3.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BoschCarService).
Je prirodzené, že chceme, aby naše autá spotrebovali čo najmenej paliva. Bohužiaľ, niektoré snahy sú spojené s rizikom a vodiči, ktorí bojujú o každú kvapku benzínu alebo nafty, si koledujú o problémy. Peniaze, ktoré ušetria na palive, budú musieť minúť u mechanika.
Ako dosiahnuť, aby vaše auto menej dymilo? Jedným zo spôsobov je čo najrýchlejšie zaradiť najvyšší možný prevodový stupeň a jemne manipulovať s plynom. Ak však na tomto prevodovom stupni jazdíte príliš pomaly, rýchlo sa vám stane, že sa vám pokazí motor a jeho oprava bude stáť oveľa viac, ako ste ušetrili na palive.
Nízke otáčky sú pre dvojhmotový zotrvačník nočnou morou
Vodiči si neuvedomujú, že jazda pri veľmi nízkych otáčkach rýchlo ovplyvní životnosť dvojhmotového zotrvačníka, ktoré je určené na tlmenie vibrácií. Donedávna sa toto riešenie používalo len v dieselových motoroch, ale dnes sa čoraz častejšie používa v benzínových motoroch. Najmä v tých malých, preplňovaných a výkonných.
Dvojhmotový zotrvačník vykonáva väčšinu práce práve pri nízkych otáčkach. Vtedy vznikajú vibrácie, ktoré musí tlmiť. Pri notoricky známej jazde v nízkych otáčkach môže byť preto tento komponent vhodný na výmenu každých 30 – 40 000 km.
Cena dvojhmotového zotrvačníka závisí od modelu a motora. Najlacnejšie stoja od niekoľkých stoviek, ale za najdrahšie musíte zaplatiť niekoľko tisíc. Samozrejme, ide o cenu dielov, ku ktorej budete musieť pripočítať cenu práce mechanika.
Úsporná jazda a nízke otáčky zaťažujú motor
Nízke otáčky veľmi zaťažujú citlivé súčasti motora, ako sú napríklad ojničné skrine, kľukový hriadeľ alebo piesty. Poškodenie týchto komponentov môže znamenať zánik motora. Pri takomto súbore porúch bude lacnejšia výmena motora ako jeho oprava.
Jazda pri nízkych otáčkach môže byť pre motor škodlivejšia ako prevádzka pri vysokých otáčkach. Tento štýl jazdy vedie k bočnému preťaženiu piestov a zaťažuje rozvodovú reťaz, ktorá sa môže časom roztiahnuť. Výmena rozvodovej reťaze je zvyčajne zložitá a nákladná a zvyčajne si vyžaduje výdavky vo výške niekoľkých stoviek eur.
Nízke otáčky a nadúrovňové spaľovanie – čo to je?
Pri jazde v nízkych otáčkach vodiči často tlačia plyn až na podlahu, aby využili plný výkon motora. Pri poddimenzovaných agregátoch s priamym vstrekovaním a preplňovaním môže vzniknúť „horúci bod“. Týka sa to motorov, v ktorých sú špičky vstrekovačov umiestnené vo vnútri spaľovacej komory.
Vstreknuté palivo má málo času na odparenie a premiešanie so vzduchom v spaľovacej komore. Preto sa v určitom okamihu vytvorí tzv. horúci bod. Zmes sa stáva príliš bohatou a vstreknuté palivo sa úplne nespáli. To má následne za následok tvorbu karbónových nánosov, ktoré upchávajú vstrekovače a obmedzujú rozprašovanie paliva v komore. Nahromadené uhlíkové usadeniny môžu viesť k zapáleniu vstrekovaného paliva v nesprávnom okamihu. Potom dochádza k veľmi intenzívnemu nadúrovňovému spaľovaniu.
Supertaktné spaľovanie môže viesť k poškodeniu motora. Sily pôsobiace na piesty a ojnice môžu viesť k ich poškodeniu alebo dokonca prasknutiu. Zvýšený tlak v spaľovacích komorách môže viesť k poškodeniu krúžkov. Do zoznamu možných poškodení sa môže pridať aj poškodenie panvy, kľukového hriadeľa alebo turbodúchadla.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Koľko stojí servis vášho vozidla. Ktoré sú najdrahšie diely
Auto u mechanika – kto nesie zodpovednosť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.