27.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechCharge).
Absencia spaľovacieho motora v elektromobile spôsobuje, že si elektromobily spájame s tichou jazdou. Absencia takejto jednotky však môže spôsobiť, že začneme počuť veľa nepríjemných zvukov.
Nedostatok zvuku v elektromobile môže byť nebezpečný
Elektromobily sa všeobecne spájajú s tým, že sa dokážu pohybovať prakticky bez zvuku. Samozrejme, je to spôsobené tým, že elektromobily nemajú spaľovacie motory vydávajúce zvuk. Niektorí to považujú za výhodu elektromobilov, pretože telo nie je zaťažované neustálym zvukom spaľovacieho motora. Na druhej strane odporcovia poukazujú na to, že bez zvuku bežiaceho motora si nie sú istí, či už vozidlo naštartovali, a preto nevedia, či je pripravené na jazdu.
Skutočnosť, že elektromobil nemá motor vydávajúci zvuk, môže byť pre chodcov v mestách veľmi nebezpečná. Platí to najmä na miestach, kde má chodec problém vidieť, či sa k nemu blíži vozidlo. V dôsledku toho sa môže spoliehať len na svoj sluch. Preto boli vypracované právne predpisy, ktoré od výrobcov vyžadujú, aby autá umelo vydávali zvuk, ktorý upozorní na blížiace sa vozidlo pri nízkych rýchlostiach.
V elektromobile nepočujete motor. Ale iné zvuky áno
Chýbajúci zvuk spaľovacej jednotky však vyvoláva ďalší problém. Tá však súvisí skôr s komfortom cestujúcich. Keďže nie je počuť zvuk spaľovacieho motora, môžeme počuť zvuky, ktoré sú účinne prehlušené motorom. Vďaka tomu môžeme zreteľnejšie počuť napríklad zvuk klimatizácie. Rôzne druhy hluku, ktoré nepočujeme pri spaľovacom motore, môžu byť nepríjemné.
O tomto probléme hovoril okrem iných aj Tim Bohn, inžinier spoločnosti General Motors. V rozhovore pre webovú stránku Car and Driver uviedol, že jediným riešením tohto problému je, aby všetky systémy generujúce hluk boli tichšie. Podľa jeho názoru musí byť úroveň odhlučnenia každého systému v elektrických vozidlách vyššia ako v spaľovacích vozidlách.
Upozornil však, že vodič nemôže byť izolovaný od všetkých akustických podnetov. Cestujúcich musia osloviť zvuky z cesty, hnacieho ústrojenstva alebo hluk vetra. To sú podľa neho tri hlavné oblasti zvuku, ktoré vodič počas jazdy počuje, a „absencia niektorej z nich je trochu znepokojujúca“.
Žiadny zvuk motora v elektromobile. Riešením sú reproduktory?
Určitým riešením tohto problému je možnosť známa z elektrických športových a športových vozidiel, t. j. reproduktory, ktoré vydávajú zvuk spaľovacieho motora. Príkladom je systém „N Active Sound+“ z modelu Hyundai IONIQ 5, ktorý vydáva syntetický zvuk motora a výstrelu výfukových plynov.
Počet elektromobilov na cestách sa zvyšuje, a to znamená, že čoraz viac vodičov bude pravdepodobne venovať pozornosť zvukom, ktoré pri jazde v spaľovacom aute jednoducho nepočuli. To vedie k záveru, že pre výrobcov elektromobility sa vynára ďalšia výzva. Vzhľadom na rýchly vývoj elektromobilov v mnohých ohľadoch možno predpokladať, že spoločnosti sa čoskoro dokážu vyrovnať aj s týmto problémom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Renesancia spoločnosti Fiat. Taliani pripravujú dve úplne odlišné modelové rodiny
Európa dostane nové smart SUV. Módny, dobre vybavený bude hrozbou pre modely vyššej triedy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.