2.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guardiannews).
Európska komisia sa blíži k ukončeniu vyšetrovania subvencovania čínskych výrobcov zo strany tamojšej vlády. Podľa správy agentúry Reuters aj v prípade, že budú v Európe zavedené sankčné clá, ziskovosť výrobcov zo strednej Európy to výrazne neovplyvní.
Európski výrobcovia automobilov, s výnimkou Nemcov, sa s rastúcimi obavami pozerajú na čínske autá, ktoré zaplavujú starý kontinent. O to viac, že mnohé z nich, ako napríklad MG, prekvapujú kvalitou, cenou a výbavou. Navyše, aby presvedčili „neveriacich“, ponúkajú vynikajúcu popredajnú starostlivosť.
Európska komisia vidí zdroj nízkych cien, najmä elektromobilov, v podpore čínskej vlády pre tamojšie automobilky. A skutočne je to tak, ako nedávno uviedol vo svojej správe Kielsky inštitút pre svetové hospodárstvo.
V dôsledku toho si môžeme byť takmer istí, že Európska komisia bude mať za nejaký čas zbraň na zavedenie sankčných ciel na autá „made in China“. Na jednej strane môžu vyvolať odvetné opatrenia zo strany Pekingu. Na druhej strane pre tamojších výrobcov zmenia len málo, ako nedávno uviedla agentúra Reuters.
Číňania predražujú
Zatiaľ čo sa Európa obáva, že Číňania údajne podhodnocujú ceny svojich automobilov, v skutočnosti sa deje pravý opak. Podľa nedávnej správy výrobcovia z ríše stredu výrazne zvyšujú ceny svojich automobilov s cieľom maximalizovať zisky.
Robí tak napríklad spoločnosť BYD, ktorá je najväčším svetovým výrobcom plug-in hybridov a čisto elektrických automobilov. Na miestnom trhu, kde si minulý rok našla rekordný počet kupujúcich, vedie cenovú vojnu. Pritom minimalizuje zisk z jedného predaného kusu.
Na druhej strane, na zahraničných trhoch je spoločnosť BYD schopná veľmi výrazne zvýšiť ceny svojich automobilov. V niektorých prípadoch ich predáva za takmer trojnásobok ceny na domácom trhu. Napriek tomu zostáva jej ponuka mnohých modelov veľmi konkurencieschopná voči modelom západných značiek.
Sankčné poplatky
Podľa štúdie agentúry Reuters čínski výrobcovia často stanovujú ceny svojich automobilov o niečo nižšie, než sú ceny konkurenčných výrobcov na trhu. K tomu pridávajú lepšiu štandardnú výbavu a v prípade elektromobilov často aj modernejšie technológie.
Môžu si to dovoliť, aj keď sa k cenám pripočítajú náklady na dopravu a ďalšie poplatky. Je to preto, lebo mnohí výrobcovia v strednej Európe optimalizovali výrobné náklady celého dodávateľského reťazca. Ba, niektoré spoločnosti, ako napríklad BYD, vyrábajú trakčné batérie a väčšinu komponentov potrebných pre automobily sami.
Spoločnosť Benchmark Mineral Intelligence odhaduje, že náklady na výrobu trakčnej batérie v Číne sú o 18 % nižšie ako vo zvyšku sveta. Výrobcom z ríše stredu okrem iného pomáhajú aj zvýhodnené podmienky nákupu nerastných surovín potrebných na výrobu batérií alebo nižšie náklady na energiu ako v prípade spoločností vlastnených Západom.
Obrovské cenové rozdiely
Podľa agentúry Reuters je napríklad cena BYD Atto 3 na niektorých zahraničných trhoch o 81 až 174 % vyššia ako v Číne. Na druhej strane cena modelu Dolphin je o 39 až 178 % vyššia.
V Nemecku sa jeho cena rovná 37 439 USD, zatiaľ čo v Číne musíte za rovnaký model zaplatiť 16 524 USD.
Ceny modelu BYD Seal sa v závislosti od trhu pohybujú od 30 do 139 % v porovnaní s tým, čo by ste mali zaplatiť za vozidlo v Strednom kráľovstve. Pre porovnanie, Tesla Model 3 v Nemecku stojí o 37 % viac ako v Číne, kde sa vyrába.
Takáto veľká miera voľnosti pri tvorbe cien pre čínskych výrobcov znamená, že prípadné sankčné clá uložené Európskou komisiou pre nich zmenia len málo. Mohlo by to však spôsobiť výrobcom zo starého kontinentu bolesti hlavy.
Tí tomu zatiaľ čelia skupovaním akcií čínskych výrobcov. Napríklad Volkswagen a Stellantis tak už urobili. Prvý z nich čoskoro predstaví novú platformu pre svoje autá, vyvinutú spoločne s čínskou spoločnosťou Xpeng, ktorá zníži náklady na jej výrobu o 40 % v porovnaní s doteraz používanou platformou MEB.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Už žiadne lacné autá z Číny? Takto EÚ bojuje proti konkurencii
Pol miliardy eur na pokutách za emisie CO2. Orgány EÚ odhalili údaje o výrobcoch automobilov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.