2.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto:).
Hoci európski politici dlhodobo varujú pred lacnými autami z ríše stredu, v skutočnosti ich čínski výrobcovia predávajú na našom trhu za niekoľkonásobne vyššie ceny. Podľa analytikov by to mohlo byť jasným signálom, že ani sankčné clá nenarušia expanziu čínskych automobiliek do Európy.
Čínske autá dobývajú európsky trh. Nielenže sú cenovo dostupnejšie ako modely iných výrobcov, ale snažia sa im vyrovnať aj výbavou či technologickými riešeniami. Ako upozorňujú analytici – až dvanásť zo šestnástich automobilových značiek s najvyšším rastom predaja v Európe na konci minulého roka pochádzalo z Číny.
Čínske spoločnosti berú Európu útokom. Colné úrady sa ich neboja
Táto situácia čoraz viac znepokojuje európskych politikov. Podľa Európskej komisie existujú presvedčivé dôkazy, že čínska vláda dotuje spoločnosti vyrábajúce elektromobily, ktoré sa vyvážajú do Európy. Vyplýva to z vyšetrovania, ktoré sa začalo v októbri 20203 a ktoré okrem iného zahŕňalo aj inšpekcie v závodoch veľkých východných koncernov. Vzhľadom na údajné zistené nezrovnalosti budú všetky čínske elektromobily predávané v Európe zaregistrované colnými orgánmi pre prípadné spätné clo.
To znamená, že Európska komisia bude môcť v budúcnosti uložiť clá na všetky vozidlá, ktoré vstúpili na európsky trh od 7. marca 2024. Hoci výška sumy, ktorej by boli čínske autá vystavené, nie je v súčasnosti známa, politici dúfajú, že bude dostatočná na to, aby obmedzila expanziu čínskych výrobcov a zosúladila ceny na európskom trhu. Mohli by však východné značky skutočne stratiť? Podľa agentúry Reuters – nie nevyhnutne.
Čínsky automobilový priemysel má obrovskú výhodu
Z najnovšej správy vyplýva, že čínski výrobcovia predávajú svoje modely v Európe za niekoľkonásobne nadhodnotené ceny. Napríklad jeden z automobilových gigantov z ríše stredu, spoločnosť BYD, zvyšuje ceny v niektorých krajinách až trojnásobne. Kompaktný elektrický crossover Atto 3 stojí v Číne v priemere 18 000 EUR. V Nemecku je cena toho istého vozidla už 38 000 EUR. Hoci je táto suma takmer dvojnásobná, stále je v porovnaní s elektromobilmi nemeckých výrobcov šialene konkurencieschopná.
Podľa agentúry Reuters vysoké vývozné marže spoločnosti BYD podčiarkujú obrovský náskok, ktorý čínsky automobilový priemysel dosiahol. Čínske koncerny dokážu úspešne znižovať náklady v každej fáze výroby – od surovín cez batérie až po pracovnú silu. Nezanedbateľné sú aj domáce dotácie, ktoré ponúka Peking. Sloboda čínskych výrobcov pri stanovovaní cien môže znamenať, že akékoľvek sankčné clá uplatňované Európskou úniou jednoducho nemusia stačiť. Ak sa tak stane, európsky automobilový priemysel môžu čakať veľmi ťažké roky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Automobily čínskej výroby v Európe. Po BYD je čas pre spoločnosť s rušnou históriou
Čínsky gigant sa ponáhľa. BYD sa snaží dobyť Európu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.