3.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MaxTheCarGuy).
Spojka pomáha radiť rýchlosti, ale po určitom počte kilometrov začne zlyhávať. Tu sú prvé príznaky opotrebovanej spojky.
Spojka sa skladá zo 4 základných častí: zotrvačníka, spojkového kotúča, taniera a prítlačného ložiska. Tento systém spája prevodovku s motorom.
Pri manuálnej prevodovke viete, že pri každej zmene prevodového stupňa musíte zošliapnuť spojkový pedál. Tým sa motor odpojí od prevodovky. Po zaradení požadovaného prevodového stupňa a uvoľnení spojkového pedálu sa prevodovka opäť spojí s motorom.
Vo vozidle s automatickou prevodovkou volí prevodový stupeň počítač vozidla. Vodič má k dispozícii len dva pedále, jeden na plyn a druhý na brzdu.
Aké sú príznaky poškodenej spojky
Keďže sa tento mechanický systém používa tak často, je potrebné ho raz za čas vymeniť.
Príznaky chybnej spojky sú vo všeobecnosti:
- nepríjemný zápach
- pomalé zrýchľovanie
- zvuky v oblasti prevodovky
- vlhkosť pod spojkovým pedálom alebo hydraulickým čerpadlom
- nezaradí prevodový stupeň
- príliš tuhý alebo príliš mäkký spojkový pedál.
Nepríjemný zápach podobný zápachu spálenej gumy je prvým znakom toho, že spojka sa mohla opotrebovať. Tento zápach však môže byť spôsobený aj intenzívnym používaním prevodovky. Ak je však aj zrýchlenie vozidla pomalé, potom je s najväčšou pravdepodobnosťou potrebná nová spojková súprava.
Ak si všimnete nezvyčajné zvuky pri preraďovaní, je to tiež príznak opotrebovanej spojky. A ak spozorujete vlhkosť pod pedálom alebo v oblasti hydraulického čerpadla, určite musíte dať auto do servisu.
Niekedy, keď je systém opotrebovaný, bude čoraz ťažšie radiť rýchlosti, najmä pri nízkych teplotách. Alebo môžete zistiť, že pedál spojky je buď veľmi mäkký, alebo extrémne tuhý. V oboch týchto situáciách by ste mali zavolať autorizovaného mechanika alebo servis. S najväčšou pravdepodobnosťou bude vaše vozidlo potrebovať novú spojkovú súpravu.
Po koľkých kilometroch sa mení spojka?
Opotrebovanie spojky sa v jednotlivých vozidlách a u jednotlivých vodičov značne líši. Pretože štýl jazdy ovplyvňuje životnosť spojkovej súpravy. Opakované agresívne radenie prevodových stupňov spôsobuje predčasné opotrebovanie systému.
Závisí to aj od typu cesty, po ktorej vozidlo jazdí. V meste alebo v kopcovitých oblastiach sa spojka používa oveľa viac, čo znamená rýchlejšie opotrebovanie v porovnaní s vozidlami jazdiacimi po rovnej ceste cestovnou rýchlosťou.
Obvykle sa životnosť spojky pohybuje v priemere od 130 000 do 180 000 kilometrov. V niektorých modeloch je však potrebné vymeniť spojkovú súpravu po 80 000 – 100 000 km, zatiaľ čo v iných modeloch môžete najazdiť až 200 000 km bez toho, aby ste ju museli vymeniť.
Koľko stojí spojková súprava a koľko je práca
Nová spojková súprava stojí od 200 eur až do tisíc eur. Závisí to od výrobcu, typu použitých materiálov, vozidla, ktoré sa má namontovať, a technických špecifikácií.
K tejto cene pripočítajte prácu, ktorá bude za približne 3 hodiny práce. Takže v závislosti od servisu a mechanika sa cena výmeny spojky bude pohybovať od približne 200 eur vyššie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Príznaky chybného alternátora. Poradíme vám, čo naznačuje pokazený alternátor
Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia v priemere o 20 %. Najhorší typ pohonu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.