30.4.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@garystraditionauto1417).
Posilňovač riadenia je už dlho súčasťou štandardnej výbavy osobných vozidiel. Možnosť mierne otáčať volantom vám pomôže pri prechádzaní úzkymi mestskými ulicami a parkoviskami. Vysvetlíme vám, ako systém posilňovača riadenia funguje.
Čo je posilňovač riadenia a ako funguje?
Posilňovač riadenia je systém, ktorý má vodičovi uľahčiť zatáčanie a udržiavanie vhodnej dráhy jazdy. Je užitočný najmä pri parkovaní a otáčaní.
Posilňovač riadenia znamená, že sila, ktorou vodič otáča volantom, sa nevyužíva ani tak na prekonanie odporu pri zatáčaní, ale skôr na pohon aktuátora, ktorý pôsobí na pozdĺžnu alebo priečnu tyč závesu riadenia.
Ako je štruktúrovaný systém riadenia?
Úlohou systému riadenia je riadiť kolesá vozidla podľa želania vodiča. Umožňuje vozidlu bezpečne zatáčať a udržiavať správnu stopu. Konštrukcia systému riadenia, hoci jednotlivé komponenty sú rovnaké, sa líši v závislosti od značky a modelu vozidla.
Systém riadenia pozostáva z:
- volantu;
- stĺpika riadenia, ktorý je spojený s volantom a prevodkou riadenia a jej puzdrom;
- prevodovky, známej ako „mangel“;
- ramena riadenia, ktoré sa podieľa na prenose otáčania volantu na riadiace kolesá;
- tyče riadenia, ktoré sú zodpovedné za stupeň otáčania kolies.
Aké sú typy posilňovačov riadenia?
V zásade existujú tri typy posilňovačov riadenia: hydraulické, elektrické a elektrohydraulické.
Hydraulický posilňovač riadenia
Hydraulický posilňovač riadenia bol vyvinutý v 50. rokoch a debutoval v modeli Chrysler Imperial. Dodnes zostáva najobľúbenejším riešením.
Najdôležitejšou súčasťou hydraulického systému je čerpadlo poháňané priamo kľukovým hriadeľom motora prostredníctvom klinového remeňa a kvapaliny. Vo vnútri čerpadla sa nachádza obežné koleso, ktoré sa otáča na svojich lopatkách a vytvára tlak v systéme. Tlaková kvapalina sa vtláča do „mangľa“. Veľkosť tlaku závisí od polohy kolies. Pri otáčaní ventil v prevodovke presmeruje časť kvapaliny do jednej z komôr (ľavej alebo pravej), potom sa tlak v tejto oblasti zvýši a kvapalina tlačí na piest, čo uľahčuje otáčanie kolies.
Nevýhodou tohto riešenia je nepretržitá prevádzka čerpadla, ktorá zaťažuje motor a spôsobuje pokles výkonu a zvýšenie spotreby paliva.
Elektrický posilňovač riadenia
Elektrický posilňovač riadenia, skrátene EPS, je oveľa ľahší a menší mechanizmus ako hydraulický posilňovač riadenia. Okrem toho nezvyšuje „spotrebu paliva“, pretože funguje len vtedy, keď sa pohybuje volant. Energiu mu dodáva alternátor.
Systém sa skladá zo štyroch komponentov:
- riadiaca jednotka
- elektromotor
- snímač krútiaceho momentu
- snímač otáčok umiestnený v prevodovke
Systém EPS môže byť namontovaný na hrebeni s pastorkom, na stĺpiku riadenia alebo na skrini pastorka. Základom systému je riadiace zariadenie, ktoré zbiera informácie zo snímačov, okrem iného o polohe a rýchlosti volantu, a na základe toho ovláda elektromotor, určuje smer jeho činnosti a silu posilňovača riadenia.
Elektrický systém umožňuje do vozidla zabudovať ďalšie pokročilé systémy podpory vodiča, ako je napríklad automatický parkovací asistent.
Elektrohydraulický posilňovač riadenia
Elektrohydraulický systém je kombináciou hydraulického a elektrického systému. V ňom úlohu čerpadla posilňovača riadenia preberá elektromotor, ktorý je zodpovedný za vytváranie tlaku v systéme posilňovača riadenia. Tým sa eliminujú energetické straty a znižuje sa hmotnosť systému.
Aké sú najčastejšie poruchy posilňovača riadenia?
Poruchu riadenia najčastejšie signalizuje červená alebo oranžová kontrolka posilňovača riadenia, ktorá ukazuje volant s výkričníkom. Vodič tiež pocíti:
- veľký odpor vo volante, niekedy len pri otáčaní na jednu stranu
- samovoľné trhnutie volantom
- chvíľkovú stratu posilňovača riadenia
- hluk pri otáčaní
- chvenie volantu
- oneskorená aktivácia posilňovača riadenia pri silnejšom otáčaní volantom
Ak hydraulický posilňovač riadenia nefunguje, príčiny poruchy zvyčajne súvisia s kvapalinou posilňovača riadenia. Najčastejšie sa vyskytujú tieto príčiny:
- príliš nízka hladina kvapaliny v hydraulickom systéme
- prevzdušnenie hydraulického systému
- nízka účinnosť čerpadla posilňovača riadenia
- poškodené alebo zalomené jedno z potrubí kvapaliny
- odretie potrubia a únik kvapaliny
- Ďalšou poruchou systému je pretrhnutý remeň poháňajúci čerpadlo posilňovača riadenia.
Na druhej strane, pri elektrickom posilňovači riadenia sa systém najčastejšie prehrieva v dôsledku veľmi intenzívneho používania a poruchy snímačov alebo riadiaceho počítača. Niekedy je problém spôsobený chybným alternátorom alebo vybitou batériou.
Ako riešiť poruchy riadenia?
Ak počas jazdy dôjde k poruche posilňovača riadenia, bezpečne zastavte. Po vypnutí motora a počkaní, kým vychladne, môžete skontrolovať hladinu kvapaliny v expanznej nádržke a či nie je prepálená poistka. Ak nie je dostatok kvapaliny, treba ju doplniť a vymeniť prípadnú poškodenú poistku. Ak si všimnete kaluž kvapaliny pod vozidlom, je nevyhnutné zájsť do servisu a lokalizovať únik.
Pri elektronickom posilňovači riadenia možno poruchy lokalizovať pripojením systému k diagnostickému počítaču.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Dilema vodičov. Zatiahnuť ručnú brzdu alebo nechať auto so zaradeným rýchlostným stupňom?
Na čo sa používa klaksón v aute? Nie na to, čo majú vodiči na mysli
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.