20.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EVPedia).
Prepočítali Číňania dopyt po svojich elektromobiloch? V európskych prístavoch sa hromadia tisíce vozidiel a záujemcov je málo. Dôvodov je však viac, než by sa mohlo zdať.
Dopyt po elektromobiloch sa v rozpore s očakávaniami niektorých výrobcov aj európskych politikov vôbec nezvyšuje a dokonca klesá. V prípade Nemecka mnohí zákazníci upustili od kúpy elektromobilu, keď vláda zrušila program dotácií. Vodiči obrátili svoju pozornosť na hybridy a dokonca na vozidlá poháňané dieselom! Elektromobily odrádza aj problém rýchlej amortizácie a – prinajmenšom na niektorých trhoch vrátane Slovenska – nerozvinutá sieť nabíjačiek. Znepokojenie vyvolávajú aj rastúce ceny elektrickej energie. To všetko prispieva k poklesu záujmu o elektromobilitu, ktorú tak intenzívne propagujú európski politici a environmentálni aktivisti.
To sa určite nepáči čínskym výrobcom, ktorí už niekoľko mesiacov dovážajú svoje vozidlá do Európy. Ukázalo sa, že tisíce elektromobilov už niekoľko týždňov stoja na parkoviskách v mnohých prístavoch. Ba čo viac, je ich toľko, že čoraz viac výrobcov si začína prenajímať priestory a parkoviská aj mimo prístavov.
Čínske elektromobily v prístavoch zaostávajú. Dôvodom je nielen oslabenie predaja
„Táto situácia teraz ovplyvňuje všetky európske prístavy, do ktorých prichádza veľké množstvo vozidiel,“ – uviedol Gert Ickx, hovorca správy belgických prístavov Antverpy a Zeebrugge, ktorého citoval portál Automotive News Europe. Síce neuviedol ich presný počet, ale v súčasnosti je v prístavoch oveľa viac nevybavených vozidiel, ako ich bolo v rokoch 2020 a 2021. Dodal, že okrem slabnúceho predaja je problémom aj nedostatočný počet nákladných vozidiel na prepravu automobilov, ako aj príliš málo vodičov pracujúcich v dopravnom priemysle.
Prístavy plné elektromobilov. Nie sú to len autá z Číny
Treba mať na pamäti aj to, že niektoré spoločnosti čoraz častejšie realizujú priamy predaj, t. j. bez predajcov alebo sprostredkovateľov, čo má tiež vplyv na skutočnosť, že v prístavoch sú nevybavené vozidlá. „Niektoré značky teraz predávajú priamo zákazníkom a namiesto toho, aby ich prepravovali k predajcom, nechávajú autá v prístavoch dlhšie,“ – Ickx uviedol: V súčasnosti sa na trhu nachádza viacero automobilov, ktoré sú schopné plniť svoje úlohy. K tejto problematike sa vyjadril aj Wolfgang Goebel, prezident Európskeho združenia pre logistiku vozidiel (ECG). Uviedol, že prístavy sú síce preplnené, ale v zásade nejde o novú situáciu.
„Máme slabý trh, čo vedie k malému odlivu tovaru. Dovoz vozidiel z Číny je len jednou časťou problému,“
– uviedol Goebel. Dodal, že v prístavoch nie sú zahltené len čínske elektrické vozidlá. „Týka sa to dovážaných elektromobilov všetkých značiek,„ – uviedol. Odvodzujúc z politickej situácie a rastúcej informovanosti zákazníkov je nepravdepodobné, že sa táto situácia rýchlo zmení.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Úplne nové čínske autá BYD majú problém s plesňami?
Spoločnosť BYD dostala od čínskych vládnych orgánov dotácie. Najmenej 3,4 miliardy EUR
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.