1.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EngineeringMindset).
Alternátor je typ generátora, ktorý mení energiu generovanú motorom na prúd potrebný na napájanie elektroniky vozidla. Prúd z alternátora dopĺňa aj akumulátor. Bez neho sa vozidlo nenaštartuje.
Pokazený alternátor – príznaky
Úplne pokazený alternátor nenabíja batériu, takže akonáhle sa vyčerpá zásoba batérie, vozidlo sa zastaví a motor sa nedá znovu naštartovať. Na druhej strane sa to stáva len zriedka, pretože pokazený alternátor o sebe dá vedieť skôr.
Prvým viditeľným príznakom poškodeného alternátora je žlto alebo červeno svietiaca kontrolka nabitia akumulátora. To signalizuje nesprávne nabíjacie napätie: príliš nízke nenabíja akumulátor dostatočne a príliš vysoké ho môže poškodiť.
Bohužiaľ, tento signál je ľahké ignorovať, pretože tento stav napätia nemusí trvať nepretržite. Potom sa napríklad kontrolka rozsvieti len v určitom rozsahu otáčok motora. Môže sa tiež stať, že sa nerozsvieti vôbec – to však môže byť znakom nefunkčného komponentu elektrickej sústavy.
Tu sú ďalšie príznaky chybného alternátora:
- problémy so štartovaním motora, t. j. vozidlo neštartuje vždy na prvýkrát.
- nepravidelné fungovanie svetiel, t. j. blikanie alebo stmievanie vnútorného osvetlenia a hodín, čo môže spôsobiť prepálenie žiaroviek
- samovoľné vypínanie rádia a navigačného systému a nedostatok energie v zásuvke
- rýchle vybíjanie batérie v dôsledku nízkeho napätia
- vŕzganie a škrípanie spôsobené klinovým remeňom a nepríjemný hluk spôsobený opotrebovanými ložiskami
Poškodený alternátor je možné repasovať, vymeniť opotrebované diely alebo v prípade úplného poškodenia vymeniť za nový alebo použitý alternátor.
Môžete jazdiť s pokazeným alternátorom?
Alternátor vozidla je zodpovedný za napájanie batérie a elektrických systémov. Ak je chybný, vozidlo čerpá energiu z batérie. S pokazeným alternátorom teda môžete jazdiť, ale len dovtedy, kým sa batéria nevybije. V závislosti od modelu vozidla, stavu batérie a intenzity používania elektrickej sústavy, napr. rádia alebo klimatizácie, prejdete približne 2 až 20 km.
Z čoho sa mohol alternátor pokaziť?
Životnosť automobilového alternátora závisí najmä od podmienok, v ktorých pracuje, t. j. od štýlu jazdy vodiča a kvality ciest. V automobiloch s funkčným spodným krytom motora vydrží najazdiť viac ako 200 000 km.
Existuje mnoho faktorov, ktoré môžu viesť k poškodeniu alternátora. Je tiež dôležité si uvedomiť, že je neustále v pohybe, čo spôsobuje opotrebovanie jednotlivých komponentov. Najčastejšími príčinami porúch sú opotrebované uhlíkové kefky a ložiská. Je potrebné si uvedomiť, že za príliš rýchle opotrebovanie dielov sú zvyčajne zodpovedné nekvalitné materiály.
Kefky sa opotrebúvajú v dôsledku neustáleho kontaktu s krúžkami. Ak sa opotrebujú úplne, alternátor prestane generovať prúd. Aby sa predišlo takejto situácii, mali by sa vymeniť hneď, ako sa zaznamenajú výkyvy napätia. Rovnako by sa malo postupovať aj v prípade opotrebovaných ložísk.
Klinový remeň
Ďalším komponentom, ktorý sa časom opotrebuje, je klinový remeň. Keď sa pretrhne alebo uvoľní, dôjde k poklesu napätia. Niekedy to nie je dôsledok prirodzeného opotrebovania materiálu, ale mechanického poškodenia spôsobeného iným poškodeným komponentom.
Častou príčinou poruchy alternátora je poškodený regulátor napätia. K tomu môže dôjsť v dôsledku zaplavenia alebo nesprávne pripojených káblov batérie. Náhly skrat môže viesť aj k spáleniu usmerňovacích diód, ktoré sú zodpovedné za dobíjanie akumulátora. Ak sú tieto v poriadku, za poruchu môže voda. V tejto situácii je nevyhnutné lokalizovať jej zdroj.
Niekedy dochádza aj k prepáleniu statora. K tomu dochádza, keď je pri takmer opotrebovanom alternátore alternátor preťažený. Ak je napríklad súčasne spustená klimatizácia, vnútorné osvetlenie, rádio a nabíjačka, môže vzniknúť dostatočne vysoká teplota, ktorá nenávratne poškodí stator.
Treba spomenúť, že k poruchám prispievajú aj nečistoty, bahno obsahujúce soľ a úniky kvapalín, ktoré sa dostanú do vnútra alternátora. Dôsledku toho nedochádza k správnemu chladeniu. Okrem toho sa dostanú do svoriek akumulátora, tie strácajú vodivosť, čo môže viesť k poškodeniu akumulátora. Z týchto dôvodov je potrebné pravidelne kontrolovať stav spodného krytu motora a čistiť svorky.
Ďalšími prvkami, ktoré prispievajú k poruche alternátora, sú skraty v rotore, pretrhnutie vinutia alebo vyhorenie rotora. Praskliny v kryte alternátora tiež nie sú zriedkavé.
Ako rozoznáte pokazený alternátor od pokazenej batérie?
Existuje niekoľko spôsobov, ako zistiť, či máte chybný alternátor. Po prvé, príznaky, ktoré možno pocítiť počas jazdy, napr. blikajúce svetlá v interiéri, vypínajúce sa rádio alebo zvuky z ložísk a kief, sú jasným znakom chybného alternátora.
Po druhé, je potrebné skontrolovať stav akumulátora. Väčšina nových modelov je vybavená indikátorom stavu nabitia. Ak v hľadáčiku vidíte zelenú farbu, hladina elektrolytu je správna a batéria je nabitá a v dobrom stave. Čierna farba znamená, že batériu je potrebné dobiť, zatiaľ čo biela alebo žltá farba je signálom, že je potrebné ju vymeniť.
Ďalším spôsobom, ako skontrolovať, či je alternátor alebo batéria chybná, je zmerať napätie na svorkách voltmetrom alebo multimetrom. Pri vypnutom motore by nemalo byť nižšie ako 12,4 V, po naštartovaní približne 14,4 V a pri zaťažení systému, napr. zapnutím svetiel, rádia a klimatizácie, približne 13 V. Ak sú hodnoty správne, alternátor je v dobrom stave, na druhej strane, ak napätie klesne pod 10 V počas chodu vozidla – je potrebné vymeniť akumulátor, pretože sa nenabíja.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Autobatéria: Ako môžete otestovať, či batéria vydrží
Výmena batérie – ako to urobiť sám?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.