26.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@liquimolywebtv).
Od júla 2023 sa v Nemecku pri povinných kontrolách testujú skutočné emisie pevných častíc, a nie tzv. dymivosť ako doteraz. Majitelia mnohých takmer nových áut, ktoré teoreticky spĺňajú súčasné emisné normy, sú šokovaní. Ich autá neprešli technickou kontrolou, a najväčší problém majú majitelia modelov jednej značky.
Pri štandardných povinných technických kontrolách na staniciach technickej kontroly bolo doteraz ťažké zistiť, že vozidlo nemá filter pevných častíc alebo že je chybný. Stačí, že vo výfuku zostal kryt takéhoto filtra, že motor, vstrekovací systém a turbodúchadlo sú v poriadku a že riadiaca jednotka má vhodne upravený softvér tak, aby tzv. dymivosť výfukových plynov bola v zákonom požadovaných medziach.
Mnohé súčasné modely neumožňujú správne vykonanie skúšky dymivosti pri vysokých otáčkach motora. Riadiace jednotky moderných dieselov neumožňujú motoru pracovať na voľnobeh v stojacom vozidle pri takýchto otáčkach a v starších vozidlách môže dodržiavanie postupu pri skúške viesť k poruche. V Nemecku si tento problém všimli už dávno a avizovali zmenu pravidiel technických kontrol, ktorá nastala v júli 2023, oveľa neskôr, ako sa pôvodne plánovalo. Nové pravidlá sa vzťahujú na vozidlá navrhnuté tak, aby spĺňali normu Euro 6.
Zmena pravidiel testovania výfukových plynov: desiatky tisíc áut neprešli kontrolou
Vplyv zmeny zásad merania? Len od začiatku augusta do konca októbra odmietli nemeckí diagnostici TÜV počas testovania viac ako 32 000 automobilov, ktoré teoreticky mali spĺňať normu platnú pre nové automobily od roku 2015. Z údajov tiež vyplýva, že účinnosť filtrov pevných častíc klesá s rastúcim počtom najazdených kilometrov automobilov. Len v niekoľkých prípadoch palubná diagnostika (OBD), ktorá by mala v takýchto prípadoch ako prvá biť na poplach, informovala o poruche filtra pevných častíc, ktorá spôsobila, že vozidlo nevyhovelo testu. Nemeckí odborníci na diagnostiku v oficiálnom stanovisku svojho združenia odporúčajú, aby sa v budúcnosti takýmto testom podrobovali aj vozidlá Euro 5. To bude veľký problém!
Auto bez opravy neprejde kontrolou, ale oprava je nemožná
Nemecký autoklub ADAC však upozorňuje, že v prípade novej formy kontroly nie je vec taká jasná a jednoznačná, ako by sa mohlo zdať. ADAC dostal sťažnosti od používateľov, ktorých vozidlá boli odmietnuté už pri prvej kontrole, tri roky po prvej registrácii, často pri veľmi nízkom počte najazdených kilometrov. Na základe výsledkov povinnej kontroly a emisného testu diagnostici dospeli k záveru, že filtre nainštalované v ich vozidlách neboli dostatočne účinné a mali by sa vymeniť.
Je zaujímavé, že väčšina týchto prípadov sa má týkať vozidiel Ford s motormi 1,5 TDCi. Ich používatelia by mali v záujme vyriešenia problému investovať približne 3 000 EUR do nového filtra pevných častíc. Tu však vznikajú problémy – aj keby to chceli urobiť, po prvé, sú problémy s dostupnosťou potrebných dielov. Po druhé, vôbec nie je jasné, či nový filter zabezpečí zlepšenie z dlhodobého hľadiska. Spoločnosť Ford informovala zástupcov ADAC, že aktívne a intenzívne pracuje na riešení tohto problému.
Rôzne testy na schválenie, rôzne pri kontrolách: vodiči majú problém
Vec však nie je taká jednoduchá. Ide o to, že z technických dôvodov nie je možné jednoducho vykonať rovnaké merania na skúšobnej stanici ako pri typovej skúške. Stručne povedané, počas typovej skúšky sa testujú emisie častíc na kilometer, zatiaľ čo počas stacionárnej skúšky sa testuje koncentrácia častíc v určitom objeme výfukových plynov. Podľa predpisov je výrobca zodpovedný za to, aby vozidlo dodané zákazníkovi spĺňalo homologizačné požiadavky, nie požiadavky počas diagnostických skúšok. Diagnostici sa bránia tým, že kontrolné hodnoty sú aj tak mnohonásobne nadhodnotené. Auto s funkčným systémom dodatočnej úpravy výfukových plynov by nemalo mať problém s ich dosiahnutím.
Slovensko a dymivosť
Na Slovensku sa zatiaľ nezmenili metódy emisných kontrol pre osobné automobily. Stále sa používa meranie dymivosti, nie meranie emisií pevných častíc ako v Nemecku.
Dôvody:
- Slovenská legislatíva zatiaľ nevyžaduje meranie emisií pevných častíc pri technických kontrolách.
- Technické vybavenie staníc technickej kontroly na Slovensku nie je prispôsobené na meranie emisií pevných častíc.
- Implementácia merania emisií pevných častíc by si vyžadovala značné investície zo strany štátu a prevádzkovateľov staníc technickej kontroly.
Diskusia o zmene:
Na Slovensku prebieha diskusia o zavedení merania emisií pevných častíc pri technických kontrolách. Niektorí odborníci a environmentálne organizácie túto zmenu podporujú, s argumentom, že by to zlepšilo kvalitu ovzdušia a znížilo emisie škodlivých látok. Iní odborníci a prevádzkovatelia staníc technickej kontroly vyjadrujú obavy z nákladov a technických prekážok.
Aktuálna situácia:
Napriek prebiehajúcej diskusii nie je v súčasnosti na Slovensku plánované zavedenie merania emisií pevných častíc pri technických kontrolách.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Skryté chyby, pre ktoré vaše auto neprešlo technickou kontrolou. Dajte si pozor na tieto časti
Motor 2.0 TDI PD (EA 188) – Možné chyby, poruchy, problémy a názory
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.