26.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: twitter.com/kaanyildizgoz).
Zürišské úrady spolu s výrobcom električiek Alstom testujú veľmi zaujímavé riešenie, ktoré by mohlo zachrániť životy chodcov pri zrážke s mestskou električkou. Prvé testy obrovského airbagu boli úspešné.
Vďaka experimentu, ktorý uskutočnil prevádzkovateľ verejnej dopravy v Zürichu Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) spolu s výrobcom električkových vozňov Alstom, by sa nehody s chodcami na električkových tratiach mohli o nejaký čas stať minulosťou. Dôležité je, že tieto situácie patria medzi najnebezpečnejšie dopravné nehody v mestskej doprave. Chodec má pri zrážke s električkou len veľmi malú šancu na prežitie.
Airbag pre chodcov od spoločnosti Alstom môže zachrániť životy chodcov
Spoločnosť Alstom preto vyvinula inovatívne riešenie, ktoré sa teraz testuje vo Švajčiarsku. Ide o čelný airbag, ktorý chráni chodcov pri zrážke s električkou. Sľubné sú výsledky nedávneho experimentu s električkami Flexity. Nový bezpečnostný systém pozostáva z dvoch základných komponentov: snímača, ktorý zisťuje prítomnosť osoby na koľajniciach, a obrovského štvorcového vankúša, ktorý sa v prípade núdze vystrelí z nárazníka.
Na rozdiel od automobilových airbagov, tento systém sa napĺňa vzduchom a otvára sa oveľa pomalšie, avšak dostatočne rýchlo na to, aby zabránil následkom zrážky s človekom v električke. Po prvé, absorbuje energiu priameho nárazu. Po druhé, zabraňuje vtiahnutiu osoby pod električkový vozeň.
Bezpečnostný systém sa zdokonalí a zavedie v električkách Flexity premávajúcich v Zürichu
Systém funguje dobre, hoci výrobca priznáva, že na ňom treba ešte popracovať. Ide najmä o zvýšenie rýchlosti otvárania vankúša, t. j. jeho nafúknutia vzduchom, ako aj o možnosť jeho rýchleho zloženia po náraze. Bez toho bude ťažké účinne obnoviť prevádzku na koľajniciach po takejto dopravnej nehode. Je to dôležité, pretože jedna pokazená električka môže ochromiť polovicu mesta. Zürišské orgány už v tejto fáze zvažujú vybavenie 110 električiek Alstom Flexity, ktoré premávajú v meste, pripraveným bezpečnostným systémom.
Hmotnosť električkovej súpravy je veľmi vysoká a brzdná dráha na koľajniciach je dlhá, preto treba pripomenúť, že brzdenie trvá dlhšie. Tramvaj zložená z dvoch vozňov môže vážiť 35 – 40 ton, a ak sa pohybuje rýchlosťou len 30 km/h, potrebuje na zastavenie približne 25 – 30 metrov. Uvedomme si, že aj keď vodič električky spozoruje na koľajach človeka alebo auto a zareaguje včas, brzdná dráha električky môže byť dvojnásobná oproti brzdnej dráhe osobného auta. Pri rýchlosti 50 km/h je to už 60 metrov, a to za optimálnych podmienok. Na jeseň sa táto vzdialenosť v podmienkach zníženej priľnavosti zvyšuje. Spôsobuje ju lístie ležiace na koľajniciach, dážď alebo topiaci sa sneh. Pri prechádzaní cez električkové trate je preto nutné zvýšiť opatrnosť. Podľa údajov VBZ sa v roku 2023 stalo v Zürichu 675 nehôd. Už nejaký čas sa ich počet v každom nasledujúcom roku zvyšuje.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čierne skrinky v každom aute už tento rok. Do platnosti vstúpia nové …
Môžete predbiehať sprava? Pozreli sme sa na pravidlá cestnej premávky
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.