Tipy, Zaujímavosti,

Čo sa stane, ak hneď zaradíte štvrtý z druhého stupňa? Takto funguje prevodovka

29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:). K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať...

29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).

K prevodovke a jej prevodovým pomerom pristupujú vodiči dogmaticky. Dôvodom sú vysoké náklady na opravu. Len pri vynechávaní prevodových stupňov sa môže vodič skutočne obávať poruchy prevodovky?

O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí.
Foto: shutterstock.com/Motortion Films

O prevodovke v aute sa dá povedať veľa výrazne technických vecí. Najmä preto, že sa zaoberá zmenou pomeru otáčok na vstupnom a výstupnom hriadeli. Z pohľadu bežného vodiča sú však oveľa dôležitejšie praktické informácie.

Vynechávanie prevodových stupňov počas jazdy je jednou z možností

Prevodovka jednoducho umožňuje vozidlu ísť rýchlejšie prostredníctvom postupných prevodových pomerov. Pri pohone vozidla sa efektívnejšie využíva presne ten istý výkon a krútiaci moment. Prevodové pomery sú nastavené v správnom poradí. Znamená to však, že preskakovanie medzi 1., 2., 3., 4., 5. a 6. prevodovým stupňom by sa malo vykonávať striktne a dogmaticky v tomto poradí? Áno aj nie. Veľa závisí od jazdných podmienok.

Kedy je možné preradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?

Pri preradení z 2. na 4. prevodový stupeň sa otáčky motora výrazne znížia. To je hlavný problém. Preto je takýto manéver možný hlavne vtedy, keď motor pred preradením beží vo vysokých otáčkach. To platí napríklad pre scenár, keď vodič začal predbiehať na druhom prevodovom stupni a počas zrýchľovania údaj otáčkomera dostal do oblasti napríklad 5 000 ot.

V tomto prípade sa zmena prevodového stupňa uskutoční bez toho, aby sa poškodila prevodovka alebo rýchlosť vozidla. Vodič sa nemusí obávať. Naopak, prospeje to spojke, ale aj spotrebe paliva (keďže ide o jeden z trikov ekologickej jazdy). Otáčky motora sa po zmene prevodového pomeru o dva stupne nahor ustália na optimálnej úrovni.

V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot.
Foto: youtube.com/@AmericasDriversEd

Kedy je lepšie nepreradiť z 2. na 4. prevodový stupeň?

Kedy je lepšie neradiť z 2. na 4. prevodový stupeň hneď? V skutočnosti predovšetkým vtedy, keď sú otáčky motora už na 2. stupni nízke a nižšie ako 2 000 ot. V takom prípade sa motor pri zmene prevodového pomeru jednoducho zastaví. Takáto situácia bude znamenať aj veľké zaťaženie dvojhmotového systému kolies a v extrémnych prípadoch môže viesť až k pretrhnutiu rozvodového remeňa. Hoci musí ísť o remeň, ktorý je už značne opotrebovaný.

Zastavenie motora počas jazdy je nežiaducim scenárom. Vodič stráca posilňovač riadenia a bŕzd. Neskúsený človek môže v takejto situácii dokonca spanikáriť.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Čo sa stane, ak zaradíte spiatočku pri rýchlosti 100 km/h? Je to ako nová funkcia v aute

Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Prečo automobilky investujú miliardy do polovodičových batérií? Zistite, čo prinesú vám!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@beyonddiscoveryofficial). V poslednej dobe výrobcovia automobilov čoraz častejšie prechádzajú na polovodičové batérie pre svoje elektromobily. Pozrime sa na to, z…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov