29.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auditography).
Faceliftované Audi Q7 a Audi Q8 získali plug-in hybridný pohon. Výkonný benzínový motor 3.0 V6 bol skombinovaný s elektromotorom, ktorý čerpá energiu z trakčnej batérie, ktorú možno dobíjať počas jazdy a po pripojení k elektrickej sieti. Dojazd v režime elektrického pohonu dosahuje 90 kilometrov.
Audi predstavilo dve nové elektrifikované verzie svojich vlajkových vozidiel SUV. Ide o modely Q7 TFSI e quattro a Q8 TFSI e quattro. Srdcom plug-in hybridov, ktoré sa dodávajú v dvoch variantoch (55 TFSI e quattro a 60 TFSI e quattro), je trojlitrový šesťvalcový motor s výkonom 340 koní. Benzínový motor je kombinovaný s kompaktným elektromotorom (PSM) s maximálnym výkonom 177 k a 460 Nm a kvapalinou chladenou batériou s celkovou kapacitou 25,9 kWh (22 kWh netto), ktorá je umiestnená pod podlahou batožinového priestoru. Batéria sa nabíja výkonom 7,4 kW a pri nabíjaní na maximálny výkon dosiahne 100 % za približne 3 hodiny a 45 minút.
Dve výkonové verzie plug-in hybridného systému
Verzia 55 TFSI e quattro má maximálny výkon 394 k a 600 Nm a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 5,7 sekundy. Vyššie v ponuke je verzia 60 TFSI e quattro s výkonom 490 k a 700 Nm. V tejto konfigurácii zrýchlia Q7 a Q8 z 0 na 100 km/h za 5 sekúnd. Maximálna rýchlosť oboch variantov je elektronicky obmedzená na 240 km/h a maximálna rýchlosť pri plne elektrickom pohone je 135 km/h. Podľa výrobcu nové plug-in hybridy prejdú v mestskom prostredí s plne nabitou batériou v plne elektrickom režime až 90 km.
Dva typy hybridnej prevádzky
Hybridný režim využíva dva režimy prevádzky: automatický a trvalý. V automatickom režime sa pri spustení navigácie v štandardnej navigácii MMI plus automaticky aktivuje predpokladaná stratégia prevádzky. Zrýchlenie zabezpečuje najmä motor TFSI, ktorému v prípade potreby asistuje elektromotor. Pri nízkych otáčkach motora elektrický pohon eliminuje zlomok sekundy potrebný na to, aby turbodúchadlo vďaka zvýšenému krútiacemu momentu vytvorilo ešte vyšší tlak. Stratégia prevádzky spočíva v tom, že vodič prejde čo najväčší úsek na elektrický pohon a využije existujúcu úroveň nabitia batérie, kým dorazí do cieľa.
V trvalom režime sa úroveň nabitia batérie udržiava na aktuálnej úrovni s minimálnymi výkyvmi. To sa dosahuje rekuperáciou brzdnej energie v procese rekuperácie (spätné získavanie kinetickej energie a jej premena na elektrickú energiu) a nabíjaním batérie pri behu motora 3.0 TFSI. Výsledkom je, že po bežnej jazde na dlhé vzdialenosti je batéria pripravená na prekonanie požadovanej vzdialenosti na čisto elektrický pohon.
Inteligentné nabíjanie batérie
Novinkou je inteligentné nabíjanie batérie v režime nabíjania len pri rýchlosti nad približne 65 km/h. Tým sa maximalizuje účinnosť a zabezpečuje vysoká úroveň elektrickej jazdy v meste a v dopravných zápchach. Okrem toho sa v režime nabíjania motor 3.0 TFSI už neustále nepoužíva na nabíjanie batérie, ale využíva sa samotná rekuperácia. Režim nabíjania sa skončí, keď je batéria nabitá na maximálnu kapacitu 75 %, aby sa šetrila batéria a zvýšila jej účinnosť.
Motor, ktorý funguje ako generátor, vykonáva všetky ľahké a mierne brzdenia do 0,3 g, čo zodpovedá viac ako 90 percentám všetkých spomalení pri každodennej jazde. Hydraulické brzdy kolies sa používajú len pri prudkom brzdení. Hybridné vozidlá SUV dosahujú pri brzdení rekuperáciu výkonu až 80 kW.
Audi Q7 TFSI e quattro i Audi Q8 TFSI e quattro
Elektrifikované modely Q7 a Q8 majú v porovnaní s verziami poháňanými konvenčnými motormi výrazne lepší rozsah výbavy. Štandardná výbava zahŕňa okrem iného cúvaciu kameru, parkovací asistent a asistent diaľkových svetiel, komfortný kľúč alebo nabíjací kábel Mode 3. V rámci faceliftu Audi rozšírilo aj ponuku asistenčných aplikácií a systémov pre vodiča. Okrem kontrastných farieb prešívania sedadiel si zákazníci môžu vybrať z deviatich dekoračných vložiek a troch nových čalúnení. Ponuka voliteľných diskov zahŕňa päť nových dizajnov vo veľkostiach od 21″ do 23″.
Svetlomety LED sú štandardnou výbavou. Variant Matrix LED je voliteľný, rovnako ako svetlomety HD Matrix LED s laserovým diaľkovým svetlom s výrazne väčším dosahom. Na želanie sú aj digitalizované zadné svetlá OLED s digitálnymi svetelnými signalizáciami a funkciou signalizácie priblíženia.
Štandardná výbava verzie 55 TSI e quattro zahŕňa odpruženie na oceľových pružinách s nastaviteľnými tlmičmi. Na želanie je k dispozícii elektronicky riadené vzduchové pruženie s permanentne adaptívnym systémom tlmenia (voliteľné adaptívne vzduchové pruženie alebo športové adaptívne vzduchové pruženie). Verzia 60 TFSI e quattro dostáva vzduchové odpruženie ako štandardnú výbavu.
Systém riadenia všetkých kolies
Zaujímavou možnosťou je riadenie všetkých kolies, ktoré sa po prvýkrát ponúka v modeloch Q7 a Q8. Pri nízkych rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú až o päť stupňov oproti predným kolesám. Tým sa polomer otáčania zmenší až o jeden meter a zvýši sa manévrovateľnosť. Vodič zároveň zažíva väčší komfort a stabilitu pri vyšších rýchlostiach, pretože zadné kolesá sa otáčajú v rovnakom smere ako predné kolesá. Elektromechanická aktívna stabilizácia náklonu (eAWS) poskytuje ešte väčšiu dynamiku ako ďalšia nová voliteľná funkcia v plug-in hybridoch.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Už nebude 35 TFSI ani 30 TDI. Audi opäť mení označenia
Debut faceliftu Audi S3 s vyšším výkonom a niekoľkými trikmi od RS 3
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.