Elektro, Tipy, Zaujímavosti,

Miliardy eur na dotácie a milióny elektromobilov. „Utópia“

30.42024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall). ADAC sa pozrel na plány elektrifikácie Nemecka. Odborníci z nemeckého automobilového klubu si nerobia žiadne ilúzie. Ambiciózne ciele 15 miliónov elektromobilov na nemeckých...

30.42024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall).

ADAC sa pozrel na plány elektrifikácie Nemecka. Odborníci z nemeckého automobilového klubu si nerobia žiadne ilúzie. Ambiciózne ciele 15 miliónov elektromobilov na nemeckých cestách v roku 2030 sú, citujem – utópiou.

Ambiciózne ciele 15 miliónov elektromobilov na nemeckých cestách v roku 2030.
Foto: shutterstock.com/Heide Pinkall

Elektromobily v Nemecku. 15 miliónov je utópia

V koaličnej dohode sa uvádza, že do roku 2030 bude na nemeckých cestách jazdiť 15 miliónov elektromobilov. Nemecký automobilový klub ADAC preveril, ako sa ambiciózne plány politikov zhodujú s realitou. Odborníci nepochybujú: cieľ 15 miliónov elektromobilov v roku 2030 v Nemecku je, citujem – „utópia“.

Koľko elektromobilov jazdí v Nemecku?

Podľa vyhlásení spolkovej vlády sa rozvoj elektromobility považuje za najúčinnejšie opatrenie na ochranu klímy v doprave. Z údajov Spolkového úradu pre dopravu (KBA) pritom vyplýva, že v januári 2024 sa na nemeckých cestách pohybovalo len 1 408 681 elektromobilov. Aj keď k tomuto číslu pripočítame zvyšné „plug-in“ vozidlá, t. j. plug-in hybridy (s možnosťou nabíjania zo zásuvky), dostaneme približne 2,3 milióna vozidiel. To je skromných 4,7 % z celkového počtu vozidiel na nemeckých cestách v súčasnosti. Z údajov KBA totiž vyplýva, že v súčasnosti je v Nemecku registrovaných viac ako 49,1 milióna vozidiel.

Nemci si musí kúpiť 1,7 milióna elektromobilov ročne

ADAC predpokladá, že na splnenie cieľa deklarovaného v koaličnej dohode by Nemecko muselo zaregistrovať približne 1,7 nových elektromobilov ročne. Ide o úplnú abstrakciu, keďže súčasná absorpčná kapacita nemeckého trhu s novými automobilmi je približne 3 milióny automobilov ročne. To znamená, že počnúc dnešným dňom by Nemecko muselo počas nasledujúcich šiestich rokov každoročne registrovať viac automobilov na batérie ako automobilov so spaľovacími motormi. To je mimoriadne ťažké, o to viac, že neistá hospodárska situácia vedie k poklesu celkového trhu s novými automobilmi v Nemecku.

Aj keď podiel predaných elektromobilov v nasledujúcich rokoch porastie len zrýchleným tempom, je potrebné mať dosť veľkú predstavivosť, aby sme uverili, že 15 miliónov

– POVEDALI ZÁSTUPCOVIA SPOLOČNOSTI ADAC

Elektromobily na nemeckých cestách. Vláda dotovala 10 miliárd eur

Najnovšie prognózy naznačujú, že v závislosti od prijatého scenára by v roku 2030 mohlo byť v Nemecku na cestách 7 až 11 miliónov elektrických vozidiel, pričom tieto prognózy by sa mali stále považovať za optimistické. Koniec koncov, rozvoju elektromobility nepomáha ani pozastavenie dotácií na nákup elektromobilov a absencia iných druhov stimulov, ako sú napr. vrakárské bonusy. Treba pripomenúť, že po tom, ako bol 18. decembra 2023 v Nemecku zastavený „ekologický bonus“, t. j. štátna dotácia na nákup elektromobilu pre súkromných zákazníkov, predaj elektromobilov dramaticky klesol.

Podobný účinok malo aj zrušenie (od 1. septembra 2023) štátnych dotácií na nákup elektromobilov pre firemných zákazníkov. Odhaduje sa, že od zavedenia dotácií v lete 2016 – prostredníctvom Spolkového úradu pre hospodárstvo a kontrolu exportu (BAFA) – Nemecko dotovalo zákazníkov na nákup elektromobilov sumou viac ako 10 miliárd EUR. Toľko stálo nemeckých daňových poplatníkov uvedenie celkovo 1,4 milióna elektromobilov na trh.

Nemci si musí kúpiť 1,7 milióna elektromobilov ročne aby splnili cieľ do roku 2030.
Foto: youtube.com/@fullychargedshow

Nabíjačky elektrických vozidiel v Nemecku.

ADAC však konštatuje aj pozitívne aspekty prechodu, ako napríklad zvyšujúci sa podiel obnoviteľných zdrojov energie v energetickom mixe. Napríklad v roku 2010 predstavoval podiel energie z obnoviteľných zdrojov na celkovej výrobe elektrickej energie v Nemecku len 17,1 %, ale do konca roka 2023 sa tento podiel zvýšil na viac ako 52 %. Cieľ je 80 % do roku 2030.

Z analýzy sa tiež dozvedáme, že v Nemecku je už v prevádzke viac ako 108 000 nabíjačiek pre elektromobily, z ktorých pätinu tvoria rýchle nabíjačky. Infraštruktúra sa rozvíja rýchlym tempom, keďže ešte v roku 2021 bolo menej ako 50 000 nabíjačiek. Rast je preto v tomto ohľade pôsobivý, hoci súčasný výsledok ešte zďaleka nedosahuje deklarovaný cieľ jedného milióna nabíjačiek v roku 2030.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nemecko má problém s elektromobilmi. Takto to nemalo byť

Nemecko chce zachrániť autá na spaľovací motor. Minister vidí riešenie


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Objavte slobodu bez káblov: Displej pre motorku, ktorý vám spríjemní každú jazdu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MotoCheez). Displej EVKEY prináša technológie Android Auto a Apple CarPlay na vašu motorku jednoduchým a praktickým spôsobom. Je tiež vodotesný…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov