3.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FIAOfficialVideo).
Formula E nie je veľmi populárna, ale nič nenasvedčuje tomu, že by sa tento seriál mal zrútiť. Naopak, neustále rastie a práve predstavila vozidlo Gen3Evo, generáciu, ktorá bude štartovať budúci rok.
Formula E si hľadá svoje miesto
Predpoklady týkajúce sa vytvorenia pretekárskej kategórie Formula E boli veľmi ambiciózne. V konečnom dôsledku mala nahradiť F1, ale v praxi sa to pravdepodobne nestane. Nič to však nemení na skutočnosti, že formát sa neustále vyvíja a mení, aby bol pre divákov ešte atraktívnejšou podívanou. Je to tiež skvelý testovací priestor pre vývoj technológie elektrického pohonu. V prvej generácii vozidlá dosahovali maximálny výkon 200 kW (270 k), zrýchlili na 100 km/h za približne tri sekundy a vyvinuli maximálnu rýchlosť 225 km/h. Na pozadí automobilov F1 to nie sú nijako impozantné hodnoty. Elektromobily trpeli aj svojou hmotnosťou a veľkosťou, čo im sťažovalo pretekanie na úzkych, často pouličných okruhoch.
Našťastie, s každou ďalšou generáciou sú nové vozidlá rýchlejšie a ľahšie, čo je prísľubom atraktívnejších pretekov. V aktuálnej sezóne jazdci používajú vozidlá 3. generácie a od budúcej sezóny budú jazdiť na vozidlách špecifikácie Gen3Evo. Najväčšou zmenou zavedenou v tejto verzii je možnosť používať pohon všetkých kolies. Vozidlá Gen3 už mali motor na prednej náprave, ale ten sa v súčasnosti používa len na rekuperáciu energie pri brzdení. V budúcom roku ho bude možné využívať aj pri štarte a pri predbiehaní v takzvanom útočnom režime. To by malo výrazne zatraktívniť samotné preteky a poskytnúť jazdcom viac manévrovacích možností.
Výkon a zrýchlenie
Tým sa však zmeny nekončia. Nová verzia vozidla bude mať výkon 350 kW (470 k) a bude schopná zrýchliť až na 320 km/h, čo je porovnateľné s vozidlami F1. Navyše, nové vozidlo bude zrýchľovať na 100 km/h rýchlejšie ako súčasné vozidlá formuly 1. Očakáva sa, že zrýchlenie bude trvať niečo vyše 1,8 sekundy, zatiaľ čo dnešné hodnoty F1 sa pohybujú okolo dvoch sekúnd. Veľmi tomu pomôže pohon všetkých kolies a nové pneumatiky s lepšou priľnavosťou. Odhaduje sa, že čas nového vozidla by sa mohol oproti súčasným časom na kolo zlepšiť o viac ako 2 sekundy. Očakáva sa tiež, že nové auto bude schopné počas kola rekuperovať až 50 % svojej energie, vďaka čomu batéria s kapacitou 47 kWh, ktorá môže počas brzdenia prijať až 600 kW, vydrží dlhšie. Formula E testuje aj 600 kW nabíjačky, ktoré by mali umožniť doplniť 5 kWh za 30 sekúnd počas zastávky v boxoch.
Počet plánovaných zmien je preto pomerne veľký a znížením hmotnosti vozidiel a ich šírky by sa malo uľahčiť predbiehanie. Všetky tieto zmeny majú zatraktívniť podívanú a ja držím palce, aby k nim skutočne došlo. Ak vás zaujíma, ako Formula E vyzerá v súčasnosti, preteky môžete sledovať na Eurosporte. Najbližšia ePrix sa však uskutoční o dva týždne v Berlíne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Májový víkend v Miami? Čas na víkend F1 na Floride. Jeden z najlepších počas celej sezóny?
Lewis Hamilton to opäť dokázal. Šampión, ulice Tokia a legendárny model z Japonska
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.