6.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@coolideas3272).
Agentúra DARPA konečne predstavila viac zo svojej záhadnej robotickej ponorky Manta Ray. Tá priniesla nové pôsobivé zábery prototypu bezposádkového podmorského vozidla (UUV). To absolvuje prvé skúšky na mori pri pobreží južnej Kalifornie.
Manta Ray vyzerá ako kríženec bombardéra B-21 Raider a utečenca zo sci-fi seriálu zo 60. rokov a je rovnako záhadný. DARPA síce ochotne zverejnila niektoré podrobnosti o ponorke, ale v súvislosti so základnými informáciami o špecifikáciách a výkone bola agentúra trochu zdržanlivá.
Manta Ray má zohrávať vedúcu úlohu v novej triede UUV, ktoré majú dlhý dosah a dlhé trvanie, ako aj schopnosť prenášať širokú škálu užitočného zaťaženia. Môže sa prepravovať v rozloženom stave v štandardných kontajneroch a montovať priamo na mieste, čím sa šetrí miesto na móloch a v námorných zariadeniach. Takto sa dá rýchlo nasadiť bez straty času a opotrebovania pri preprave.
Veľkosť ponorky je úžasná
Z prítomnosti ľudí a malého člna na záberoch môžeme vidieť, že Manta Ray nie je malá. Má tiež záď, ktorá má zrejme zakryté hnacie motory a možno aj trysky na manévrovanie. Spolu s tým sú tu výčnelky, ktoré sú pravdepodobne nejakým druhom antény, vstupy vody a celkový tvar, ktorý naznačuje, že je navrhnutá tak, aby čo najefektívnejšie kĺzal po vode. Inými slovami, viac ako na rýchlosť sa kladie dôraz na vytrvalosť.
Podľa hlavného dodávateľa, spoločnosti Northrop Grumman, má Manta Ray modulárnu konštrukciu a energeticky úsporné systémy, ktoré zahŕňajú schopnosť ukotviť sa na morskom dne a prejsť do režimu hibernácie. K dispozícii sú podmorské pohonné systémy s nízkou spotrebou energie, nové senzory na podvodnú detekciu a klasifikáciu hrozieb a nebezpečenstiev, vysokoúčinné navigačné a riadiace systémy a špičkové prístupy proti biologickému znečisteniu a degradácii materiálu.
Testovanie pohonu, riadenia
Prvé skúšobné obdobie, ktoré sa uskutočnilo vo februári a marci, sa zameralo na hydrodynamické vlastnosti lode Manta Ray pri ponorení. Na fungovanie pohonu, riadenia, vztlaku, vrtúľ a riadiacich plôch. Testy zahŕňali aj prenosnosť ponorky, keďže Manta Ray bola pred odoslaním zo závodu Northrop Grumman v Marylande do Kalifornie rozložená a zabalená do piatich štandardných prepravných kontajnerov.
„Naše úspešné testovanie Manty Ray v plnom rozsahu potvrdzuje pripravenosť vozidla na prechod do reálnej prevádzky po jeho rýchlom zostavení v teréne z modulárnych častí,“
– povedal Dr. Kyle Woerner, programový manažér DARPA pre Mantu Ray. „Kombinácia modulárnej prepravy cez krajinu, montáže v teréne a následného nasadenia dokazuje prvú schopnosť svojho druhu pre mimoriadne veľké UUV.„
„Preprava vozidla priamo do oblasti jeho predpokladaného pôsobenia šetrí energiu, ktorú by vozidlo inak spotrebovalo počas prepravy,“ dodal. „Po nasadení využíva vozidlo na pohyb po vode efektívne kĺzanie poháňané vztlakom.“ Plavidlo je navrhnuté s niekoľkými nákladovými priestormi rôznych veľkostí a typov. Tie umožňujú plnenie najrôznejších námorných úloh.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čína testuje svoju prvú takúto výkonnú lietadlovú loď na mori
Najrýchlejšie lietadlo na svete vo vzduchu. Prvý krát hore
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.