Pravidlá, Tipy, Zaujímavosti,

Na čo sa používa klaksón v aute? Nie na to, čo majú vodiči na mysli

25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:). Drvivá väčšina vodičov, ak sa niekedy rozhodnú použiť klaksón, urobí to zle a hneď na začiatku si „vyslúži“ pokutu. V predpisoch sa presne uvádza, kedy...

25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).

Drvivá väčšina vodičov, ak sa niekedy rozhodnú použiť klaksón, urobí to zle a hneď na začiatku si „vyslúži“ pokutu. V predpisoch sa presne uvádza, kedy je použitie klaksónu povolené – vodiči ho zvyčajne používajú neskoro alebo úplne zbytočne. V pravidlách cestnej premávky existuje aj ustanovenie týkajúce sa zvukového signálu, ktoré je málo známe a medzi vodičmi, ktorí o ňom vedia, sa považuje za absurdné.

Drvivá väčšina vodičov, ak sa niekedy rozhodnú použiť klaksón, urobí to zle a hneď na začiatku si „vyslúži“ pokutu
Foto: shutterstock.com/Pilotsevas

Bežný deň na križovatke

Na hlavnej križovatke počas dopravnej špičky je najmä v jednom smere veľká zápcha a autá parkujú pred vjazdom a na výjazde z križovatky. Je samozrejmé, že tu nebola núdza o vychytralých (alebo úbohých – ak chcete) vodičov, ktorí na poslednú chvíľu vošli do stredu križovatky v nádeji, že ešte stihnú vyjsť pred zmenou svetiel. Nepodarilo sa – a tak kvôli dvom uponáhľaným vodičom sa zablokoval tucet ďalších, ktorí na tejto križovatke strávia ďalšie dve až tri minúty. Zlosť na „tých idiotov“ je taká veľká, že niekoľko vodičov zatrúbi, hoci to vôbec nepomôže. V tejto chvíli chýba už len policajná hliadka, ktorá by vyzvala na odchod bokom tých dvoch, ktorí zablokovali križovatku a prispeli k vzniku zápchy, aj tých šiestich, ktorí neoprávnene použili klaksón. Porušili totiž zákon o „klaksóne“ dvakrát: použili zvukový signál v zastavanej oblasti a navyše v situácii, keď nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Tarify majú na to odpoveď:

  • vjazd do križovatky, ak na nej alebo za ňou nie je miesto na pokračovanie v jazde – 100 EUR
  • používanie klaksónu na vyjadrenie svojho názoru na danú tému – 300 EUR

Jednoduché?

Používanie klaksónu

Čo hovoria predpisy o používaní klaksónu, t. j.: použitie pred, nie po
Pravidlá sú celkom jednoduché: klaksón sa používa na varovanie, stlačením signálu kričíte: Pozor! Ak nebezpečenstvo pominulo, použitie klaksónu je len vyjadrením názoru, ventiláciou frustrácie, dôkazom emocionálnej nestability. Je to zakázané.

Na Slovensku neexistuje samostatný zákon, ktorý by priamo zakazoval používanie klaksónu na vyjadrenie názoru.

Používanie klaksónu je však regulované § 77 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov. Podľa tohto zákona sa klaksón smie používať len:

  • Na upozornenie na nebezpečenstvo: V tomto prípade ide o krátke a ostré zatrúbenie, ktoré má upozorniť ostatných účastníkov cestnej premávky na bezprostredné nebezpečenstvo.
  • Na signalizáciu úmyslu odbočiť alebo prejsť cez križovatku: V tomto prípade ide o kratšie zatrúbenie, ktoré má informovať ostatných účastníkov cestnej premávky o úmysle vodiča odbočiť alebo prejsť cez križovatku.
  • Na vyjadrenie vďaky: V tomto prípade ide o krátke a priateľské zatrúbenie, ktorým vodič vyjadruje vďaku ostatným účastníkom cestnej premávky.

Klaksón a váš názor

Použitie klaksónu na vyjadrenie názoru by sa dalo interpretovať ako zneužitie klaksónu, ktoré je podľa zákona zakázané. V závislosti od konkrétnej situácie môže policajt vodičovi uložiť pokutu až do výšky 300 eur.

Vozidlá blokujúce križovatku nespôsobujú bezprostredné nebezpečenstvo. Rovnako nevzniká nebezpečenstvo, ak si niekto vynútil prednosť, ale zrážke sa zabránilo. Je príliš neskoro na to, aby sa dodatočne spustil klaksón.

Klaksón sa nesmie používať ani na to, aby sme napríklad dali niekomu najavo, že sme tam a čakáme na neho v aute – v žiadnom prípade sa to nesmie robiť v zastavanej oblasti.

Jazda v hmle – predpisy o „klaksóne“ v opare absurdity
V cestnom zákone nájdeme aj ustanovenie o „klaksóne“, ktoré je mŕtve a zároveň dosť čudné. Niektorí ľudia ho dokonca považujú za absurdné, hoci to nie je celkom pravda.

Vodiči by mali byť oboznámení s pravidlami a dodržiavať ich, aby sa predišlo nehodám a pokutám.
Foto: shutterstock.com/Ralf Gosch

Vjazd do križovatky

Pokuta za vjazd do križovatky, ak na nej alebo za ňou nie je miesto na pokračovanie v jazde, je na Slovensku 100 eur.

Toto ustanovenie je uvedené v § 49 ods. 1 písm. e) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov.

Je dôležité poznamenať, že toto pravidlo sa nevzťahuje na prípady, keď vodič vchádza do križovatky:

  • Na znamenie „Daj prednosť v jazde“
  • Na znamenie „Stoj“
  • Ak je križovatka riadená svetelnou signalizáciou
  • Ak je vodič nútený vchádzať do križovatky v dôsledku dopravnej zápchy

V týchto prípadoch vodič nesmie križovatku blokovať, akonáhle sa mu naskytne možnosť z nej vyjsť.

Prevencia porušenia pravidiel cestnej premávky je dôležitá pre bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Vodiči by mali byť oboznámení s pravidlami a dodržiavať ich, aby sa predišlo nehodám a pokutám.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nákup auta a odpočet DPH

Môže motocyklista dostať pokutu za meranie úsekovej rýchlosti?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov