27.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Chladný vzduch z ventilátora v horúcich dňoch je skutočným potešením. Preto sa oplatí starať sa o klimatizačný systém. Pri údržbe klimatizácie sa však mechanici aj samotní vodiči môžu dopustiť chýb. Ktoré sú tie najčastejšie.
V súčasnosti je klimatizácia vo vozidle prakticky štandardom. Ak vozidlo nemá túto výbavu, sme prekvapení. Ukazuje sa, že napriek jej veľmi vysokej rozšírenosti sa stále vyskytujú chyby v jej servise. Niektoré z nedostatkov sú pre vodičov veľmi nákladné.
Ako skontrolovať klimatizačný systém?
Pred začatím akýchkoľvek prác na klimatizačnom systéme je dôležité presne diagnostikovať jeho stav. Bohužiaľ, mnohí mechanici vynechávajú krok rozhovoru so zákazníkom a podrobného preskúmania údajov tlakomeru, čo je základom pre pochopenie problému. Je ťažké začať akúkoľvek opravu alebo bežný servis bez vykonania predbežného vyšetrenia. Predbežné predpoklady servisu, ktoré vychádzajú zo schém, sú jednou z chýb.
Dôležitý krok
Veľmi dôležitým servisným krokom je vytvorenie podtlaku v systéme. Umožní to odstrániť vlhkosť a vzduch, ktoré sa mohli dostať do systému. Praktické normy stanovujú minimálne 25 minút podtlaku, ale nie všetci mechanici tento čas dodržiavajú. To môže viesť k zníženiu životnosti a výkonu systému.
Nadmerné úspory na komponentoch
Použitie nesprávneho oleja alebo nesprávneho množstva oleja sú chyby, ktoré môžu mať dlhodobé následky na prevádzku klimatizácie. Každý typ klimatizačného systému vyžaduje špecifický olej, čo servisní technici často ignorujú.
Niekedy existuje pokušenie zameniť chladivá, ktoré cirkulujú v klimatizačnom systéme. Tu vás upozorňujeme, aby ste nevymieňali iné chladivá ako tie, pre ktoré bol systém navrhnutý. Takéto konanie, často z neznalosti alebo v snahe ušetriť, môže viesť k poškodeniu systému a jeho neefektívnosti.
V rámci úspory nákladov sa vám môže stať, že budete dopĺňať chladivo do klimatizačného systému. Keďže ho z nejakého dôvodu ubúda, je dobré zistiť príčinu úniku. Bohužiaľ, bežnou praxou je „dolievanie“ klimatizačného systému, t. j. dopĺňanie chladiva bez kompletnej diagnostiky a servisu. Ide o krátkodobé riešenie, ktoré únik nevyrieši a môže viesť k ďalším problémom.
Len komplexná diagnostika
Začnime komplexnou kontrolou stavu klimatizácie vrátane overenia tesnosti systému pomocou dusíka alebo vodíka. Iba táto metóda umožní úplné pochopenie stavu systému. Okrem toho je potrebné dôsledne dodržiavať odporúčania výrobcu týkajúce sa typu a množstva oleja a chladiva. Každý krok, od opätovného získania chladiva cez vytvorenie podtlaku až po doplnenie chladiva, sa musí vykonať v súlade s postupom.
Ako často by sa mala klimatizácia kontrolovať?
Pravidelná kontrola a údržba klimatizačného systému je kľúčom k udržaniu jeho dobrého stavu. Vykonanie diagnostiky aspoň raz ročne môže zabrániť mnohým problémom a predĺžiť životnosť systému.
Dôkladné pochopenie a dodržiavanie servisných postupov, ako aj demystifikácia mylných predstáv sú kľúčom k udržaniu účinnosti a spoľahlivosti klimatizácie vozidla. Oplatí sa investovať čas a prostriedky do spoľahlivého servisu, aby ste sa vyhli nákladným opravám v budúcnosti.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prečo nefunguje klimatizácia? Dôvodov môže byť niekoľko
Čo je dvojzónová klimatizácia v aute a ako funguje?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.