pozerá“ širšie na vozidlá pred sebou a pokus o neskoré zaradenie sa do nášho jazdného pruhu z vedľajšieho pruhu sa rozpozná skôr a účinnejšie. Vozidlo sa tiež citeľne lepšie správa v zákrutách tým, že sa snaží byť bližšie k vnútornej strane zákrut (blízko tzv. apexu). Výrazne sa zvýšil aj maximálny uhol natočenia volantu v automatickom režime Travel Assist: Škoda Superb dokáže prechádzať aj pomerne úzkymi zákrutami, ako je napríklad tá, ktorú vidíme na videu približne (v čase 12:35 minúty a sekundy). Systém sa pokúsil prejsť aj niekoľkými „slimákmi“ (diaľničné výjazdy), ale po niekoľkých sekundách efektívnej jazdy sa Travel Assist vypol. A tu je dôležitá poznámka/appeal: potrebujeme zvukový signál, keď sa systém vypne (z akéhokoľvek dôvodu). To by naozaj uľahčilo používanie takýchto riešení.
Páči sa mi aj kombinácia Travel Assist s navigáciou novej Škody Superb a predovšetkým vizuálna stránka na obrazovke vodiča. Odporúčam sledovať úryvky z diaľnice (približne od 5:40), kde vidíte nielen to, ktoré čiary sú prerušované a ktoré nie, ale predovšetkým návrhy, ktorým pruhom pokračovať do cieľa. Potom môžete vidieť aj vizualizáciu polohy ostatných vozidiel vo všetkých troch jazdných pruhoch.
Poloautonómna jazda v mestskej zápche? Tu Škoda Superb stále autonómne zostáva v obsadenom jazdnom pruhu, prispôsobuje svoju rýchlosť vozidlu idúcemu pred vami a v prípade potreby úplne zastaví. Opäť je možné samostatné rozbiehanie, ak sa na niekoľko sekúnd (do približne 10 min.) pohlo predchádzajúce vozidlo. Ak je tento čas dlhší, musíte použiť tlačidlo na volante alebo jemne pridať plyn.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čas na trhovú premiéru verzie Škoda Superb Liftback. Poznáme nový cenník
Nová Škoda Kodiaq. Zabudnite na 1.5 – iba diesel alebo elektrina
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.