27.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@gcn).
Nie každý vie, že cyklisti majú na komunikáciu špeciálny systém gest a znakov. Nie sú to len klasické smerovky, ktoré dobre poznajú aj vodiči. Cyklisti používajú znaky aj na upozornenie na potenciálne nebezpečenstvo, nerovnosti na ceste alebo na signalizáciu potreby zmeniť rýchlosť či zastaviť. Tieto signály, hoci sú určené pre tých, ktorí jazdia v skupine alebo pelotóne, môžu byť užitočné aj pre vodičov áut. Aké gestá robia cyklisti?
Základným gestom, ktoré pozná každý cyklista, dokonca aj deti, je vystretie pravej alebo ľavej ruky, čím sa signalizuje úmysel odbočiť. Ruky cyklistu sú akýmsi ukazovateľom smeru: vystretie ľavej ruky doľava znamená úmysel odbočiť doľava a vystretie pravej ruky doprava.
Cyklista signalizuje úmysel vyhnúť sa alebo predbehnúť
V tomto prípade niektorí cyklisti robia rovnaké gesto ako pri odbočovaní – keď sa vyhýbajú chodcovi na frekventovanej ceste, signalizujú predbiehanie alebo vyhýbací manéver natiahnutím ľavej ruky do strany. Ak sa cyklisti pohybujú v skupine, potrebu predbiehať alebo sa vyhnúť vozidlu, prípadne chodcovi alebo inému cyklistovi signalizujú vlnivými pohybmi pravej ruky za chrbtom.
Cyklista varuje: pozor, spomaľte
Na rozdiel od automobilov nie sú bicykle vybavené brzdovými svetlami – cyklista, ktorý chce dať znamenie na brzdenie, musí použiť iný spôsob. Niektorí skúsení cyklisti to robia gestom – vedúci pelotónu alebo skupiny cyklistov, ktorí chcú spomaliť, natiahne ruku do strany a vlnivými pohybmi alebo váhavým pohybom hore-dole dáva najavo, že v danom okamihu je potrebné spomaliť.
Ako cyklista signalizuje zastavenie?
Toto gesto si vyžaduje čo najrýchlejšiu reakciu zvyšku skupiny. Musí byť jasné a konkrétne. Hovoríme o zdvihnutí otvorenej ruky do výšky hlavy. Ide o gesto, ktoré jasne naznačuje, že by ste mali zastaviť. Vedúci skupiny ho často sprevádza rýchlym a hlasným hlasovým povelom „STOP“.
Pozor na výmole na ceste
Cyklisti ktorý používajú cestne bicykle musia byť obzvlášť citliví na poškodenie povrchu vozovky. Ich bicykle sú tuhé a majú úzke pneumatiky, takže každá nerovnosť sa prenáša na chrbticu cyklistu. A keďže naše cesty zvyčajne nie sú ideálne, cyklisti jednoducho ukazovákom ukážu na konkrétne miesto, ktoré by mohlo spôsobiť nebezpečenstvo.
Ako cyklista signalizuje iné nebezpečenstvá na ceste?
Ak vedúci skupiny cyklistov spozoruje nebezpečenstvo na ceste alebo potrebu vykonať manéver na jeho odvrátenie, signalizuje to vystretím pravej ruky s vystretým prstom za chrbtom. Môže mu predchádzať aj krátke zakričanie „Pozor!“ smerom k ostatným. Zvyšok skupiny tak bude vedieť, že sa musí pripraviť na vykonanie vyhýbacieho manévru alebo že má byť opatrný a sústrediť sa na to, čo je pred ním.
Prečo gestá a nie slová?
Keď sa cyklisti pohybujú v skupine, hlasové správy sa nemusia dostať ku všetkým členom skupiny – prekážkou môže byť vietor alebo hluk z ulice. Je jednoduchšie a efektívnejšie sústrediť sa na vedúceho a venovať pozornosť jeho gestám.
Väčšina cyklistov, ktorí používajú bicykel len ako dopravný prostriedok, tento systém gestikulácie nepozná, ale skupiny cyklistov trénujúcich na športových bicykloch, ktoré sú na slovenských cestách čoraz populárnejšie, áno. Oplatí sa ich na ceste sledovať, pretože vďaka tomu sa môžeme vyhnúť určitým nebezpečenstvám alebo napríklad pádu do diery na ceste.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Cyklisti jazdia vedľa seba po ulici a rozprávajú sa. Je to vôbec legálne? Povinnosť a predpisy
Cyklisti chcú, aby vodiči používali holandskú metódu. V niektorých krajinách je to povinnosť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.