25.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).
Drvivá väčšina vodičov, ak sa niekedy rozhodnú použiť klaksón, urobí to zle a hneď na začiatku si „vyslúži“ pokutu. V predpisoch sa presne uvádza, kedy je použitie klaksónu povolené – vodiči ho zvyčajne používajú neskoro alebo úplne zbytočne. V pravidlách cestnej premávky existuje aj ustanovenie týkajúce sa zvukového signálu, ktoré je málo známe a medzi vodičmi, ktorí o ňom vedia, sa považuje za absurdné.
Bežný deň na križovatke
Na hlavnej križovatke počas dopravnej špičky je najmä v jednom smere veľká zápcha a autá parkujú pred vjazdom a na výjazde z križovatky. Je samozrejmé, že tu nebola núdza o vychytralých (alebo úbohých – ak chcete) vodičov, ktorí na poslednú chvíľu vošli do stredu križovatky v nádeji, že ešte stihnú vyjsť pred zmenou svetiel. Nepodarilo sa – a tak kvôli dvom uponáhľaným vodičom sa zablokoval tucet ďalších, ktorí na tejto križovatke strávia ďalšie dve až tri minúty. Zlosť na „tých idiotov“ je taká veľká, že niekoľko vodičov zatrúbi, hoci to vôbec nepomôže. V tejto chvíli chýba už len policajná hliadka, ktorá by vyzvala na odchod bokom tých dvoch, ktorí zablokovali križovatku a prispeli k vzniku zápchy, aj tých šiestich, ktorí neoprávnene použili klaksón. Porušili totiž zákon o „klaksóne“ dvakrát: použili zvukový signál v zastavanej oblasti a navyše v situácii, keď nehrozilo žiadne nebezpečenstvo. Tarify majú na to odpoveď:
- vjazd do križovatky, ak na nej alebo za ňou nie je miesto na pokračovanie v jazde – 100 EUR
- používanie klaksónu na vyjadrenie svojho názoru na danú tému – 300 EUR
Jednoduché?
Používanie klaksónu
Čo hovoria predpisy o používaní klaksónu, t. j.: použitie pred, nie po
Pravidlá sú celkom jednoduché: klaksón sa používa na varovanie, stlačením signálu kričíte: Pozor! Ak nebezpečenstvo pominulo, použitie klaksónu je len vyjadrením názoru, ventiláciou frustrácie, dôkazom emocionálnej nestability. Je to zakázané.
Na Slovensku neexistuje samostatný zákon, ktorý by priamo zakazoval používanie klaksónu na vyjadrenie názoru.
Používanie klaksónu je však regulované § 77 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov. Podľa tohto zákona sa klaksón smie používať len:
- Na upozornenie na nebezpečenstvo: V tomto prípade ide o krátke a ostré zatrúbenie, ktoré má upozorniť ostatných účastníkov cestnej premávky na bezprostredné nebezpečenstvo.
- Na signalizáciu úmyslu odbočiť alebo prejsť cez križovatku: V tomto prípade ide o kratšie zatrúbenie, ktoré má informovať ostatných účastníkov cestnej premávky o úmysle vodiča odbočiť alebo prejsť cez križovatku.
- Na vyjadrenie vďaky: V tomto prípade ide o krátke a priateľské zatrúbenie, ktorým vodič vyjadruje vďaku ostatným účastníkom cestnej premávky.
Klaksón a váš názor
Použitie klaksónu na vyjadrenie názoru by sa dalo interpretovať ako zneužitie klaksónu, ktoré je podľa zákona zakázané. V závislosti od konkrétnej situácie môže policajt vodičovi uložiť pokutu až do výšky 300 eur.
Vozidlá blokujúce križovatku nespôsobujú bezprostredné nebezpečenstvo. Rovnako nevzniká nebezpečenstvo, ak si niekto vynútil prednosť, ale zrážke sa zabránilo. Je príliš neskoro na to, aby sa dodatočne spustil klaksón.
Klaksón sa nesmie používať ani na to, aby sme napríklad dali niekomu najavo, že sme tam a čakáme na neho v aute – v žiadnom prípade sa to nesmie robiť v zastavanej oblasti.
Jazda v hmle – predpisy o „klaksóne“ v opare absurdity
V cestnom zákone nájdeme aj ustanovenie o „klaksóne“, ktoré je mŕtve a zároveň dosť čudné. Niektorí ľudia ho dokonca považujú za absurdné, hoci to nie je celkom pravda.
Vjazd do križovatky
Pokuta za vjazd do križovatky, ak na nej alebo za ňou nie je miesto na pokračovanie v jazde, je na Slovensku 100 eur.
Toto ustanovenie je uvedené v § 49 ods. 1 písm. e) zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov.
Je dôležité poznamenať, že toto pravidlo sa nevzťahuje na prípady, keď vodič vchádza do križovatky:
- Na znamenie „Daj prednosť v jazde“
- Na znamenie „Stoj“
- Ak je križovatka riadená svetelnou signalizáciou
- Ak je vodič nútený vchádzať do križovatky v dôsledku dopravnej zápchy
V týchto prípadoch vodič nesmie križovatku blokovať, akonáhle sa mu naskytne možnosť z nej vyjsť.
Prevencia porušenia pravidiel cestnej premávky je dôležitá pre bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky. Vodiči by mali byť oboznámení s pravidlami a dodržiavať ich, aby sa predišlo nehodám a pokutám.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Môže motocyklista dostať pokutu za meranie úsekovej rýchlosti?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.