23.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService).
Európska komisia zverejnila najnovšiu správu o systéme včasného varovania EÚ pred nebezpečnými výrobkami „Safety Gate“. V dokumente sa uvádza, že minulý rok krajiny zapojené do systému nahlásili viac ako 3 400 výstrah. To je o 1 300 viac ako v roku 2022. Až 12 % z nich tvorili varovania týkajúce sa „motorových vozidiel“.
Z najnovšej správy Európskej komisie vyplýva, že 30 krajín zapojených do systému Safety Gate nahlásilo v minulom roku 3 412 upozornení na nebezpečné výrobky. To je o neuveriteľných 1 295 hlásení viac ako v roku 2022. V správe sa tiež uvádza, že ide o najvyšší počet oznámení od spustenia systému v roku 2003.
Strach nastúpiť do nového auta? „Je to komplikované“.
Najčastejšie hlásené kategórie nebezpečných výrobkov v Európskej únii v minulom roku boli:
- kozmetika (32 percent),
- hračky (13 percent),
- motorové vozidlá (12 percent).
Teoreticky sa teda vodiči nemajú z čoho tešiť, ale treba pripomenúť, že ešte v roku 2022 tvorili široko definované „motorové vozidlá“ 16 % výstrah. Na druhej strane však treba pripomenúť, že v roku 2022 bolo všetkých výstrah až o 62 percent menej ako v roku 2023. Priaznivé je, že počet výstrah týkajúcich sa nebezpečných výrobkov na Slovensku v poslednom čase klesol.
Servisné kampane v roku 2023
V celej Európe vyhlásil Mercedes v minulom roku najvyšší počet servisných kampaní – neuveriteľných 41. Hneď za ním nasledovali: Peugeot (29 servisných kampaní) a Opel (25 servisných kampaní). Prvú päťku uzatvárajú: Pre porovnanie, Toyota oznámila na ročnej báze 17 opravárenských kampaní, Volkswagen 14, Renault 10 a napríklad Kia 9.
Medzi „víťazov“, t. j. relatívne obľúbené značky s najnižším počtom oznámených opravárenských akcií v minulom roku, patria napr: Dacia, Mazda alebo Suzuki (všetky oznámili po jednej servisnej kampani).
Stellantis v kategórii koncernov zažíva skutočný omyl. Vlani ohlásili 116 servisných kampaní, čo je viac ako dvojnásobok oproti druhému Volkswagenu (43 kampaní) a tretiemu BMW (23 kampaní).
Strach z jazdy v nových autách? Je to otázka kontroly kvality
Chceli by sme upokojiť zákazníkov, ktorí v súčasnosti zvažujú kúpu nového vozidla. Relatívne vysoký podiel oznámení o nebezpečných výrobkoch týkajúcich sa motorových vozidiel je okrem iného spôsobený čoraz prísnejšími predpismi EÚ a paradoxne čoraz vyššími normami kontroly kvality.
Je tiež dôležité mať na pamäti, že nie všetky veľkolepé akcie spojené so zvolávaním nových vozidiel sa týkajú nových vozidiel. Viacerí výrobcovia sa napríklad ešte aj dnes snažia vymeniť chybné airbagy Takata a najstaršie vozidlá, ktorých sa servisná akcia týka, pochádzajú z roku 2009.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Auto u mechanika – kto nesie zodpovednosť
Predvádzací trik zlého mechanika. Takto sa podvádzajú vodiči. Nenechajte sa nachytať!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.