6.5.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Ferrari).
Priamy nástupca legiend ako 250 GTO, 365 GTB/4 Daytona a 599 GTB Fiorano je teraz výnimočnejší ako kedykoľvek predtým. V ére, ktorej dominujú vozidlá SUV a presadzuje sa elektrifikácia, prezrádza 12Cilindri svoju najväčšiu hodnotu už vo svojom názve: zúrivý motor V12 s výkonom 830 koní.
Vstúpiť do dverí nového modelu GT od Ferrari je ako vstúpiť do iného sveta. Akonáhle ich zatvoríte a naštartujete motor, začnú vás sprevádzať obavy a starosti o budúcnosť motorizmu, ktorý má byť podľa hlavného príbehu plne elektrický a autonómny. Nový model talianskej značky spĺňa emisné normy, v takomto kontexte vtipné požiadavky na prítomnosť asistenta jazdného pruhu či únavu vodiča, ako aj na objem. Najväčšie ťažkosti boli údajne s posledným menovaným. „Našťastie norma definuje hlučnosť auta zvonku, nie v kabíne.“ – priznáva mi s úsmevom jeden z vývojárov.
To všetko sa podarilo dosiahnuť s pomocou rovnakého motora, ktorý je už takmer 20 rokov srdcom takých ikon Ferrari, ako sú modely Enzo, LaFerrari a priami predchodcovia vyššie opísaného debutanta: 599 GTB Fiorano, F12berlinetta a 812 Superfast. Hovoríme o obrovskom 6,5-litrovom motore V12, točiacom sa do neuveriteľných 9500 otáčok za minútu, v ktorom zatiaľ nie je ani náznak elektrifikácie či dokonca preplňovania.
V tejto chvíli je dôležité poznamenať, že ani značka ako Ferrari sa nebráni súčasným trendom. Ešte pred koncom roka 2025 predstaví svoj prvý plne elektrický model a jej súčasná ponuka už zahŕňa SUV Purosangue a dva plug-in hybridy 296 a SF90, ktorých Ferrari v súčasnosti predáva viac ako tradičných spaľovacích modelov!
Taliani priznali, že robia skvelú prácu nielen pri plnení emisných noriem, ale aj predajných cieľov: pomocou futuristických superaut s veľkým výkonom priťahujú nových, mladších zákazníkov, ktorí značke zaručia bezpečnú budúcnosť. Ferrari zároveň nezabúda na svojich skúsených, historicky uvedomelých a tradične verných fanúšikov – pre nich je určené nové 12Cilindri.
Nielen 12 valcov
Taliani majú tú výhodu, že aj tie najobyčajnejšie slová v ich jazyku vyvolávajú pokušenie, ktorému je ťažké odolať. Maserati Quattroporte je jednoducho „štvordverové“ Maserati. Ferrari Testarossa je Ferrari „Redhead“. Niektoré slovenské jazyky sa oháňajú názvom 12Cilindri (správna výslovnosť je „dodiczi czilindri“), čo znie honosne (ako Ferrari, napríklad F12berlinetta alebo GTC4Lusso). Ale dôležité je posolstvo: motor V12, do ktorého sa Enzo Ferrari zamiloval ako dieťa a ktorý poháňal všetky jeho najdôležitejšie výtvory vrátane prvého modelu jeho značky, má stále svoje miesto pod kapotou vlajkového modelu a bude ho mať čo najdlhšie.
Zatiaľ čo aj hlavný rival Lamborghini sa pri svojej vlajkovej lodi Revuelto rozhodol pre hybridizáciu a honbu za číslami (1015 k, 2,5 sekundy na 100 km/h), 12Cilindri sa vydal iným smerom. Naďalej je to čisté a jednoduché GT: prirodzene nasávaný motor vpredu, pohon len zadných kolies, dve miesta v kabíne bez možnosti rozšíriť ju aspoň o symbolické sedadlá ako v Porsche 911.
To však v žiadnom prípade neznamená, že by sa vo Ferrari zastavil čas. Model 12Cilindri je plný najmodernejších a najsofistikovanejších technických inovácií. Boli prevzaté priamo z Formuly 1 v súlade s tradíciou značky. Konkrétnym príkladom je mechanizmus vačkového hriadeľa, ktorý sa na cestných autách používa len zriedkavo (aj keď sa vyskytuje na motocykloch). Tento mechanizmus využíva namiesto tradičných a ťažších vedierkových kohútikov ľahšie vlečné vahadlá. Tieto vahadlá, vačkové hriadele a piestne čapy majú povlak z uhlíka s rôznymi typmi kryštalografickej mriežky. Vďaka tomuto povlaku získavajú vlastnosti podobné diamantu – sú pevnejšie a majú nižšie trenie.
Ak k tomu pridáte titánové ojnice a mimoriadne kompaktnú konštrukciu sacích kanálov a výfukových potrubí. Dostanete jednotku, ktorá je živým stelesnením všetkého, čo je vo svete spaľovacích motorov najlepšie.
Objem 6,5 litra
Dvanásť valcov s celkovým zdvihovým objemom 6,5 litra sa dychtivo a divoko roztáča až do 9500 otáčok za minútu. Dosahuje maximálny výkon 830 k pri 9250 otáčkach za minútu. Zároveň 80 % maximálneho krútiaceho momentu 678 Nm sa dosahuje už pri 2500 otáčkach za minútu. 128 koní z litra objemu takéhoto motora je skutočne kozmický výkon, najmä ak vezmeme do úvahy, že v záujme súčasných emisných noriem tu predsa len musel byť použitý keramický katalyzátor a filtre pevných častíc (ktoré tu mimochodom nahradili úlohu tlmičov).
Osemstupňová automatická prevodovka
Všetok tento výkon sa tu striedavo prenáša cez dvojspojkovú osemstupňovú automatickú prevodovku Magna 8DCL900. Nová prevodovka je odteraz exkluzívnou voľbou pre všetky modely značky. Predchodca 812 Superfast, vyrábaný šesť rokov, používal ešte staršiu sedemstupňovú prevodovku. Z ktorej vám na diaľniciach mohli uschnúť uši), elektronicky ovládanú radiacu páku a celú armádu veľmi zložitých počítačových systémov, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou architektúry moderných Ferrari.
Tento model disponuje ôsmou generáciou aktívneho systému Side Slip Control. Vďaka ktorej aj menej skúsení vodiči dokážu v najnovších verziách predvádzať rozprávkovo dlhé šmyky na výjazdoch zo zákrut a s presvedčením o svojich jazdeckých schopnostiach sa cítiť ako skúsení pretekári. K dispozícii je aj vysoko výkonný softvérový, vynikajúci systém ABS Evo a „virtuálne skrátený rázvor“ (V-SWB 3.0). Známy z modelu 812 Competizione.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Tri štarty Ferrari v roku 2024 – Taliani odhaľujú svoje plány
24-ročný mladík zdemoloval ikonické Ferrari. Oprava bude stáť stovky tisíc eur
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.