2.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: twitter.com/CCTV_Plus).
Čína v stredu začala prvé námorné skúšky svojej tretej, ale technologicky najmodernejšej lietadlovej lode. Takmer dva roky po jej prvom predstavení. Vyrovná sa americkým lodiam? Alebo je ešte lepšia.
Čína už pred dvoma rokmi pri prvom predstavení lietadlovej lode Fujian oznámila, že sa čoskoro stane veľmocou na svetových moriach a oceánoch. Je súčasťou vytvárania silnej „modrej vodnej“ flotily. Technicky najvyspelejšia čínska lietadlová loď, ktorá sa stavia od roku 2017 a bola predstavená v júni 2022, v stredu vyplávala na svoju prvú plavbu.
Fujian je loď kompletne postavená v Ríši stredu a je väčšia a modernejšia ako dve predchádzajúce lietadlové lode – Shadong, ktorá je v prevádzke od roku 2019, a Liaoning, zakúpená ako použitá loď z Ukrajiny v roku 1998. Okrem jej technologickej vyspelosti, o ktorej bude reč o chvíľu, je zaujímavý aj samotný názov. Pochádza totiž z čínskej provincie oproti Taiwanu, na druhej strane Taiwanského prielivu. Náhoda? Podľa západných expertov tu nejde o náhodu a je to jasný signál pre taiwanské úrady, že Čína sa pripravuje na obsadenie ostrova.
Fujian. Sen o čínskej moci v hodnotení
Fujian zakotvil v šanghajskej lodenici Jiangnan na svoje prvé skúšky na mori. Čínske médiá ukázali, že lietadlová loď opustila lodenice v stredu okolo 8.00 h. Nejde ešte o pravidelnú služobnú plavbu, ale o poslednú fázu pred jej odovzdaním v námorníctve. Očakáva sa, že celý proces potrvá rok.
Záhadou môže byť nielen samotný názov. Za zmienku stojí, že testy prichádzajú v čase, keď sa v Juhočínskom mori stupňuje napätie. V stredu tiež Filipíny informovali, že čínska pobrežná stráž zaútočila vodnými delami na dve plavidlá zakotvené pri Scarborough Shoal. Hoci ide o výlučnú hospodársku zónu Filipín, Peking si nárokuje práva na tento 370-kilometrový úsek, rovnako ako na zvyšných viac ako 90 % celého Juhočínskeho mora, pričom úplne ignoruje rozhodnutie medzinárodného tribunálu, ktorý v roku 2016 nárok Číny zamietol.
Cieľom námorných skúšok čínskej lietadlovej lode je posúdiť „konzistenciu a stabilitu“ elektrického pohonu a energetických systémov lietadlovej lode, uviedol denník China Daily. A ako si lietadlová loď vedie po technickej stránke? Parné turbíny generujú výkon 220 000 koní na pohon elektromotorov, ktoré prenášajú pohon na výkonné vrtule. Prvýkrát sa používajú inovatívne elektromagnetické katapulty (namiesto parných katapultov), ktoré umožňujú lietadlám vzlietnuť z paluby lietadlovej lode.
Väčšina podrobných parametrov bola od začiatku utajená, takže bolo možné spoľahnúť sa na hodnotenia vojenských analytikov NATO, ktorí loď vyhodnotili na základe satelitných snímok. CNS Fujian (CV-18) typ 003 je dlhá 316 metrov a široká 76 metrov a môže mať výtlak až 100 000 ton.
Hoci je typ 033 najmodernejšou čínskou loďou svojho typu, analytici upozorňujú, že má ďaleko od najnovších amerických lietadlových lodí. Číňania však so súčasnou výrobou nekončia a čoskoro sa začnú práce na ďalšej, ktorá sa má vyrovnať USS Gerald Ford, spustenej na vodu v roku 2013 a v službe od roku 2017. Hotová však bude až o 10 – 15 rokov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.